Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940 kopen welke tips
#1
Hoi,

De afgelopen jaren rij ik in een Volvo 240 automaat, nu is het tijd voor iets nieuws aangezien deze aan het einde is... Sad. We zullen de komende jaren meer kilometers gaan maken en zo'n grote auto is gewoon superhandig. Nu zijn we opzoek naar je raad het al.. een Volvo 940 automaat en het liefst met LPG-G3. G3 zou ik er later ook nog wel in kunnen zetten. Nu heb ik al behoorlijk wat tips gelezen, maar eigenlijk zijn het redelijk goede wagens.

Nu zie ik best wat automaten (want dat willen we weer) te koop (veel bij dealers) en ook heel verschillend in prijs en kilometers, maar wat is belangrijker minder kilometers of minder eigenaren. Ik heb nu bijvoorbeeld ÃÃn op het oog die 7 eigenaren heeft gehad en maar 280.000 heeft gereden. NAP is logisch. Lijkt me erg weinig kilometers voor zoveel gebruikers.

En klopt het dat in bepaalde types geen G3 installatie kan? of geldt dit alleen voor modellen voor 1994?

Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
[Afbeelding: volvos.jpg]
Antwoord
#2
Inmiddels maar een rapport opgevraagd en de auto heeft inclusief erkende bedrijven 12 eigenaren gehad. De meeste hebben de auto 1 jaar en sommige wat langer gehad. Ik ga nog even verder kijken. Tips blijven welkom.
[Afbeelding: volvos.jpg]
Antwoord
#3
Mijn idee erover is dat mensen die voor een kortere tijd een auto hebben minder geld in onderhoud zullen steken. Een auto met 12 eigenaren zou ik laten staan, zeker met hoge KM-stand.

Verder moet/kun je letten op vochtproblemen onder de vloermatten voor. is een bekend 940 probleem. Kan aan airco liggen, troep onder parafan etc. Ik zou gaan voor de laatste bouwjaren met LPT motor, de B230FK. Zijn ook vaak ook beter uitgerust dan de vroegere varianten. Check verder voor zeer bruikbare tips http://www.volvotips.com/index.php/940-9...ers-guide/
[Afbeelding: footer.png]
Antwoord
#4
Dank voor je antwoord en de uitgebreide tips! Die ga ik even goed lezen. Ik ben ook zeker van plan om ÃÃn uit 1997 of 1998 te nemen. En dacht zelf tussen de 2 en 3 ton op de teller.
[Afbeelding: volvos.jpg]
Antwoord
#5
De 940 lijkt mij de perfecte auto, alles uit- en doorontwikkeld, de beste onderdelen klaar voor honderdduizenden km, niks meer aan doen. Ik zou kijken naar de auto, niet naar de cijfertjes. Zit er een goede uitlaat onder, banden van een merk, remslangen, distributieriem als het kan, zit de tank vol, onderstel, remschijven, klepspeling gesteld, de dagelijkse kosten zeg maar.

Met een gasauto is de cilinderkop nog een extra puntje van zorg, de kleppen vreten zich na verloop van tijd opwaarts tot de klepspeling niet meer te stellen is. Beetje afhankelijk van het gasinjectiesysteem maar bij 2-3 ton is dat proces wel afgelopen en zou je een gereviseerde kop moeten aantreffen (of een bijna gare dat zou jammer zijn).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dat denk ik ook. Dat laatste is bijna niet te checken. Misschien dat je door de olievuldop naar de plaatjes van de eerste cilinder kan kijken. Het dunste plaatje (3,30mm) komt amper boven het houdertje uit waar hij in ligt. Alles boven meer dan een nageldikte is super.
Als je de oliedop los hebt kun je gelijk kijken of er mayoachtig spul onder zit, wat duid op een lekke koppakking of een heleboel korte ritjes op LPG. Hetzelfde kan je tegenkomen bij de peilstok.
Antwoord
#7
@marc1970 en @dopski bedankt! Is het beter om later zelf de gastank in te laten bouwen ivm de kleppen? Of moet ik zowieso op de kleppen letten?
[Afbeelding: volvos.jpg]
Antwoord
#8
zelf gas inbouwen zal je tussen de 1500 en 2000 euro kosten. Ik zou zeggen , koop er een met gas er al in. Als je een auto lang houdt zul je toch wel een keer de kop verslijten. Maar 4 A 5 ton halen ze vaak zat met de eerste kop. Mits goed onderhouden. Kopwissel bij een 940 zal opzich ook onder de 1000 euro blijven als je het laat doen. Doe je het zelf ben je voor 200 wel klaar. Maar hou de kleppen gewoon goed bij. Na aantal keer opmeten leer je je auto wel kennen en is het goed in de gaten te houden. Te laat stellen geef hoge slijtage.


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#9
Ik ben alweer wat verder met het uitzoeken van een Volvo, maar nu kom ik ook best wat 940 estate's tegen, die bij de rdw worden aangegeven als Carrosserietype 'sedan'. Is dat normaal of is er dan mee gerommeld?
[Afbeelding: volvos.jpg]
Antwoord
#10
Kan me niet voorstellen dat het de moeite is om een estate om te rommelen naar sedan of vv. Tenzij er net een gewichtsklasse verschil in zit voor de MRB, in dat geval vind ik het wel een creatieve oplossing. Hoedanook, dat zal dan lang geleden bij het op kenteken zetten gebeurd zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzinepomp vervangen Volvo 940. mr cabbage 2 9.609 30 October 2016, 21:39
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Volvo 960 1995 slaat af op gasIk heb een volvo v chris64 0 3.408 29 September 2016, 07:50
Laatste bericht: chris64
  welke schokbrekers onder een 940 estate KAB 6 52.361 20 April 2014, 21:52
Laatste bericht: martin_b
  Waar zit de obdstekker van een volvo 960 1994 ? TheoT 4 12.191 15 January 2014, 23:16
Laatste bericht: martin_b
  Volvo 940 er bij kopen? job245 24 38.233 24 December 2013, 21:23
Laatste bericht: martin_b
  Breedte rolhoes volvo 940 powerflux 1 6.054 12 September 2012, 11:48
Laatste bericht: jos245
  welke olie 940 KAB 14 24.358 1 August 2012, 07:34
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  aankoop Volvo 940 2.3 Polar U9 1994 300.000km: waar op letten en prijsidee MartjeB 26 35.570 16 November 2010, 18:34
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)