Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kijkje in een benzinefilter na 69.000 km
#1
Toegegeven, eigenlijk had dit na 40.000 km gemoeten. Maar benzine is toch mooi schoon?! Nou... nee, niet echt!
Daarom hier even een kleine fotoreportage van wat ik aantrof in een ScanTech 97.9562 benzinefilter na 68.788 km en 7 jaar en 2 maanden onder m'n 245 gezeten te hebben.

Dit filter kocht ik ooit op een Volvo onderdelenbeurs, waarschijnlijk die in Utrecht. Geen idee wat die mij toen gekost heeft, maar het vervangende huismerk dat ik onlangs plaatste kostte bijna € 14. Dezelfde zaak wilde voor een Bosch bijna € 25 hebben. Een Mann (wsl. de OEM) kun je op webshops voor rond de € 20 vinden. Wat je ook kiest, het zijn geen bedragen waar je op zou moeten besparen.

Merk en type, wel al open gezaagd aan de uitstroomzijde:
[Afbeelding: FBnqjfF.jpg?1]

Eerste verrassing, ik dacht een filterelement te zullen aantreffen dat min of meer als een oliefilter geconstrueerd zou zijn, alleen dan met een ander filtermedium. In plaats daarvan vind ik een WC-rol achtige constructie die strak in de behuizing zit geschoven, interessant. Zo op het eerste gezicht ook niet al te zeer vervuild:
[Afbeelding: VtXKCbX.jpg?1]

Een blik op de instroomzijde van het filter laat zien dat de plastic huls aan de uitstroomzijde dicht is. Tevens kijk je op een ronde vouwrand van het filtermedium. Het is alsof je een keukenrol afrolt, in de lengte dubbel vouwt en weer terug op een kokertje rolt.
[Afbeelding: 1IwkHzh.jpg?1]
De plastic huls steekt een paar cm uit en sluit aan op de instroomopening, de benzine kan door twee halvemaanvormige gaatjes verder het filter in. Er is dus behoorlijk wat "loze" ruimte aan de instroomzijde.

Na wat kracht zetten kan ik het filter van de bodem af forceren:
[Afbeelding: NbqQGh7.jpg?1]
Het groene plastic houdt het filter op zijn plek zodat het niet tegen de uitstroomopening kan gaan zitten, tevens is het filter rondom aan het metaal verlijmd.
Aan deze zijde is het filter beduidend lichter van kleur. Het deed dus nog zijn werk.

En dan begint het afrollen, zo ongeveer 3 meter in totaal. Tweede verrassing: oh... dat ziet er toch niet zo schoon meer uit...
[Afbeelding: Inta1e3.jpg?1]
Aan de uitstroomzijde is het filtermedium tijdens het oprollen iets boven de rand met zichzelf verlijmd zodat de benzine ook echt door het filter moet en niet door de spleten kan. Daar waar de lijm zit zie je de originele witte kleur.

Deze closeup deed me besluiten om voortaan toch maar volgens het boekje om de 40.000 km het filter te gaan vervangen:
[Afbeelding: 976ozNO.jpg?1]

Fijne jaarwisseling!

Mogelijke alternatieven voor bovenstaande ScanTech:
Bosch: 0 450 905 601
Champion: L204
Delphi: EFP215
Filtron: PP 825
Fram: G3744
Knecht/Mahle: KL 30
Mann: WK 853
Purflux: EP153
Skandix: 1010942
Vaico: V25-0107
Valeo: 587202

P.S.
Wel leuk filmpje om even te kijken, een benzinefilter na 300.000 mijl (480.000 km!):
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
leuk!,

ben een beetje bang dat die van mijn donor 940 nog nooit is vervangen. (780000 km ) haha. wilde deze wel graag vervangen bij de ombouw maar de fittingen wilden niet los. toen toch maar onder de 142 geplaatst met het idee om die later te vervangen. maar daar nooit weer over na gedacht. als ik die er tussen uit krijg dan zal ik hem ook even openbreken.
Volvo 142 72 2.3turbo daily, Volvo 242 75 project
Antwoord
#3
(2 January 2017, 13:09)jehannes schreef: leuk!,

ben een beetje bang dat die van mijn donor 940 nog nooit is vervangen. (780000 km ) haha. wilde deze wel graag vervangen bij de ombouw maar de fittingen wilden niet los. toen toch maar onder de 142 geplaatst met het idee om die later te vervangen. maar daar nooit weer over na gedacht. als ik die er tussen uit krijg dan zal ik hem ook even openbreken.

Wow, ik ben nog niet op de helft.
780.000 km op hetzelfde filter zonder blokkade van het filter of injectorproblemen kan ik me bijna niet voorstellen. Als je het filmpje kijkt dat ik in mijn vorige bericht linkte, dan zie je dat dat filter met 305.000 mijl erop toch echt wel naar zijn grootje is. Schone benzine kwam er in een experimentje zelfs smeriger uit... Dodgy

Eerlijk is eerlijk, ik zou die onder mijn auto ook nog (lang) niet vervangen hebben als ik nu niet de pomp had moeten vervangen. Er zat helemaal geen gruis o.i.d. in, maar er is door de jaren heen toch wel heel wat fijne vervuiling in de benzine door het filter tegen gehouden. Het zag er vele malen erger uit dat ik ooit zou hebben verwacht... Nee, voor de 14-25 eurootjes ga ik het toch maar "volgens het boekje" doen.

Ik ben wel benieuwd naar een fotootje (of twee) van jouw benzinefilter als het zover is...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
ik denk in ieder geval dat deze nooit vervangen is. want die bouten van de aansluitingen zitten muurvast.
ik bestel in ieder geval een nieuwe. en dan moet ik nog maar eens proberen om de oude ertussenuit te pakken.

foto's ga ik dan natuurlijk ook maken van de binnenkant
Volvo 142 72 2.3turbo daily, Volvo 242 75 project
Antwoord
#5
Ongetwijfeld bedoel je de banjobouten van het filter en de moer van dit pijpje:

[Afbeelding: ehu1WTh.jpg?1]

Dit is degene die ik onder mijn 245 vandaan gehaald heb, en ik had die destijds geknikt bij het vervangen van het benzinefilter (nog te zien onder "5191") en had daarom nu voor de zekerheid maar een nieuwe meebesteld. Dat was maar goed ook want de moer rechts moet rond kunnen draaien, maar is helemaal vastgeroest. E.e.a. heb ik in een bankschroef met enig aandringen met een hamer los gekregen.

Bij het vervangen van alleen het filter hoef je gelukkig alleen de banjobouten van het filter los zien te krijgen, en gezien het feit dat er bij de schroefdraad geen water kan komen moet je toch enige kans van slagen hebben. Wellicht kun je wat voorwerk doen door WD40 geruime tijd in te laten werken.

Als je een nieuw pijpje nodig hebt, dan kun je die, i.v.m. de prijs, het best in Duitsland bestellen. Die tip kreeg ik hier van Ticcie.
Als de beugels e.d. ook helemaal verroest zijn kun je het geheel ook als setje krijgen met dit pijpje erbij.

Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Naar aanleiding van het vervangen van de intankpomp en pomphouder/sender-unit heb ik gisteren even een fotootje gemaakt van de benzinetank van mijn 245. Deze is 10 januari 1992 op kenteken gezet en wordt over 6 dagen dus "officieel" 25 jaar oud.

Gezien de staat van het benzinefilter had ik niet verwacht zo'n schone tank aan te treffen. Ik heb geen idee wat de vorige eigenaar of eigenaars van de auto hebben getankt, maar ik doe regelmatig de discounters aan. En als ik het een beetje kan plannen (toch zo'n 90% van de tijd) dan wip ik even over de grens.

[Afbeelding: om7Oqwm.jpg]

Alle vuil die je ziet zijn die paar kleine zwarte korreltjes, en die zijn er hoogstwaarschijnlijk bij het verwijderen van de pomphouder in gevallen. Op de bodem verder geen vuil, maar een wat geoxideerd laagje van het gebruikte metaal van de tank. Kijk naar midden boven op de foto en je kunt zien waar de "sok" (het filter) de bodem van de tank raakt, en die dus vrij houdt van oxide.

M.a.w. de grijze drab in het filter moet toch echt zeer fijn spul zijn, gelijk fijnstof in de lucht, zeg maar...

Hier nog eentje van de zijkant van de tank.

[Afbeelding: fqBwQi3.jpg]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
De benzine in NL is akelig schoon natuurlijk, noodzakelijkerwijs. De vervuiling in je filter lijkt eerder een soort verkleuring.  Zoals het zwart afgetekend is doet mij denken aan chromatografiepapier. Alsof er wat zinkoxide van de galvaniseerlaag uit de tank langzaam afslijt. Of het stof van de koolborstels in beide pompjes.

Was die Scantech dezelfde diameter als origineel/de houder? Hij ziet er kleiner uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De ScanTech had zo goed als dezelfde diameter als de Bosch die er daarvoor zat. Misschien leek die wat klein door mijn klauwen  Big Grin ...

Tijdens het oprollen van het filterelement wordt een lijmrups gelegd zodat deze gesealed is. Dit veroorzaakt de duidelijke aftekening. Deze lijm zit dicht aan de uitstroomzijde om een zo groot mogelijk oppervlak aan de "vuile" kant te krijgen.

Juist vanwege die duidelijke aftekening denk ik aan vuildeeltjes en niet aan verkleuring. Die deeltjes kunnen niet voorbij de lijm noch door het filter. Verkleuring zou m.i. tot helemaal aan de andere zijde van het filter zijn gekomen.

Het filter heeft uitgerold een behoorlijke oppervlakte (3m lang, 2x 10 cm breed, zo'n 0,6 m2 dus).  Ik vraag me af of die kleine koolborsteltjes wel zoveel vuil kunnen maken en dan nog niet opgebruikt zijn, en in mijn geval dus ook nog eens maar van één pomp.

Slijtage van de tank door klotsende benzine? Ergens kan ik me dat niet echt voorstellen, maar ik heb wel eens van een doorgesleten koperen waterleiding gehoord, dus wie weet?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
zo, ik heb het filter vandaag ook maar even vervangen voor een nieuwe.

het papier zat bij deze (940 1997) wel anders dan bij de jouwe

hierbij de foto's

[Afbeelding: muwtjm.jpg]

[Afbeelding: rjpdt1.jpg]

en ja dat ding is erg bruin. ik denk niet dat dat de originele kleur is Smile
Volvo 142 72 2.3turbo daily, Volvo 242 75 project
Antwoord
#10
Toppie (thumbs up)!
Ja, dat ziet er ook niet helemaal brandschoon meer uit, niet alleen bruin, in de vouwen is het vuil ook aardig bezig de boel dicht te slibben.

Dit is het soort constructie dat ik eigenlijk in mijn filter verwachtte te vinden.
Het valt me op dat ook dit filter tot dicht tegen de behuizing aan zit en dat het filterelement langer is.

Paar vraagjes:
Is dit een Bosch?
Bij mijn filter werd de benzine door het filter geperst en sijpelde het er over de oppervlakte van de kopse kant weer uit. Stroomt het bij dit filter wel, net als bij een oliefilter, aan de buitenzijde van het element erin en door een hol centrum weer eruit?
Kun je ook zien hoe de boel gesealed is?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)