Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4
#1
Blijkbaar moet je als je een Kever hebt ook een Volvo 240 kopen. Zodoende heb ik net als Pieter en Dennis een dikke 240 gekocht. Het plan is om deze wat te upgraden met een B230FK, M90, 16T en een KDFI injectiesysteem.

De Volvo heb ik nu anderhalf jaar en in die tijd heb ik alle onderdelen verzameld. Aangezien je niet met een oldtimer mag rijden van december tot en met februari gaat hij nu de schuur in voor de ombouw.

Plaatjestijd!

[Afbeelding: 17157851907_b0d96a8fb7_c.jpg]
Zoals ik hem in 2014 gekocht heb.


[Afbeelding: 17177731140_5b843fcf3e_c.jpg]
Motortje gekocht voor VET goedkoop. Een tijdje later heb ik een "hydrolise" (zoals mensen op Marktplaats dat noemen) M90 bak gekocht.

[Afbeelding: 17177927930_4270254390_c.jpg]
Mijn auto, handel 940, Pieter z'n 240

[Afbeelding: 22364765460_dfa6b278a5_c.jpg]
Tuningstijd!

[Afbeelding: 22364752080_9a2d59dc48_c.jpg]
Turboverzameling met een 13c, 15g, 16t en een turbo van een D24. Natuurlijk ga ik de 16T gebruiken.

[Afbeelding: 22038425410_1f7f5cbb78_c.jpg]
Eventjes reclocken

[Afbeelding: 22637631190_846c31b5bf_c.jpg]
B23 er uit
[Afbeelding: 22204471993_7115b2e15c_c.jpg]
En alles even netjes schoongemaakt natuurlijk.

[Afbeelding: 22204484273_f79c6805fa_c.jpg]
Spruitstuk een beetje bijgewerkt voor wat betere flow met de 16T.

[Afbeelding: 22799612436_246594b217_c.jpg]
[Afbeelding: 22826397665_1cfef6a28b_c.jpg]
En op dit moment hangt ie er zo bij.

Er zit nu een nieuwe 940 TDic koppeling voor een M90 in (op een dogdish vliegwiel). Ik had een keer geluk want ik had een NK set besteld en kreeg een Sachs set. Jeej!

Paar weken terug ben ik samen met Pieter naar een autosloop geweest in Groningen waar een Volvo 940 LPT staat met de hoop dat er een G80 in zat. Niet dus. Er stond nog wel een Saab turbo waar ik de injectoren uit heb gehaald. Lekker rustig doorzoeken naar een G80 locker. En daarnaast misstaat een setje leuke velgen ook niet echt.

Meer plaatjes in m'n Flickr album.  

That's it for now.
Antwoord
#2
Wou mooie topic start.
Leuk dat er allemaal van deze projectjes op borrelen de laatste tijd.
Antwoord
#3
Lekkere bak! Vraagje: waarom ga je een programmeerbare ecu gebruiken? Ik heb begrepen dat lh2.4 een iets grotere turbo, nokkenas en druk prima aankan. Of heb je nog sinitere toekomstplannen? Tongue
Antwoord
#4
De KDFI heb ik nog liggen van een ander projectje, vandaar. Het lijkt mij sowieso handig voor in de toekomst als er een wat grotere turbo op komt. Eerst maar eens "testen" met deze turbo.

Vandaag lekker weer de hele dag bezig geweest. Moest vandaag eigenlijk met de badkamer bezig maar op de een of andere manier is een beetje knutselen wel leuker dan tegels voegen. De motor hangt er inmiddels in en ik ben bezig geweest met een versnellingsbaksteun. Ik heb geprobeerd om de stand van de originele baksteun van de M47 te behouden in verband met het heen en weer wobbelen van de versnellingsbak. Deze steun (oude motorsteun) drukt de bak naar voren.

[Afbeelding: 22837464932_9a943a88e6_c.jpg]

[Afbeelding: 22228257544_3047b3b8fd_c.jpg]

[Afbeelding: 22432660288_14358aa477_c.jpg]
De nieuwe M90 versnellingsbaksteun. Er komen nog wel een paar plaatjes om hem meer stevigheid te geven. Daarna even spuiten en dan kan ie er onder.
Antwoord
#5
jhilverda schreef:Moest vandaag eigenlijk met de badkamer bezig maar op de een of andere manier is een beetje knutselen wel leuker dan tegels voegen.

...Een potentiële kandidaat voor "Help ! ...mijn man klust liever aan z'n Volvo"...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
edwin schreef:...Een potentiële kandidaat voor "Help ! ...mijn man klust liever aan z'n Volvo"...

Gelukkig hoeft Johan met niemand rekening te houden:tongue:
Antwoord
#7
Weer even lekker bezig geweest met de Volvo. Het koppelingspedaal is inmiddels wat verlengd en de hydraulische koppeling zit erin. Ik denk dat het pedalencluster eruit en erin zetten nooit m'n hobby gaat worden.

Daarnaast ben ik vandaag bezig geweest met het inkorten van de schakelstangen. Moet de schakelstang nog even aflassen maar m'n lasapparaat heeft er niet zo'n zin meer in. Ik heb ook nog even een beugeltje gemaakt voor de wastegate actuator.

[Afbeelding: 22917536883_90731ec891_c.jpg]

Ik ben ook nog even op zoek geweest naar een flens voor de downpipe maar er zijn niet veel te vinden voor de 16T. Uiteindelijk heb ik toch een gevonden in Zweden.

Vorige week ben ik trouwens naar een cursus van BS-autotune geweest, dit is/was de importeur van de KDFI die ik ga gebruiken. In deze cursus wordt duidelijk uitgelegd hoe een vrij programmeerbare ECU werkt. Echt super leerzaam! Daarnaast heb ik nog wat uitleg gehad hoe je een DIS bobine aansluit op de KDFI. Dus dat gaat helemaal lukken Cool.
Antwoord
#8
Haha, heel herkenbaar ineens.
Vandaag ook een hydraulische koppeling geplaatst in onze 242. Ook de hele pedaal-assemblage verwijderd en weer terug geplaatst, erg "leuk" werk inderdaad.

Is de cursus van BS-Autotune aan te raden? wij hebben een U-EMS systeem van hem met kabelboom van hem in onze 242 zitten en hij heeft hem ons afgesteld, maar we gaan binnenkort naar grotere turbo etc dus dan moet er weer afgesteld worden.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#9
Cursus is zeker aan te raden. Wel handig als je de basis van van een motor van te voren goed kent. Dus iets meer weten dan de functie van een bougie Wink lees; voorontstekingen, afr's, detonatie etc.

Ik heb redelijk wat kever motoren gebouwd, maar deze cursus was een flinke eye-opener voor mij. Voornamelijk op gebied van afstelling en afstemming. Zeer, zeer interessant!
Zeker de 50 euro waard Smile
Antwoord
#10
Vanavond ook weer lekker bezig geweest. Heb een beugeltje gemaakt waar de boostcontroller aan komt te hangen en heb de gaskabel ingekort met een schroefnippel (zo'n ding die je gebruikt op remkabels van een fiets). Heb het schroefje ook even vast gesoldeerd in de nippel. Daarnaast nog een plaat gespoten met wrinkle paint waar m'n ontsteking op komt te zitten.

Gisteravond heb ik een hele bult enkelaardig draad in alle kleurtjes besteld bij Rick Donkers Auto Electrics. Handige webshop waar je echt van alles kunt bestellen qua auto electronica. Als dit allemaal binnen is kan ik eindelijk wat draadjes gaan knuppen. Zojuist ook even een 14Point7 Spartan 2 lambda controller en luchttemperatuursensor besteld.

Van de week ga ik ook nog even naar Techotrans in Veendam om m'n aandrijfas in te laten korten en te balanceren. Voorste as gaat 64,4 cm worden.

Voor de rest ben ik nog op zoek naar een injectievlotter zonder doorgeroeste pijpjes van een 240 en naar EV6 injectoren van 470-500cc. Als iemand nog iets heeft liggen dan hoor ik het graag!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.338 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.307 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.540 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.180 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.552 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.055 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 17.413 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol
  Voorstellen: Volvo 240 '87 Blokkendoos 11 6.139 17 November 2020, 11:17
Laatste bericht: Blokkendoos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)