Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992)
#1
Vlak voor de kerst kon ik het probleem met het sputteren vlak na de koude start oplossen.
Een middagje bezig geweest met het vervangen van de benzinepomp en het benzinefilter en de drukregelaar.
Sindsdien een paar keer mee weggeweest, maar voor mijn gevoel klopt er iets niet aan het accelereren. M.n. als wat hogere toerentallen bereikt wordt begint het allemaal een beetje ingehouden aan te voelen en ook volgas moet ik blij zijn als de 140 km/u gehaald wordt. Dat was eerst niet.

En wat schetst mijn verbazing? Nu de tank weer onder 1/3 staat begint de nieuwe pomp onder de auto ook gewoon te zoemen.
De zekering naar de intankpomp is OK, maar op de werking van de motor lijkt het al dan niet aanwezig zijn ervan op geen enkele manier te belemmeren. Ik ben dus toch maar eens gaan meten. Het lijkt erop dat de pomp wel spanning krijgt, maar er loopt geen stroom. Deze moet dus haast wel defect zijn.

Nou ben ik dus aan het kijken wat het vervangen van de intankpomp in houdt, maar als ik afga op deze site, dan lijkt het me nogal een prutswerk.
Wat zijn de ervaringen hier van het vervangen van de intankpomp? Goed te doen of liever uitbesteden?

Oh, en ik vroeg me af hoe een benzinefilter met 69.000 km achter de kiezen eruit ziet van binnen. Ondanks dat er door de openingen niets aan gruis o.i.d. te zien was, was er na het open zagen aan het filterelement toch echt wel te zien dat benzine niet zo schoon is als het er in eerste instantie uit ziet. Ik post binnenkort wel een paar fotootjes... (Edit: zie hier)
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
De aansluiting bovenop de pomphouder wil er wel eens afroesten, dat is eigenlijk probleem 1 met die dingen. Benstein heeft daar ook een fotootje van erbij staan.

ALs je een verse pomphouder hebt, is het wisselen geen probleem. Ik heb de klemring gewoon losgetikt met een hamer en beitel, de Amerikanen zijn als de dood voor vonken en ontploffende benzinetanks (vandaar dat ie op zoek gaat naar een bronzen beitel, vonkvrij) maar het is mij nog niet gelukt tijdens zulk licht werk een vonk te maken met een beitel.

Poehe, die Benstein maakt er inderdaad een heel circus van. Maar hij is wel goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Vandaag even een "kijkoperatie" gedaan. Het ziet er niet zo erg uit als op Bensteins foto's is, maar de pijpjes zijn toch wel ver genoeg heen dat de roest als bladerdeeg aan het loslaten is.
Voor de zekerheid ga ik daarom voor alles nieuw.

Ik som hier even alles op wat ik denk nodig te hebben:
- nieuwe "sender unit" (pomphouder);
- nieuwe primaire pomp (intankpomp);
- nieuw filter (de sok);
- nieuwe "lock ring" en rubberen O-ring;
- nieuwe benzineslangklemmen

Paar vraagjes:
Ben ik hier nog iets vergeten?
Waar dient dit onderdeel voor, is dat het afdichtdopje voor op de ongebruikte pijp van de pomphouder?
Ik denk dat ik deze pomp nodig heb, de laatste zes cijfers van mijn chassisnr voldoen nl. aan "from 536921"; of moet dit i.c.m. de nieuwe pomphouder juist wel een andere zijn?

Ik ga er ook even vanuit dat dit als setje met de benodigde slangetjes e.d. komt, nergens staat dit expliciet vermeld, maar ze staan wel op de afbeelding, zo ook bij Airtex eigen site staat de pomp met deze onderdelen afgebeeld.

Thanx voor het meekijken!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Updeetje:
Gisteravond heb ik even tijd vrijgemaakt om het nieuwe spul in de tank te hangen.

Eerst grondig rondom de opening alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en vervolgens de oude pomphouder verwijderd. Uiteraard was ik wat onhandig en moest ik de los geschoten vlotterbal uit de tank hengelen Rolleyes , dat viel gelukkig mee...
Het eerste dat opviel was dat het binnenste van de tank nog brandschoon is (fotootjes hier), dat heb ik wel eens anders gezien bij oude auto's.

Van de oude pomphouder had ik het plastic houdertje nodig waar de intankpomp in hangt. De nieuwe pomphouder is zo goed als identiek aan de oude en ook de nieuwe pomp heeft dezelfde lengte als de oude,
Even met een multimeter gecheckt, en met enige verbazing constateer ik dat de pomp nog gewoon in orde is. Het is de zwarte draad die ergens een onderbreking heeft, ik vermoed in de doorvoer naar het binnenste van de tank want de rest van de draad ziet er gewoon ongeschonden uit en er zijn ook geen knikken o.i.d. waar een draadbreuk zou kunnen zijn ontstaan. Het is vanaf de connector tot vlak aan de binnenzijde (op de soldering) gemeten iig onderbroken.

Ik heb ervoor gekozen om toch maar de nieuwe pomp te monteren en de oude als reserve te houden.

Het terug zetten ging redelijk makkelijk en na het starten kon ik duidelijk de intankpomp horen lopen. Met een ampèretang de stroomopname gemeten, deze bleek zo rond de 1,8-2 A te zitten.

Ik heb me afgevraagd hoe lang ik al rondrijd met een intankpomp die niets doet. Toen ik eens keek naar de bescheiden bijdrage die ik aan dit forum heb geleverd kwam ik deze thread van mij tegen. Oeps, misschien dus al meer dan 10 jaar!

Waarom viel het nou pas op? De recentelijke vervanging van de injectiepomp, filter en brandstofdrukregelaar waardoor er weer meer volume rondgaat en nu tegen de limiet van alleen de injectiepomp aanliep?
Wie het weet mag het zeggen.

Ik heb overigens nog niet genoeg gereden om te kunnen zeggen dat het inhouden bij het accelereren helemaal verholpen is. Daar moet ik nog wat meer de weg voor op.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
De hoofdpomp heeft nauwelijks een limiet, die pompt een veelvoud van de benodigde benzine rond en rond. Het enige wat ie minder goed kan, is aanzuigen uit een bijna lege tank, daar is het tankpompje voor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dat blijkt wel.

Ik heb inmiddels bij de oude pomphouder t.h.v. de doorvoer een naald in de zwarte draad gestoken en gemeten. Er is daar nog continuïteit, de onderbreking zit dus inderdaad ergens onder de giethars (o.i.d.) in de doorvoer.

Ik dacht dat ik klaar was, maar nou loopt de motor stationair meestal toch weer 1000 tpm, en geen 750. Heeft dat schoonmaken van die stationairklep maar zo kort geholpen? Of gaan deze dingen op een gegeven moment ook opspelen en is het tijd voor een nieuwe?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Dat variabele stationair kan ik nog niet verklaren, 240 van mijn broer heeft het een hele poos gedaan. Schoonmaken, afstellen, misschien eens de ECU resetten (accu kwartiertje los).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik heb inmiddels wat meer km's gemaakt, maar het vervangen van de pomphouder en primaire pomp hebben niet echt geholpen met het beetje ingehouden aanvoelen van het accelereren. Wat me inmiddels wel is gaan opvallen is dat het vooral koud gebeurt. Warm heb ik er niet noemenswaardig last van.

Het is niet heel erg, dus ik laat het voor nu ff zo, maar als het buiten wat minder onaangenaam is ga ik toch eens verder zoeken. Ik moet sowieso nog het gasklephuis schoonmaken en afstellen en misschien moet ik ook eens kijken hoe het nou gesteld is met de luchtmassameter.

Wordt vervolgd...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
Ruim twee maandjes later tijd voor de beloofde update.

Inmiddels heb ik weer wat onderhoudswerkzaamheden verricht, waaronder het vervangen van de olieafscheider van de carterventilatie, schoonmaken en afstellen van het gasklephuis en schoonmaken van de luchtmassaweger (stationairklep was pas al gedaan). De motor loopt weer als een zonnetje, en de dikke laag roet is weer grotendeels uit de uitlaat verdwenen. Soms heb ik nog steeds het idee dat accelereren met een nog niet opgewarmde motor een beetje ingehouden aanvoelt, maar niet heel erg.

Een tijdje geleden sloopte ik het oliefilter van de oliewissel van mei vorig jaar open en vond erin aardig wat gruis, toen had ik wel ruimschoots te lang de oliewissel uitgesteld (14.000 km i.p.v. 10.000 km):
[Afbeelding: CsFZeCh.jpg]

Vanwege bovenstaande en het te rijk lopen van de laatste tijd (met mogelijk aanlenging met benzine van de motorolie tot gevolg) heb ik de olie deze keer te vroeg vervangen (8.000 km) en het filter wederom van binnen geïnspecteerd. Ook nu kwam ik nog een klein beetje gruis tegen, maar echt lang niet zoveel als op de foto hierboven.

Het gruis heb ik aan een testje onderworpen om te achterhalen wat het zou kunnen zijn. Het is niet magnetisch en gloeit ook niet in een vlam. Het voelt een beetje bros aan en valt uit elkaar als je het tussen je vingers wrijft. Ik zit te denken aan heel fijn zand dat aan elkaar is gaan klonteren, maar hoe is dat in het carter terecht gekomen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 218 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.100 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 1.637 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  B200F motor probleempje Arnic 2 1.607 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.411 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Aarzelend / stotterend optrekken B200F Jordos 15 5.921 22 November 2020, 12:19
Laatste bericht: Jordos
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.456 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olielekkage peilstokhouder B200f. polestar-volvo 5 3.519 20 May 2019, 10:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 8.801 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)