Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4
#11
De spullen zijn deze week binnengekomen :biggrin:

[Afbeelding: 24223278886_ed461f95c0_c.jpg]
[Afbeelding: 24249421035_6fca8e37c7_c.jpg]
De Spartan 2 Lambda controller met LSU4.9 wideband sensor

[Afbeelding: 24141328252_f9e77d611e_c.jpg]
Luchttemperatuursensor met alle stekkertjes
[Afbeelding: 23993551580_6ffee1b30b_c.jpg]
draadjes knuppen
[Afbeelding: 24180962292_422d9c1f7c_c.jpg]
En zo staat alles er bij.

Bijna alle kabels vanaf de motor heb ik op maat gemaakt. Alleen de injectoren, luchttemperatuursensor en de knocksensor moeten nog. Bij de ontsteking die ik gebruik (VAG DIS bobine van een Polo dacht ik) is het noodzakelijk om een pull-up te gebruiken. Dit wil zeggen dat je een weerstand van 1000 Ohm tussen de 12 volt van de bobine en de trigger van de bobine moet zetten.

De pinout van de bobine is als volgt:

Pin 1 = trigger a+d
Pin 2 = 12 v
Pin 3 = trigger B+C
Pin 4 = massa

Ik moet dus een weerstand tussen pin 2 en pin 1 maken en daarnaast tussen pin 2 en pin 3. De kabel van de trigger A gaan naar de IGN_A aansluiting op de KDFI en trigger B gaat naar IGN_B. De injectors en van de ontsteking moet apart worden geaard. Wellicht is dit alles ook handig voor iemand anders die KDFI gaat gebruiken. In de handleiding staat dit namelijk niet duidelijk vermeld.

Daarnaast moeten er nog een aantal diodes worden geplaatst tussen actuatoren met een spoel erin. Dit zijn dus de wastegate actuator, IAC klep en relais. De relais die ik heb gekocht hebben van zichzelf al een diode maar de andere actuatoren niet. De (vrijloop) diode zorgt er voor dat er geen stroom terug kan stromen naar de KDFI. Wanneer dit wel gebeurt kun je de processor "opblazen".

Het werkt als volgt:

[Afbeelding: Diode-vrijloop.png]

Ik heb ook nog wat afgeschermde kabel nodig voor de knocksensor, misschien dat ik dat uit de originele kabelboom kan slopen.

De aandrijfas is helaas nog niet ingekort omdat het hier nogal ijzelde, dus dat moet deze week maar.


Pieter en ik hebben ook even een TIG lasapparaat gekocht voor de uitlaat. De keus is gevallen op een Jasic TIG180. Schijnt een redelijk ding te zijn (voor een Chinees lasapparaat) en was goed geprijsd.

[Afbeelding: 24206625511_6ae0114de2_c.jpg]

Vanmiddag weer lekker verder!
Antwoord
#12
Nice mooie spulletjes. Ben benieuwd naar de ervaringen met die spartan. Heb ik ook over zitten twijfelen, maar die van ALM lijk me ook wel wat;
http://www.volvo850forum.nl/index.php/to...msg1635423
http://www.volvo850forum.nl/index.php/to...433.0.html

Veel knutselplezier!
Antwoord
#13
Lekker bezig!
Antwoord
#14
Die ALM lijkt mij ook wel wat maar heb juist net de Spartan binnen. Misschien voor het volgende project.

Inmiddels weer een beetje aan het knutselen geweest. De hele kabelboom van de motor is klaar op de injectorbedrading na. De weerstanden en diodes zitten er tussen en de meeste kabels heb ik aan de mannetjeskant van m'n 24 pins connector gesoldeerd. De draden van de injectoren heb ik maar even over 2 paar pinnetjes laten lopen. Alle kabels die naar de motor toe lopen zitten aan deze 24 pins connector. De "vaste" zaken (voeding, lambdacontrollersignaal, brandstofpomp, toerenteller) doe ik via een ander 7 polig stekkertje. De KDFI heb ik in een doosje gemaakt omdat ik de KDFI los heb gekocht.

[Afbeelding: 24218359821_190d18ec17_c.jpg]
Weerstand tussen de ontstekingsdraden

[Afbeelding: 23674039933_41a06b4f4b_c.jpg]
Kabels beetje op maat maken

[Afbeelding: 24085894760_0a907b5b38_c.jpg]
De 24 pins connector

[Afbeelding: 24273262642_1a179a35c9_c.jpg]
Connector in doos

[Afbeelding: 23754674373_26c685d8d2_c.jpg]
KDFI op een metalen plaat die weer in het doosje kan

Ik heb ook maar een nieuwe vlotter besteld bij Skandix. Kon nergens een goed geprijsde vinden met fatsoenlijke pijpjes, dan dus maar een beetje investeren. Het draadje van de + naar de brandstofpomp zat niet echt heel erg vast gesoldeerd en de kabels zijn ook nogal dun. Moet nog maar even anders dus.

[Afbeelding: 23706852333_a1be7545a5_c.jpg]
Injectievlotter met op de achtergrond een koffievlek in het tapijt


Ik heb ook het nieuwe TIG lasapparaat uitgeprobeerd. Best wel een uitdaging om het wolfraam stokje uit de poel van gesmolten metaal te houden. Oefening baart kunst zegt men.

[Afbeelding: 23996036479_a0b779a71c_c.jpg]
Antwoord
#15
Interessant topic! Deze ga ik zeker volgen, zeker omdat dit erg veel lijkt op wat ik ook nog allemaal moet gaan doen om de B230FK in mijn 142 aan de praat te krijgen Smile
Antwoord
#16
Mooi werk!
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
#17
Allemaal weer nieuwe dingen!

Omdat ik wat heb zitten klooien met m'n turbo past de originele olietoevoer niet meer dus moest daar een nieuwe voor hebben. Gevonden in Japan. Goeie kwaliteit trouwens, het geld wel waard.

[Afbeelding: 24829771131_46622b2c3d_c.jpg]

Daarnaast nog een oliefilteradaptertussending binnengekregen om de oliekoeler op aan te sluiten. Is een met thermostaat en heeft 10AN koppelingen, past prima.

[Afbeelding: 24266870573_ab05b3735f_c.jpg]
[Afbeelding: 24526144229_1feb77abcf_c.jpg]

Ik heb nog een oliekoeler van een Mitsubishi Lancer liggen die wel een mooie grootte heeft. Hiervoor heb ik leidingen besteld met 2 10AN koppelingen. De oliekoeler heeft M16x1,5 draad dus moest nog een adapter hebben naar 10AN. Besteld bij BAT motorsport.

Lekker tuningblauw!
[Afbeelding: 24818539193_4bb8e82516_c.jpg]

Ik ben ook nog met de uitlaat bezig geweest, in principe zelfde uitlaat als Pieter maar ik heb de achterste bochtjes net wat anders. Ziet er op het moment zo uit:
[Afbeelding: 24416219694_870be5afbd_c.jpg]
[Afbeelding: 24800377681_c3d5f2eeeb_c.jpg]
[Afbeelding: 24867451636_abe3dcdf20_c.jpg]
[Afbeelding: 24598283890_31a316379b_c.jpg]

En toen ging m'n lasapparaat stom doen, komt omdat er een knik in de liner zat van de draadtoevoer. Dus daar ook maar even een nieuwe voor besteld.
[Afbeelding: 25281283001_308d59c855_c.jpg]

De kabelboom voor de KDFI is ook zo goed als klaar. Alle kabels zijn gesoldeerd aan de connector en moet nu nog even een plaat maken waar ik de KDFI, zekeringen en relais op kan monteren.

[Afbeelding: 24743712684_11fae1ce47_c.jpg]
[Afbeelding: 25006713719_fb73da9dc0_c.jpg]

Met originele rubbertjes voor de injectoren Smile
[Afbeelding: 25256723262_31effb09bb_c.jpg]

Eind van de week kan ik m'n aandrijfas weer ophalen bij Techotrans in Veendam. Ze hebben de aandrijfas ingekort en daarna gebalanceerd. Zal wel even wat plaatjes posten als ik hem heb.

Ik ben ook nog met Pieter bezig met wat Arduino projectjes. Best wel cool om nieuwe techniek zo origineel mogelijk in een Volvo te knutselen. Het idee is om een originele kilometerteller in te bouwen met daaraan een Arduino. Het is dan in theorie mogelijk om met de Arduino de kilometerteller aan te drijven op basis van een GPS signaal of een hall sensor op de aandrijfas.
[URL="http://www.dumpert.nl/mediabase/6730729/3ce8ce1f/buren_worden_gek.html"]
DOEI, daag![/URL]
Antwoord
#18
Lekker bezig gast!
Antwoord
#19
De aandrijfas is inmiddels binnen. Het inkorten inclusief balanceren kostte 170 euro. Ze hebben hem zelfs even gestraald en zwart gespoten.

[Afbeelding: 24879269433_8583e49b48_c.jpg]

De las lijkt gewoon standaard.
[Afbeelding: 24879276873_03d483853b_c.jpg]

En hij zit er nu onder.
[Afbeelding: 24879273943_4bfd0d7a5a_c.jpg]

Ik heb ook de pook vastgezet en hiervoor moest ik het hele tapijt aan de voorkant eruit halen. Leuk klusje... Maar het werkt nu in ieder geval Smile

De oliekoelerleidingen zijn ook binnen. Had ze in China besteld maar ze kwamen uiteindelijk uit Oostenrijk en waren er dus ook best snel. Goede kwaliteit en ze passen ook prima. Toen moest de oliekoeler natuurlijk even gepast worden.

[Afbeelding: 24875445514_7b2715794f_c.jpg]

Mooi plekje zo dacht ik. En sorry voor de high quality heavy duty foto's.
Antwoord
#20
Heb je grotere/betere foto's van je M90 steun? ziet er namelijk best wel ingenieus uit!

voor de rest, niets dan respect voor je bouwkwaliteit!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.337 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.303 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.540 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.180 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.552 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.054 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 17.413 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol
  Voorstellen: Volvo 240 '87 Blokkendoos 11 6.139 17 November 2020, 11:17
Laatste bericht: Blokkendoos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)