Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Ik heb al enige tijd het probleem dat de ruitenwissers van mijn 240 GL uit '86 het niet in de intervalstand (bovenste) stand doen. De onderste twee standen (snel en nog sneller) doen het wel, maar zodra ik ze uit zet stoppen ze direct. Ze gaan dus niet terug naar de beginstand. Dat betekent dus dat ik de wissers op het juiste moment stop moet zetten, anders staan ze stil op het midden van mijn ruit.
Nu ben ik bij de garage geweest en daar gaven ze aan dat dit aan het motortje lag en dat deze vervangen moet worden. Zo'n motortje kost nieuw 90,-. Da's best wel wat geld.
Nu vroeg ik me af of jullie kunnen beamen dat dit ook echt in de ruitenwissermotor ligt. Zou dit niet in de bedrading of in de relais kunnen zitten?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
7 January 2016, 12:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 January 2016, 12:59 door Marc1970.)
Zal aan de koolborstels en contactbanen in de motor liggen, die laatste kan je eens schoonmaken. Hier kan je alles prachtig zien zitten:
http://cleanflametrap.com/wiper.html
Oh dat ziet er allemaal een beetje intimiderend uit. Ik denk zo te zien dat je gewoon het dekseltje eraf kunt halen (2 schroeven) en dan de binnenkant lekker borstelen met alcohol en nieuw vet smeren waar oud vet zat.
Vast wel iemand die dat eerder gedaan heeft en het beter uit kan leggen. ANders, geen nieuwe motor kopen natuurlijk, er zijn er zat en montage is nogal eenvoudig.
Ah, hier dezelfde flametrap meneer met een kortere uitleg:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238327
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Dank voor je reactie. Da's nogal een intimiderende pagina inderdaad! Ga hier vanavond eens voor zitten, toch wel handig om te weten.
Wat ik vergeten ben te vermelden; ze hadden bij de garage nog een oud exemplaar motor liggen. Omwille van troubleshooting hebben ze snel even getest door de stekker in deze motor te pluggen. Aarde gemaakt en getest. Wat blijkt; in de twee snelste standen werkt 't, maar in de intervalstand niet. Lijkt me heel toevallig dat dit motortje dan precies hetzelfde probleem vertoont als die van mij.
Hoop dat bovenstaande duidelijk is.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Kan natuurlijk ook gewoon aan de schakelaar liggen (makkelijk uit te wisselen) maar dan snap ik het verband met het niet afmaken van de slag niet.
Zou dan eerder het relais (onder je linkervoet) of een massaverbinding verdenken. Regenwater in het relais wil ook nog wel eens rare storingen veroorzaken.
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Ik kan van mede-forummer jos245 een relais overnemen voor een schappelijk prijsje, dus dat ga ik al eerste eens proberen.
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Even een update; vandaag van Jos het relais ontvangen. Even uitvogelen hoe alles uit elkaar gesloopt moet worden met behulp van de instructies van Jos. Zojuist even gedaan en wat blijkt; er zit helemaal geen relais aangesloten. Ja, da's logisch dat het dan niet werkt... Relais aangesloten, even testen en voila, werkt perfect.
Ben ik er voor 15,- mooi van afgekomen.
Dank aan Jos!
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84