Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Estoque schreef:Die intercooler moet je inderdaad hebben!
waar heb je die sandwich adapter vandaan dan? mijn warmtewisselaar is ook een hopeloos stukje techniek 
Sandwich plate moet hier vandaan komen:
http://www.aliexpress.com/item/EPMAN-OIL...71312.html
Kwaliteit laat ik weten als het binnen is
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
oh god, ik ben allergisch voor die website..
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
tjaa ik zou alleen de oringen wanttrouwen die er inzitten en de thermostaat. oringen zijn vervangbaar als ze lekken thermostaat ben ik nog niet overuit.... anders gaat het heel lang duuren voor je olie op tempratuur is
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
'Vake be'j te bange'
Haha... heb er wel vertrouwen in. Bijna alles wat ze hier verkopen komt ook uit Azië.
Heel Azië werkt met Aziatische producten, dus waarom zou dat aan deze kant van de wereldbol niet werken :tongue:
Zoals gezegd; ik hou wel van een beetje pionieren.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Waarom toch zo'n aversie tegen warmtewisselaars?
Het grote voordeel van een ww is dat je olie in no-time op bedrijfstemp. is .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Dat is vooral handig als je hem dagelijks gebruikt, maar als hobby-auto maakt mij het wachten tot de olie op temperatuur is niet zoveel uit. en Ik koel liever mijn olie, zodat ik weet dat hij niet te heet wordt en dus dunner en dus smering verliest en er allerlei leuke lagerschades optreden. Ik heb gezien wat te dunne olie aan schade kan veroorzaken in mijn broer zijn 2.7 CIH opel motor, en ook de rekening die erbij hoort. en daar heb ik geen zin in
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Olie is niet langzamer op temperatuur als met een warmtewisselaar... Hier zit ook gewoon een thermostaat in namelijk.
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
Warmtewisselaar heeft 2 voordelen. water is snel 90 graden dus warmt de olie sneller op, en als de olie warmer word als 90 graden koelt hij.
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
sludge schreef:Warmtewisselaar heeft 2 voordelen. water is snel 90 graden dus warmt de olie sneller op, en als de olie warmer word als 90 graden koelt hij.
Niet helemaal juist.
De warmtewisselaar werkt ook op de thermostaat. Die gaat ook pas rond de 80 graden op.
Het koeloppervlak van de warmtewisselaar is heel klein, dus kan nooit alle warmte van de olie afgeven aan het water. Dus de olie zal prima 110/120 graden kunnen zijn als je water keurig op 90 graden zit.
Een 240 turbo heeft ook een sandwich adapter. Ook vast niet zonder reden.
Een andere reden om voor de adapter te kiezen is het feit dat het oliefilter heel dichtbij mijn 3" downpipe komt. Wat weer zorgt voor, juist: warmte.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Toch hebben ze de 940 turbo uitgevoerd met een WW. ipv een koeler .De warmteopname door de olie is bij deze blokken zelfs nog groter door de zuigersquirters.
Ook wordt de turbo bij mij niet watergekoeld en moet ook hier de olie alle warmte afvoeren.
En toch komt met mijn b230fk de olietemp. niet boven de 85 graden uit.
Maar dat is dan wel bij 130 km/u.
Ongetwijfeld zal die klimmen bij continu 160 .
Feitelijk gezien is een oliekoeler oldschool.
Vrijwel alle autofabrikanten gebruiken warmtewisselaars.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.