Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De zoektocht naar een Volvo 66
#1
Beste Volvo enthousiastelingen !

Het lijkt mij heel leuk om me bij het groepje Volvo fanaten toe te voegen en daarom ben ik opzoek naar een Volvo 66!
Ik ben nieuw hier op het forum , dus ik zal mijzelf eerst eens voorstellen :biggrin:

Ik ben Dennis van Setten , 20 jaar en ik kom uit Arnhem. Gek ben ik van nature en gek ben ik van auto's! Mijn vader ( Edraket66) rijdt een mooie Volvo 240 en eigenlijk ben ik sinds dat we deze volvo hebben ook gek geworden op het merk! Zelf rij ik nu nog een Volkswagen Polo uit 1992 , welke dus plaats mag maken voor een Volvo 66!

Nu dus mijn vraag naar jullie expertise Confusedmile:
Ik ben verliefd geworden op de Volvo 66 en ik ben dus van plan om na de verkoop van de Polo er eentje aan te schaffen! Natuurlijk ben ik al flink aan het zoeken geweest en ben ik meerdere auto's tegengekomen. Maar mijn vraag is dus , als ik ga kijken , wat zijn dan de zwakke punten waarop gelet dient te worden?

Alvast heel erg bedankt! :wink:
Antwoord
#2
Ben ik ook wel benieuwd naar. Zijn geinige wagentjes, lijken een beetje p heet gewassen 140's.
Techniek is natuurlijk totaal anders en niet echt vergelijkbaar met de normaal besproken rwd volvo's hier.
Antwoord
#3
Dat is zeker waar! Maar het is naar mijn idee wel een hele mooie en interessante techniek ! :-)
Antwoord
#4
Ja prachtig, de witte 66 van mijn opa was mijn eerste auto. Daarna nog twee babypoepgele gehad, en een rode DAF. De DAF is natuurlijk de enige echte. Destijds waren ze voor 200-500 euro (die toen nog gulden heette) overal op te halen van de eerste eigenaar.

Roest is wel de vijand, ze zijn allemaal gemaakt in de slechte staalplaattijd, 0,7 mm blik, voorzien van een vocht vasthoudende plastic laag onder, en een minimale fosfaatprimer in de dorpels, die ook nog eens een gruwelijke gatenbalk over de hele lengte middendoor hebben. Slechte ventilatie, lekkende deuren en ruitrubbers.
Slecht ontwerp en bouwkwaliteit, met de kriksteunen kan je alleen de kriksteun opkrikken, dode hoeken en slecht gekitte kieren overal. Linkerkant is door een andere regio gemaakt dan de rechter lijkt het.

Tot zover de koets, de techniek houdt ook niet over maar dat is bouten en moerenwerk. Achterremmen zijn meest lek, handremkabels vastgeroest, remleidingen lekgeroest, slangen gaar, ashoezen gescheurd, varioschijven verliezen hun chroom, uitlaat is very bad zelfs het eerste stuk, draaiende delen zijn wel goed, aan de zware kant uiteraard, DAF wilde graag hun tandwielkasten kwijt. De vario verliest weleens een schakelstand. De vering is top, zowel voor als achter, lekker soepel (als je alleen in de 66 zit, hangt-ie naar links).

Het stuurhuis is minimaal, stuurkogels heel origineel niet voorzien van hoezen, fuseekogels verliezen hun hoesjes. Remleidingen wederom, er ligt meest roest in de hoofdremcilinder dus die is gaar, remschijven roestig omdat er op de motor prima geremd kan worden.

De motor is een Renault affaire, koppakking is nat en vergaat, de rest is prima. Wat eraan hangt is flut, waterpomp zit vol drab, bobine hangt bijna onder de auto, koppeling is meest versleten. Koplampreflectors schilferen, spanningsregelaar kookt accu's, dynamo is slecht, alle massa draden verliezen massa, de 66 tart elke natuurwet.

Maar ik word altijd blij als ik er eentje zie, en de gedachte aan het rijden erin is bijna genoeg om er alsnog een te kopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Tot zover het jonge enthousiasme van Dennis hahahahaaa...

Maar nee, klinkt eigenlijk heel erg leuk.
Als je goed zoekt heb je er eentje die niet alle manco's gelijkertijd heeft denk ik Wink.
Antwoord
#6
Die witte in Zevenaar zou ik onmiddelijk gaan halen, zo goed heb ik ze in tijden niet gezien.

De gele op de sloop in Leusden mag er ook zijn. Koppeling, motortje eruit takelen. Makkie, schuift zo van de aandrijfas af. Met APK, helemaal goud, je mag deze automaat gewoon achter je vaders 240 hangen en naar huis slepen (wel WA afsluiten voor je vertrekt).

Deuken en krassen horen erbij, die krijg je ook regelmatig van medeweggebruikers omdat niemand om je ouwe DAF geeft behalve jij.

En, als je een DAF van de sloop haalt mag je jezelf Dafredder noemen en heb je gelijk een enorme berg kudos bij de Dafclub. Hele nuttige club met raad en daad en onderdelen, de forumgangers zijn er nogal van de precieze maar kennen elk schroefje uit hun hoofd.

OK nog eentje dan die paarse in Kelpen, een echte DAF, met de oude eigenwijze pook, naar voren is vooruit.
Op de Dafclub staan ook best wat auto's te koop, die mensen zijn meest eerlijk genoeg om alle slechte plekken aan te wijzen.

Pff nu moet ik ophouden, er blijven maar problemen boven borrelen. Er is eigenlijk geen onderdeel geweest wat ik in 4 jaar 66 rijden niet vertwijfeld in mijn handen heb gehad. Ja de achteras, dat is een holle buis met bladveren erop, die zie je ook nog wel eens terug onder zelfbouw aanhangertjes. Avontuurlijke auto.

Haha, het ergste was nog wel dat mijn schoonzus hem 'die Lada' noemde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Haha die Marc, niet alleen enceclopedisch en praktisch w.b. volvo en inmiddels ook dus daf. Ook nog vaardig met de pen/toetsenbord. Dit was weer een pracht van een bijdrage waardoor ik voluit volschiet van het volvolvo volrum.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
#8
Over die koppeling, die heeft stelplaatjes, drie stuks, onder de drukgroep, en als je geluk hebt zijn die nog de eerste dikte. Die plaatjes kan je er ter plekke uit halen via een gat onderin het koppelingshuis, en dan rij je lachend weg. Inbussleutelsetje meenemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
ik kan me de achtewielophanging nog herinneren van een voormalig collega, van de auto dus.. die hebben we destijds op de las afdeling nagebouwd en er onder gelast.. het stuk vanaf de achterste bladveerschommels zeg maar.. zag er goed uit maar bleek ontbijtkoek..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Leuk, wij zijn bezig onze 2e op te knappen!
Leuk spul en goed te onderhouden
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 3.112 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.958 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 633 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 215.117 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.643 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 62.993 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.312 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.621 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.141 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 18.007 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)