Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
Estoque schreef:Die intercooler moet je inderdaad hebben!

waar heb je die sandwich adapter vandaan dan? mijn warmtewisselaar is ook een hopeloos stukje techniek Tongue

Sandwich plate moet hier vandaan komen:

http://www.aliexpress.com/item/EPMAN-OIL...71312.html

Kwaliteit laat ik weten als het binnen is
Antwoord
oh god, ik ben allergisch voor die website.. Big Grin
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
tjaa ik zou alleen de oringen wanttrouwen die er inzitten en de thermostaat. oringen zijn vervangbaar als ze lekken thermostaat ben ik nog niet overuit.... anders gaat het heel lang duuren voor je olie op tempratuur is

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
'Vake be'j te bange'

Haha... heb er wel vertrouwen in. Bijna alles wat ze hier verkopen komt ook uit Azië.
Heel Azië werkt met Aziatische producten, dus waarom zou dat aan deze kant van de wereldbol niet werken :tongue:

Zoals gezegd; ik hou wel van een beetje pionieren.
Antwoord
Waarom toch zo'n aversie tegen warmtewisselaars?
Het grote voordeel van een ww is dat je olie in no-time op bedrijfstemp. is .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Dat is vooral handig als je hem dagelijks gebruikt, maar als hobby-auto maakt mij het wachten tot de olie op temperatuur is niet zoveel uit. en Ik koel liever mijn olie, zodat ik weet dat hij niet te heet wordt en dus dunner en dus smering verliest en er allerlei leuke lagerschades optreden. Ik heb gezien wat te dunne olie aan schade kan veroorzaken in mijn broer zijn 2.7 CIH opel motor, en ook de rekening die erbij hoort. en daar heb ik geen zin in Tongue
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Olie is niet langzamer op temperatuur als met een warmtewisselaar... Hier zit ook gewoon een thermostaat in namelijk.
Antwoord
Warmtewisselaar heeft 2 voordelen. water is snel 90 graden dus warmt de olie sneller op, en als de olie warmer word als 90 graden koelt hij.
Antwoord
sludge schreef:Warmtewisselaar heeft 2 voordelen. water is snel 90 graden dus warmt de olie sneller op, en als de olie warmer word als 90 graden koelt hij.

Niet helemaal juist.

De warmtewisselaar werkt ook op de thermostaat. Die gaat ook pas rond de 80 graden op.

Het koeloppervlak van de warmtewisselaar is heel klein, dus kan nooit alle warmte van de olie afgeven aan het water. Dus de olie zal prima 110/120 graden kunnen zijn als je water keurig op 90 graden zit.

Een 240 turbo heeft ook een sandwich adapter. Ook vast niet zonder reden.

Een andere reden om voor de adapter te kiezen is het feit dat het oliefilter heel dichtbij mijn 3" downpipe komt. Wat weer zorgt voor, juist: warmte.
Antwoord
Toch hebben ze de 940 turbo uitgevoerd met een WW. ipv een koeler .De warmteopname door de olie is bij deze blokken zelfs nog groter door de zuigersquirters.
Ook wordt de turbo bij mij niet watergekoeld en moet ook hier de olie alle warmte afvoeren.
En toch komt met mijn b230fk de olietemp. niet boven de 85 graden uit.
Maar dat is dan wel bij 130 km/u.
Ongetwijfeld zal die klimmen bij continu 160 .

Feitelijk gezien is een oliekoeler oldschool.
Vrijwel alle autofabrikanten gebruiken warmtewisselaars.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 801 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.427 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.179 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.063 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.808 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.422 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.845 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)