Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Ik heb voor en achter nieuwe rode Koni schokbrekers kunnen kopen voor mijn 240 station uit 1993. Aan de voorkant gewone rode Koni's en achter Load Adjusters. Heeft iemand ervaring met deze schokbrekers in combinatie met verlagingsveren van bijvoorbeeld Lesjofors of IPD? is dit te doen of zijn originele veren toch beter voor deze schokbrekers?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Hoever wil je verlagen? Tot 40 mm zou moeten kunnen begreep ik.
![[Afbeelding: 05d3fe967a91dd76714e0a67ed8b3b4f.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/22/05d3fe967a91dd76714e0a67ed8b3b4f.jpg)
Ik heb nu bilstein B6 rondom en 35 mm verlaagd.
Is mix tussen mooi en praktisch.
Ik vind -60/40 erg mooi. Die wig vorm vind ik mooi
Alleen is het ook een werkpaard met dit jaar al dik 23k km waarvan redelijk wat met de auto vol, nu al 3 keer een b230fb met m47 opgehaald en regelmatig aanhangers.
En zoals van de week reed ik op een landweggetje 80 en kwam er een tegenligger aan. Dan kan ik nu nog prima gewoon 80 blijven rijden met de helft van de auto in het natte gras van de berm en gewoon met 80 door rijden. Veerweg heb je nog genoeg, met -35 is ie nog steeds hoger dan de gemiddelde moderne auto.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Verlagen met Lesjofors veren is geloof ik 35mm voor en achter. Ik wil de veren en schokbrekers gelijkertijd vervangen. Het lijkt me mooier als de auto iets lager staat maar vroeg ,e dus af of dit kan in combinatie met load adjusters van Koni aan de achterzijde en oliegevulde rode Koni's aan de voorzijde. Indien dit wordt afgeraden zet ik er gewoon originele veren onder.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
DanielR schreef:Verlagen met Lesjofors veren is geloof ik 35mm voor en achter. Ik wil de veren en schokbrekers gelijkertijd vervangen. Het lijkt me mooier als de auto iets lager staat maar vroeg ,e dus af of dit kan in combinatie met load adjusters van Koni aan de achterzijde en oliegevulde rode Koni's aan de voorzijde. Indien dit wordt afgeraden zet ik er gewoon originele veren onder.
de load=adjusters duwen um omhoog, dan zie je dus weinig terug van de verlaging. Er zijn wel versterkte verlagingsveren voor achter te koop..
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Ik heb de laod adjusters gekocht omdat ze goedkoop en nieuw waren (NOS) niet omdat ik veel met zware last of aanhangwagens rij. Zou het dan ook kunnen dat de verlagingsveren los komen te zitten met de load adjusters? Hier heb ik ook al wat over gelezen. In principe zijn de originele veren dan de beste combinatie. Zou de auto met Haevy duty veren erg stug worden?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
load adjusters staan in uitgeveerde toestand hoger dan gewone dempers dus het zou goed kunnen dat verlagingsveren dan bovenaan net te kort komen.
Als je over verkeersdrempels rijdt zal dat zoiezo het geval zijn vermoed ik.
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Het is wat Raymond zegt. Load adjusters zorgen ervoor dat je altijd, hoe zwaar ook beladen, op dezelfde rijhoogte zit. Verlagingsveren hebben totaal geen nut bij deze sjokkers en ik spreek uit ervaring!
Groeten van Frans
Berichten: 111
Topics: 14
Lid sinds: Jul 2013
Ik heb verlagingsveren met oppompbare schokbrekers achter in mijn auto. Voor zover het te vergelijken is met de load adjusters komen de veren niet los in volledig opgepompte toestand. Echter heeft de verlaging niet altijd positief effect op de levensduur van normale schokbrekers schijnt het, b6 bilstein wordt dan vaak aangeraden.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zoveel kwaad kan en dat de verlaging vooral voor de wegligging een positief effect heeft, mocht je nou echt wild gaan rijden dan zou je altijd een andere optie kunnen overwegen.
Blauwe 1984 245 B21ET Intercooler
Berichten: 46
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2014
23 September 2015, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2015, 22:01 door dwarswind.)
Ik heb een 245 GLT uit '83 ook verlaagd met -35 mm van Lesjeford veren. Ik heb gas onderbouw met trekhaak. Bij drempels en zo moet ik bedachtzaam overgaan, anders schraapt de oploopkabelhouder voor de aanhangwagen over de grond. Zonder dit was mijn uitlaat al een ovaal. Zonder gas onderbouw heb je dit probleem niet, dan zit het uitlaat enzo wat hoger. Met een fikse belading achterin moet ik echt stapvoets over drempels.
Ik zit daarom te denken om monroe levelers te monteren. Metertje met houder heb ik al ��
Volvo 245 GLT 1984
Volvo V70R AWD MY 2000
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Mijn '92er 245 heeft de Monroe Levellers en versleten achterveren. Daar komen -40mm verlaging op (rode veren, merk onbekend). De Monroe's geven in vol opgepompte staat (en weinig bagage) een enorm stuitereffect. Ben ook benieuwd hoe ze het gaan houden met de verlaging (anders vervangen voor Bilsteins oid logischerwijs).
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.