Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Na enig speurwerk lijkt in elk geval de carterpakking van mijn B230A niet helemaal jofel meer te zijn. Ik ga aanstaande zaterdag maar eens proberen die te vervangen. Dan neem ik gelijk die uitgezakte motorsteunen mee. Ik heb al in de Haynes en de greenbooks gekeken en dat lijkt mee te vallen zolang er geen "verrassingen" optreden. Hebben jullie nog tips/punten die mis kunnen gaan bij het vervangen van deze pakking? Zijn bijvoorbeeld de boutjes over het algemeen goed te hergebruiken of kan ik beter nieuwe bestellen?
Dank voor de tips vast!
Groetjes
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die boutjes kan je nog miljoen keer gebruiken, maar het verwijderen vd pan op zich is nogal een gedoe omdat je om de oliepomp heen moet draaien, zie
http://cleanflametrap.com/oilpan/
Er zijn/waren pakkingen die uit 4 puzzelachtige stukken bestaan, zodat je de pan kan laten bungelen. Kijk nog eens 3x of de olie echt langs die pakking komt of van hogerop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Hmm ja dat ziet er toch wat lastiger uit dan gehoopt volgens de handleidingen. Ik zal nog eens inspecteren of het echt strikt noodzakelijk is dit te doen. Zie wel op die link dat het voornamelijk ook stuurbekrachtigingsonderdelen zijn die in de weg zitten, maar die heb ik in elk geval niet. Scheelt toch weer iets.
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hmm, mijn Haynes doet er ook wel erg luchtig over ja, in het Volvo greenbook (wat ze meest kopieren) staat precies zo dat de motor iets omhoog moet en de 'vooras' naar beneden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als de carterpan genoeg kan zakken om er met je vingers tussen te gaan dan kun je hem evt. ook met vloeibare pakking insmeren.
De xarterpan hoeft er dan niet helemaal onderuit en met goede vloeibare pakking krijg je hem ook potdicht is mijn ervaring.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wordt het dan niet lastig als de helft vd pakking aan het blok blijft hangen en de helft aan de pan?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Lijkt me idd wel lastig met het goed schoonmaken van de oppervlaktes, of is daar genoeg ruimte voor zonder hem echt los te halen?
'86 Volvo 245 GL Blauw B230A-LPG
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Marc1970 schreef:Wordt het dan niet lastig als de helft vd pakking aan het blok blijft hangen en de helft aan de pan?
Als je de vloeibare pakking goed verdeelt hoeft dat geen probleem te zijn.