Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kofferbakklep vochtig
Het viel me zojuist op dat de binnenkant van de klep van mijn kofferbak vochtig is. Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
kofferbakklep rubber kan op zn einde zijn of je hebt ergens een flinke lekkage em daardoor last vam condens op de klep

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
sedan of station??

Bij mijn Opel Admiral (een sedan) had ik het ook. Kwam doordat er toch op 1 of andere manier vocht in kwam door achterlicht unit of rubber van de klep wat niet meer goed was. Als het zonnetje op de klep ging schijnen krijg je dat de vocht moleculen een condens laagje gaan leggen aan de binnenkant van de klep. De druppels vallen weer en gaan weer omhoog en zo gaat het maar door. Je hebt dus ergens een lekkage dit zal je eerst op moeten lossen.
Antwoord
Mijn sedan klep is/was ook vaak nat aan de binnen/onderkant.
Zitten 2 ontwateringspluggen in beide wielbakken; bij mij waren ze er uit en er lag aan beide kanten een deken in.
Door opspattend water waren ze kletsnat en zodoende dus ook mijn kofferklep.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Het staat hierboven al: Als er op wat voor manier dan ook water in de kofferbak zit, of stroomt is het verdampen van dat water de oorzaak, op zeker. Als de bak op de bodem echter helemaal droog is, kan het bij dit weertype (vochtig en koud, hoge relatieve luchtvochtigheid) toch voorkomen dat de bovenkant van de kofferbak nat wordt aan de binnenkant en zelfs binnen in de auto kan het, alhoewel de meeste hemeltjes isolerende waarde hebben, waardoor het minder voorkomt. Het water dat van de binnenkant van de klep afdruipt kan zelfs op de bodem druppen en daar nattigheid veroorzaken.

De buitenkant van het deksel (zekers al het een donkere kleur is) wordt door de netto langgolvige uitstraling in de nacht, bij onbewolkt weer, zo maar 5 graden kouder dan de omgeving. Doordat de lucht in de koffer even koud is als de omgevingslucht komt er dus een extra koud oppervlak in de afgesloten ruimte en daar zet condens zich op af. De lucht condenseert op het koud(st)e oppervlak, omdat bij die lagere temperatuur dan de omgeving daar de 100% luchtvochtigheid wordt bereikt.

Eerst goed checken of er geen lek is. Bovenstaand verhaal valt nog te controleren door een krant plat op de vloer in de bak te leggen. Als de krant druppelsgewijs nat is geworden, is het condens, als het op 1 bepaalde plek is, met name na regen, is het een lek.
Antwoord
Dank allen voor jullie reacties. Ik verwacht dat het condens is. Zo ziet het er ook uit (druppelvorming over het hele oppervlak). Ik zal sowieso eens controleren op lekkages.
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
In wielbakken vind je vaak vochtaantrekkers zoals karton,oude lappen ,dennennaalden,zand of zelfs dekens zoals bij Rob.
Maak je wielbakken goed schoon en gooi alles wat er niet in thuishoort eruit en maak ze goed schoon; zand trekt vocht aan en wilebakken zijn al een vrij kwetsbaar punt van de volvo 2 serie.
Antwoord
zet de komende dagen maar een blokje onder de achterklep.. is het overtollige zo weg.. Ik heb het laatst ook gehad, niks aan de hand, gewoon een plottselinge temperatuursverandering.. dag later was het weg..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Het afwateringsgat in de linker wielbak is met duct tape afgetapet. Geen idee waarom. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
V70R '98  - verkocht
244 GLT '84 
Antwoord
Ja, want dat zorgt er voor dat er water in die bak kan blijven staan. Er hoort een rubber dop in te zitten met een afvoergat/gootje. Dat water zorgt er ook nog eens voor dat die wielbakken gaan roesten. Snel open maken dus!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasveren kofferbakklep vervangen 144 JulesVolvo 6 4.689 6 October 2010, 09:31
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)