Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992)
#21
Ben net nog ff weggeweest, maar 't is toch maar zo-zo. Als ik direct aanrij gaat het toch een beetje met horten en stoten gepaard, maar een paar 100 m verder en er is geen vuiltje meer aan de lucht...
Het schoonmaken van de stationairklep heeft iig wel geholpen met het niet meer blijven hangen op te hoog stationair toerental.

Ik ga er binnenkort mee op vakantie (overigens niet ver) dus ik ga even geen dingen meer doen waarvan ik weet dat een foutje betekent dat ik niet meer mobiel ben (ja, de 240 is m'n enige auto). De pomp maakt al zo lang als ik de auto rijd (en dat is bijna 100k km) toch al op en af herrie, alleen nu wat vaker, daardoor word ik er niet meteen bang voor dat ie er nu ineens mee zou stoppen. Kan natuurlijk altijd, maar dat risico durf ik wel aan.

Ik vraag me af of het aan het benzinefilter zou kunnen liggen, dat heb ik in 2009 nog vervangen, maar het is wel meer dan 40.000 km geleden. Bij het testen van de benzinedrukregelaar liep er een behoorlijke straal in de opvangbak, dus a) de regelaar dumpt het teveel weer naar behoren terug naar de tank en b) het zag er dus zeker niet naar uit dat de flow van de pomp belemmerd werd.

Vraagje: als de pomp onder de auto versleten is, geldt dat dan niet ook voor de opvoerpomp in de tank of wordt daar minder van gevraagd?


Na de vakantie ga ik weer rustig verder met zoeken. Wellicht vervang ik dan sowieso alles op de beugel onder de auto, d.w.z. filter, pomp en het leidingkje met de banjobouten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#22
Ik heb wel eens het benzinefilter onder mijn 240 vandaan gehaald, er zat denk ik een kopje roestdrab en gruizigheid in, de motor had daar niks van. Die filters zijn enorm. Luchtfilter net zo, ik klop de vliegen er wel eens uit en verder blijft-ie gaan.

Het pompje in de tank doet weinig, alleen als de tank onder de helft is gaat die wat bijdragen. Ik denk dat die hoofdzakelijk de aanvoerleiding vanaf de tank vult omdat de hoofdpomp niet zo goed lucht kan zuigen.
De hoofdpomp heeft een 'check valve', de intank pomp lijkt gewoon open.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#23
Als er tussen de hoofdpomp en de intankpomp een lek zit dan kan er lucht mee gezogen worden naar de motor.
Dat geeft misschien ook hele rare storingen.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#24
Na wat meer gereden en "gespeeld" te hebben met het gaspedaal tijdens het rijden wordt me steeds duidelijker dat de problemen iets met gas geven te maken moet hebben, en dan m.n. het moment dat de schakelaar op de gasklep schakelt.

Stationair merkte ik dat de motor de neiging heeft om bij het intrappen van het gas even kort in toerental te zakken voordat die de toeren weer oppakt en verhoogt.
Maar ook op de snelweg kan je het opwekken door op snelheid helemaal gas los te laten en dan weer plots in te trappen. De ene keer krijg je dan een klein schokje, de andere keer is het zelfs even behoorlijk, al duurt het maar een fractie van een seconde. Alleen langzaam gas bijgeven voorkomt grotendeels dit probleem.

Vandaag probeerde ik direct na de koude start te manoeuvreren in de 1 en achteruit zonder gas te geven, en dat lukte prima. De stationairklep houdt het toerental dan redelijk goed constant. Mocht ik echter meteen na het starten gas geven, dan gaat het fout en krijg ik het gesputter.

Het probleem lijkt mij nu vooral gerelateerd zijn aan het intrappen van het gaspedaal vanuit stationair. Het is net alsof de ECU dan te heftig reageert met een te rijk mengsel als gevolg.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#25
Tijd voor een update.

De vakantie zit er weer op en de 240 heeft zich, afgezien van het korte gesputter, goed gedragen. Na een lange rit van Eindhoven naar de Veluwe aan de brandstofpomp gevoeld: niet heet, hooguit lauwwarm.
De workaround die ik nu even toepas is motor starten, even van het gaspedaal afblijven en dan na een seconde of 30 pas aanrijden. Dan gaat het redelijk tot gewoon goed.

Vandaag op dezelfde manier weggereden en de motor was al redelijk opgewarmd toen het lambdalampje op het dashboard aanging. Eindelijk.
Ergens op een veilige plek gestopt en de motor niet afgezet. Deze wilde niet onder 1200 tpm zakken.
Foutcode uitgelezen: 1-1-3: "Fault in fuel injectors".
Motor uit en weer gestart: weg foutcode en ook niet meer gehad.

Zou het helpen om eens injectorcleaner bij de brandstof te doen, of werkt dat spul niet? Of duidt dit op een ander probleem?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#26
1-1-3 is Fuel mixture too rich or lean, daar heb je dus niks aan dat soort mededelingen. Behalve dat het probleem nu af en toe buiten het regelbereik van de computers raakt.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Je kan de injectors makkelijk tussen de rail vandaan halen, en de filtertjes leegschudden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Da's een andere betekenis voor de code 1-1-3 dan Haynes geeft...
Jouw link geeft voor 1-1-3: "Fuel trim (lambda control) too lean or rich" met de volgende mogelijke oorzaak "Mixture incorrect; O2S wiring fault".

Gezien de roetzwarte bougies op alle vier de cilinders en nu deze foutcode begin ik steeds meer richting deze sensor te denken.
Maar ik lees ook dat de sensor geen zinnige waardes geeft zolang deze nog niet boven de 315 °C is en dat de ECU het signaal dan negeert. Het sputteren vlak na de koude start is er dus misschien helemaal niet aan gerelateerd.
Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Ik zie in Haynes wel wat dingen die ik eraan kan nameten.

Wordt vervolgd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#28
Het wordt toch eens tijd om wat aandacht aan de 240 te gaan besteden want afgezien van wat speurwerk heb ik nog geen echte werkzaamheden verricht.
Gisteren merkte ik plots dat de auto af en toe even kort inhield bij het accelereren. De tank was grotendeels leeg, maar nog niet in het oranje vakje. Toch goed op de bestemming gekomen.
Later bij het weer terug gaan hoorde ik onder de auto nu een ander geluid. Een soort van gezoem, dat ik altijd al hoorde als de tank grotendeels leeg was - en dus geen alarmbellen deed rinkelen -, werd nu af en toe vergezeld door het geluid van een jankende kat. Dat klonk niet als iets dat nog langer genegeerd kan worden.

Tank vol gegooid en weer naar huis gereden. Ik heb de jankende kat niet meer gehoord.

Nieuwe pomp en filter plaatsen staan nu dus als eerste op de planning. Ik denk niet dat het probleem van de koude start daarmee opgelost is, maar het moet nu sowieso eerst. Het heeft geen zin op zoek te gaan naar een fout als het verder stroomopwaarts ook niet meer in orde is.

Ik wil ook het leidinkje tussen de pomp en het filter (met de banjobouten) vervangen. Deze heb ik bij de laatste keer vervangen van het filter geknakt maar gelukkig weer terug kunnen buigen zonder lekkage. Dat gaat niet weer lukken.
Maar dat kleine buisje moet € 57 kosten?!
Iemand misschien een beter adres? Sloop? Of tweedehands, of is daarbij het risico te groot?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#29
http://www.skandix.de/en/spare-parts/eng...r/1027452/

Hier voor de helft. En ook prima adres voor pomp, filter ed.
Verzendkosten gaan ook wel.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#30
Bedankt! Dat scheelt een slok op een borrel.
Tot 31 kg zijn de verzendkosten naar NL €13,50, en zelfs dan is het nog steeds goedkoper voor alleen dat pijpje.

Ik ga daar zeker wat meer bestellen. Omdat de 240 mijn enige auto is, en waar ik zo'n 10.000 km per jaar mee rijd (vnl. lange afstanden), speel ik inmiddels met het idee om nog wat meer onderdelen die ik niet echt meer vertrouw te vervangen. Ik denk dan aan de brandstofdrukregelaar en de lambdasonde. Die laatste doet in testjes niet helemaal wat ie zou moeten doen, maar dat kan m.i. misschien ook aan iets anders liggen.

De 240 heeft inmiddels bijna 312.000 km op benzine gereden, waarvan bijna 100.000 km door mij. Motorisch zit daar vast nog wel wat meer in, olieverbruik is nl. nog steeds nihil te noemen, en het onderstel is reeds jaren geleden voorzien van nieuwe silentblocs e.d.

Waar ik trouwens nog helemaal geen aandacht aan heb geschonken is de luchtmassameter. Hoe groot is de kans dat die nog helemaal correct werkt?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 2 64 6 November 2024, 22:05
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 245 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 622 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 218 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 581 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 520 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.038 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 2.471 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.566 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)