31 December 2016, 15:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 May 2020, 19:01 door Grey240Polar.
Edit Reason: Dode links naar plaatjes vervangen; overige plaatjes volgen nog.
)
Toegegeven, eigenlijk had dit na 40.000 km gemoeten. Maar benzine is toch mooi schoon?! Nou... nee, niet echt!
Daarom hier even een kleine fotoreportage van wat ik aantrof in een ScanTech 97.9562 benzinefilter na 68.788 km en 7 jaar en 2 maanden onder m'n 245 gezeten te hebben.
Dit filter kocht ik ooit op een Volvo onderdelenbeurs, waarschijnlijk die in Utrecht. Geen idee wat die mij toen gekost heeft, maar het vervangende huismerk dat ik onlangs plaatste kostte bijna € 14. Dezelfde zaak wilde voor een Bosch bijna € 25 hebben. Een Mann (wsl. de OEM) kun je op webshops voor rond de € 20 vinden. Wat je ook kiest, het zijn geen bedragen waar je op zou moeten besparen.
Merk en type, wel al open gezaagd aan de uitstroomzijde:
Eerste verrassing, ik dacht een filterelement te zullen aantreffen dat min of meer als een oliefilter geconstrueerd zou zijn, alleen dan met een ander filtermedium. In plaats daarvan vind ik een WC-rol achtige constructie die strak in de behuizing zit geschoven, interessant. Zo op het eerste gezicht ook niet al te zeer vervuild:
Een blik op de instroomzijde van het filter laat zien dat de plastic huls aan de uitstroomzijde dicht is. Tevens kijk je op een ronde vouwrand van het filtermedium. Het is alsof je een keukenrol afrolt, in de lengte dubbel vouwt en weer terug op een kokertje rolt.
De plastic huls steekt een paar cm uit en sluit aan op de instroomopening, de benzine kan door twee halvemaanvormige gaatjes verder het filter in. Er is dus behoorlijk wat "loze" ruimte aan de instroomzijde.
Na wat kracht zetten kan ik het filter van de bodem af forceren:
Het groene plastic houdt het filter op zijn plek zodat het niet tegen de uitstroomopening kan gaan zitten, tevens is het filter rondom aan het metaal verlijmd.
Aan deze zijde is het filter beduidend lichter van kleur. Het deed dus nog zijn werk.
En dan begint het afrollen, zo ongeveer 3 meter in totaal. Tweede verrassing: oh... dat ziet er toch niet zo schoon meer uit...
Aan de uitstroomzijde is het filtermedium tijdens het oprollen iets boven de rand met zichzelf verlijmd zodat de benzine ook echt door het filter moet en niet door de spleten kan. Daar waar de lijm zit zie je de originele witte kleur.
Deze closeup deed me besluiten om voortaan toch maar volgens het boekje om de 40.000 km het filter te gaan vervangen:
Fijne jaarwisseling!
Mogelijke alternatieven voor bovenstaande ScanTech:
Bosch: 0 450 905 601
Champion: L204
Delphi: EFP215
Filtron: PP 825
Fram: G3744
Knecht/Mahle: KL 30
Mann: WK 853
Purflux: EP153
Skandix: 1010942
Vaico: V25-0107
Valeo: 587202
P.S.
Wel leuk filmpje om even te kijken, een benzinefilter na 300.000 mijl (480.000 km!):
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
Daarom hier even een kleine fotoreportage van wat ik aantrof in een ScanTech 97.9562 benzinefilter na 68.788 km en 7 jaar en 2 maanden onder m'n 245 gezeten te hebben.
Dit filter kocht ik ooit op een Volvo onderdelenbeurs, waarschijnlijk die in Utrecht. Geen idee wat die mij toen gekost heeft, maar het vervangende huismerk dat ik onlangs plaatste kostte bijna € 14. Dezelfde zaak wilde voor een Bosch bijna € 25 hebben. Een Mann (wsl. de OEM) kun je op webshops voor rond de € 20 vinden. Wat je ook kiest, het zijn geen bedragen waar je op zou moeten besparen.
Merk en type, wel al open gezaagd aan de uitstroomzijde:
Eerste verrassing, ik dacht een filterelement te zullen aantreffen dat min of meer als een oliefilter geconstrueerd zou zijn, alleen dan met een ander filtermedium. In plaats daarvan vind ik een WC-rol achtige constructie die strak in de behuizing zit geschoven, interessant. Zo op het eerste gezicht ook niet al te zeer vervuild:
Een blik op de instroomzijde van het filter laat zien dat de plastic huls aan de uitstroomzijde dicht is. Tevens kijk je op een ronde vouwrand van het filtermedium. Het is alsof je een keukenrol afrolt, in de lengte dubbel vouwt en weer terug op een kokertje rolt.
De plastic huls steekt een paar cm uit en sluit aan op de instroomopening, de benzine kan door twee halvemaanvormige gaatjes verder het filter in. Er is dus behoorlijk wat "loze" ruimte aan de instroomzijde.
Na wat kracht zetten kan ik het filter van de bodem af forceren:
Het groene plastic houdt het filter op zijn plek zodat het niet tegen de uitstroomopening kan gaan zitten, tevens is het filter rondom aan het metaal verlijmd.
Aan deze zijde is het filter beduidend lichter van kleur. Het deed dus nog zijn werk.
En dan begint het afrollen, zo ongeveer 3 meter in totaal. Tweede verrassing: oh... dat ziet er toch niet zo schoon meer uit...
Aan de uitstroomzijde is het filtermedium tijdens het oprollen iets boven de rand met zichzelf verlijmd zodat de benzine ook echt door het filter moet en niet door de spleten kan. Daar waar de lijm zit zie je de originele witte kleur.
Deze closeup deed me besluiten om voortaan toch maar volgens het boekje om de 40.000 km het filter te gaan vervangen:
Fijne jaarwisseling!
Mogelijke alternatieven voor bovenstaande ScanTech:
Bosch: 0 450 905 601
Champion: L204
Delphi: EFP215
Filtron: PP 825
Fram: G3744
Knecht/Mahle: KL 30
Mann: WK 853
Purflux: EP153
Skandix: 1010942
Vaico: V25-0107
Valeo: 587202
P.S.
Wel leuk filmpje om even te kijken, een benzinefilter na 300.000 mijl (480.000 km!):
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47