Berichten: 39
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2014
Hallo samen,
wij zijn van plan een vakantierit naar de Alpen te maken met de Volvo 245Transfer.
Nu sprak ik van het weekend iemand die in de bergen in de problemen was gekomen met zijn auto vanwege de ijle lucht - en dat met een 3,5 l 6-cilinder die 20 jaar jonger is dan onze Volvo, en meer dan dubbel zo sterk.
Vandaar mijn vraag: Moet ik voorzorgsmaatregelen nemen?
Gegevens: 1980 Volvo 245 2.1 carburateur op LPG (of benzine, uiteraard. Beide werkt goed)
Extra punt van aandacht: de Transfer is 90 cm langer dan de gewone 245, en voor de vakantie nokkie-vol beladen (7 man, bagage, 2 gastanks, 2 imperials...), en weegt dus ongeveer zoveel als een 240 met bescheiden aanhanger.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De Stromberg Constant Depression carburateur compenseert voor luchtdichtheid, temperatuur etc, te rijk/arm mengsel is dan geen probleem. Ijle lucht werkt tegenovergesteld aan een turbo, je motor wordt er kleiner van. Een LPG mengstuk in de luchtstroom maakt dat nog wat erger. Als je zelfs op benzine niet bovenkomt, merk je dat vanzelf.
Een aanhanger levert max. 75 kg druk op de trekhaak/achteras, een wagen volgeladen wel wat meer alhoewel bij de T het gewicht relatief meer tussen de wielen zit dan achterop, dat scheelt. De andere gewichtsverdeling zou je aan de besturing kunnen gaan merken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 282
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2008
Leuke missie met de 245! Denk dat je heel wat bekijks trekt. Ik neem aan dat je remmen en koelsysteem, banden in TOP conditie zijn? anders is het snel over met de pret. Fijne vakantie en graag foto's op het forum.
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
Berichten: 39
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2014
Marc, dankjewel!
Afgezien van goed onderhoud hoef ik dus geen technische aanpassingen te maken. En onmogelijk is het ook niet. Dat is een goed begin.
Tussen de regels door lees ik dat je aanraadt om zo nodig over te schakelen op benzine. Klinkt logisch (want pakweg 10% extra vermogen).
Wat het extra gewicht betreft: Ik heb fors aangepaste vering (HD veren en hulpveren) en zwaarder uitgevoerde schijfremmen voor. Voor deze trip pompen we bovendien de banden fors op.
Wat motorvermogen betreft: Ik heb wel eens gehoord dat het zin heeft om (voor niet meer dan een uurtje) het luchtfilter te verwijderen, om de motor vrijer te laten ademen. Klopt dat?
Verder neem ik aan dat ik me heb in te stellen op een plaatsje tussen de trucks op de rechter baan.
De 'gewone' maatregelen ken ik: motor op toeren houden, zowel bergop als bergaf. Nooit langdurig remmen. Vlot schakelen; liever abrupte gangwissel dan opgerookte koppelingsplaten.
Berichten: 39
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2014
Klopt, HSGHOR, bekijks trek je wel.
Zeven personen, grote dakkoffer voorop, tafel en 7 stoelen achterop het dak. 3 tenten, uitgebreid kookgerei (o.a. Skottelbraai en gasfles).
Vorig jaar (toen nog met achterstallig onderhoud... Dat is inmiddels uitgebreid verholpen) een grote trip gemaakt met dezelfde setup. Denemarken, Zweden, Letland, Polen, Duitsland, en terug. Als je op een dorpsplein parkeert, en je klimt met zijn allen uit de auto, is in no-time het halve plein vol mensen ;-)
We hebben helaas meer van de omgeving dan van de auto gefotografeerd. Dat gaan we dit jaar beter doen.
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Paar jaar geleden met een 245 van 1986 op benzine dwars door de Pyreneeën gereden met 3 volwassen personen bij 35 graden. Wel minder bagage. Ik had totaal geen problemen noch berg op noch berg af. Wel een aantal V70 ers met kokende motor zien staan. (airco volop aan en in te hoge versnelling berg op)
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Afgelopen weekend met de 1984 245 met b23a op lpg naar trento gereden. 1080 km vanaf huis. Auto vol met ik schat 250 kilo onderdelen voor de Volvo rommelmarkt daar.
Niks geen probleem. Auto heeft 428xxx km nu gereden. Zaterdag heen, zondag daar dagje op de meeting geweest en maandag terug gereden. Weinig olie en water verbruik. En ja bovenop de Brennerpas merk je dat je stijgt. Maar ik kwam prima mee met de rest, sterker nog reed mee met de snellere auto's hoor.
Wel een hele zit
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Luchtfilter eraf halen heeft geen zin, de inlaatbuis is ruim en het filter groot, dat levert geen weerstand op. Het LPG mengstuk ertussen uit halen als je een dag voluit op benzine gaat rijden, misschien wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik merkte niet heel veel verschil tussen gas en benzine.
Neem wel verloopstukken mee!
De Duitse en de Italiaanse om gas te tanken.
Gok er niet op dat ze die bij een tankstation hebben.
Mbt weghalen gasmengstuk, tja, heeft dat geen invloed op de afstelling?
En vergeet niet, het is wel een Volvo met redblock
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Owja, bergaf veel om de motor aflaten remmen. Ik rook weer erg veel remmen voor mij uit bult af.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km