Topics: 41
Vanavond bezig geweest met een 145, met b20a motor. Liep niet lekker meer(contactpunt zag er dunnetjes uit+wit), ploffen etc. We hebben het contactpunt vervangen+condensator en afgesteld op 0,45mm. Startte en liep, maar nog steeds behoorlijk inhouden tot uitgevallen. De motortemperatuur liep ook erg snel op. Daarma moeten duwen naar huis, en gekeken. Nokje van contactpunt helemaal verbogen/gesmolten...heel vreemd.
Daarna het volgende contactpunt erin gedaan, beetje vet op de as die het contactpunt laat openen gedaan voor de zekerheid. Weer temperatuur snel omhoog(bij een klein stukje rijden) en niet lekker lopen bij meer gas dan stationair. Gekeken hoe het contactpunt zat, nu nog heel en de afstand ook nog goed. Echter niet het aantal graden van de ontsteking gechecked omdat we geen markering oid kunnen vinden (heb meer ervaring met 240's waar het altijd wel vrij duidelijk is met graden erboven) - zou dit nog het probleem kunnen zijn dat het aantal graden zo verkeerd staat dat de temperatuur zo snel stijgt en dat hij slecht loopt?
Of is er nog iets dat ik vergeet/over het hoofd zie?
Dank voor het meedenken!
Topics: 289
20 November 2015, 00:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2015, 00:55 door Jambon.)
lenlux schreef:Vanavond bezig geweest met een 145, met b20a motor. Liep niet lekker meer(contactpunt zag er dunnetjes uit+wit), ploffen etc. We hebben het contactpunt vervangen+condensator en afgesteld op 0,45mm. Startte en liep, maar nog steeds behoorlijk inhouden tot uitgevallen. De motortemperatuur liep ook erg snel op. Daarma moeten duwen naar huis, en gekeken. Nokje van contactpunt helemaal verbogen/gesmolten...heel vreemd.
Daarna het volgende contactpunt erin gedaan, beetje vet op de as die het contactpunt laat openen gedaan voor de zekerheid. Weer temperatuur snel omhoog(bij een klein stukje rijden) en niet lekker lopen bij meer gas dan stationair. Gekeken hoe het contactpunt zat, nu nog heel en de afstand ook nog goed. Echter niet het aantal graden van de ontsteking gechecked omdat we geen markering oid kunnen vinden (heb meer ervaring met 240's waar het altijd wel vrij duidelijk is met graden erboven) - zou dit nog het probleem kunnen zijn dat het aantal graden zo verkeerd staat dat de temperatuur zo snel stijgt en dat hij slecht loopt?
Of is er nog iets dat ik vergeet/over het hoofd zie?
Dank voor het meedenken!
..centrifugaal kan ook vastzitten, vacuumpotje niet werken.. ik kieper de puntjes meteen eruit en zet er een simpel electronisch setje in.. Zit er speling op de as van de ontsteking..? Als ie verkeerd staat kan de temperatuur best wel oplopen.. Op de krukaspoelie staat -10 - 0 - 10 - 20 - 30 graden, op de distributiedeksel 'staat' een rug gegoten welke fungeert als aanwijzertje..
Topics: 82
20 November 2015, 09:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2015, 09:59 door Marc1970.)
Ik stel puur op gehoor af, los de verdelerbout iets, laat de motor draaien en verdraai de verdeler tot-ie makkelijk loopt en oppakt. Ergens tussen beide extremen in. Als de puntjes zo snel inbranden is er iets mis met de condensator, meest, of met massa ergens, of met de elektrodeafstand vd bougies. Ergens trekt de ontsteking een te grote vonk over de puntjes, waardoor ze inbranden. Strak ontvetten ook, die puntjes en de punt vd voelermaat voor het afstellen, voor je ze in gebruik neemt. Druppel wat olie in het OEL bakje a/d zijkant, en op het viltje onder de rotor.
De puntjes moeten op 0,3 - 0,4 mm, je hebt nu de speling voor de kleppen toegepast op de ontsteking.
Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van puntjesontsteking, en heb er uren op staan schelden en tobben, maar ik hou ze vooral voor de originaliteit en het fijne geratel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969