Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klassieke of moderne Volvo als dagelijks vervoer?
Mijn Mini Cooper staat al een tijdje te koop en ik ben me ondertussen aan het orienteren op een opvolger. Sinds ik besmet ben met het Volvo virus (wat ik eigenlijk al jaren heb, maar met de aanschaf van de 142 pas echt door kwam zetten) wil ik eigenlijk een Volvo.

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een V70n (2001+). Rijdt heerlijk, comfortabel en luxe. Alleen zo duur. Zeker met de weinige kilometers die ik rij omdat ik dicht bij mijn werk woon. Een goed idee voor de jaarlijkse vakantie in Zweden, maar de rest van het jaar betaal ik me scheel voor een hoop auto wat ik bijna niet gebruik. 78 euro wegenbelasting en 50 euro verzekering is 128 euro per maand alleen al aan vaste lasten. En dan nog de dorstige motor... :frown:

Een auto van voor 1986 zou daarom veel interessanter zijn door de oldtimer regeling. 122 euro per jaar aan wegenbelasting en bij ZLM voor 70 euro per jaar verzekerd. Bijkomend voordeel bij oudere auto's: simpele techniek waar ik een hoop zelf aan kan doen. Nadeel: minder opties en luxe gadgets.

Dus was ik als eerste aan het kijken naar een mooie 245 of 745, maar mijn vriendin vind deze auto's stom, want vierkant en oubollig :frown:

Dus een Amazon... wel meteen een stuk duurder, maar ook bijzonderder. Een klassieker als daily waar je ook nog mee naar bijeenkomsten en shows kan... de ultieme hybride daily die ook nog fotowaardig is?

Lang verhaal kort: mijn centen opmaken aan een blinkende V70 Ocean Race, of "investeren" in een mooie Amazon? Of langer op mijn vriendin inpraten en haar overtuigen dat een 245 niet stom is?

Wie heeft er ervaring met beide auto's als dagelijks vervoer en wil er wat over zeggen?
Antwoord
Als goedkope daily driver is naar mijn mening de 745 de beste keus.
Qua kosten kan het nog wat goedkoper als je een 245 van 25+jaar koopt maar een 245 is weer iets minder comfortabel als een 745.
Alhoewel qua comfort nog steeds stukken beter als een Amazon wat in feite een echte klassieker/oldtimer is.
Antwoord
Ja, dat had ik me ook al bedacht. Een 240/740 zal een stuk comfortabeler zijn dan een Amazon oid. Maar die hebben juist ook weer een stuk meer charme. Ik vind het zelf leuk en belangrijk om in een bijzondere auto te rijden en ik vind het bijvoorbeeld erg leuk om bij een tankstation aangesproken te worden op de auto die ik rijdt (in positieve zin dan, niet als er een bordje "stop politie" zichtbaar is).
Antwoord
Ik heb een VW Polo uit '94 als dagelijkse auto en een Volvo 244 '86 voor erbij. Echter betrap ik mezelf erop dat ik sinds 1 maart niet meer met de polo gereden heb. Die boot rijd gewoon een stuk beter naar me werk. Cool
Antwoord
Een 240 heeft op z'n eigen manier ook een bijzondere uitstraling hoor :biggrin:
Antwoord
Houdt er bij een V70N rekening mee dat deze van de Canbus generatie is en dat je overdreven gesteld voor elke vervangen lampje naar de dealer moet om de computer opnieuw bij te praten. Die auto's hebben ondertussen ook een leeftijd dat je heel goed moet letten op de staat van onderhoud, het kan prima goed gaan, maar je kan er ook grandioos op leeg lopen. Op het 850forum zijn ook veel N rijders, daar kan je ook veel ervaringen vinden. Ik zou voor daags vervoer niet voor een Amazon gaan, maar eerder voor een mooie 940. Daar kan je alles nog zelf aan doen, bent niet afhankelijk van computers en je rijdt nog steeds "anders".
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Een 240/740 zal een stuk comfortabeler zijn dan een Amazon oid.

Er is geen een auto die lekkerder zit dan een Amazon!!!
Groeten van Frans
Antwoord
Als je een tijdje in de 142 had gereden voor je de blikopener erop los liet, had je gemerkt dat het een degelijk rijdend vehikel is, helemaal vintage en toch een gewone auto. Met een reusachtige kofferbak. Vind ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Haha, dat had ik wel willen doen, maar dan was ik bijna net zo lang bezig geweest om hem uberhaupt aan de praat te krijgen Smile

Maar, ik heb wel ongeveer 40 meter gereden met mijn 142. Van achter de stalling naar de auto ambulance die voor het pand stond. Dat vond ik al een heel avontuur Smile

Ik heb al ooit eerder een oldtimer gehad. Welliswaar niet zo oldskool of speciaal als een Amazon, maar oud genoeg om wat spartaanser rijden te kennen. Dat was een Ascona uit '87 en dat was ÃÃn van de leukste auto's die ik ooit heb gehad.

Hier tijdens onze vakantie in Zweden in 2010:

[Afbeelding: 126a2626de16f042e60052fa0961ee8a_view.jpg]
Antwoord
Ik voel een hoop jeugdsentiment bovenkomen, mijn ouders hadden vroeger ook zo'n blauwe Ascona.

Ik heb zelf bijna 2 jaar een 340 gereden, is dat misschien interessant? Was een prima auto, heb die van mij verkocht omdat ik meer kilometers ben gaan maken, een auto waar al LPG in zat was interessanter dan de 340 ombouwen. Rijdt prima door de goede gewichtsverdeling, vrij comfortabel, in vaste lasten een stuk goedkoper dan een 240 of 740, en nog een redelijk aanbod in auto's en onderdelen. Die ook nog niet eens zo duur zijn.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo s60 dannyfernandez75 1 300 6 February 2025, 00:01
Laatste bericht: BartJu
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 1.031 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 906 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 1.274 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 2.438 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 4.419 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 2.779 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 2.625 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.772 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 9.511 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)