Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M47 met mechanische telleraansluiting DRINGEND!!!
#11
Marc1970 schreef:Je zou kunnen overwegen de M47 te vervangen met een M40, zonder 5 rij ik net zo zuinig tot 110. Of een M46, bouw je een schakelaartje ergens op het dashboard voor de 5. Beide hebben een andere aandrijfas nodig. Let ook op het aantal splines van de ingaande as, die zijn er in 10 en 22 (en je kopp. plaat heeft ze overeenkomstig), ik weet alleen niet hoe je het aantal splines kan zien voor je de bak eraf hebt.
Er zijn ook mensen die de kogellagers in de M47 hebben vervangen, maar misschien is-ie dat punt al voorbij qua slijtage.

Achter zou ik 3 cm blokken onder de veer schuiven, is ook door Volvo geleverde optie dacht ik. Vooraan kan je de auto niet recht krijgen met alleen schokbrekers, dat zal iets met de vering of de wielarm zijn. Volgens mij hebben schokbrekers ongeveer het eeuwige leven in de Europese context.
Welke bussen in de achteras, er zijn er ca. 10 daar. Vooral die van de reactiestangen hebben het moeilijk, en die waar de as op hangt (daar gaat de achterkant ook 2 cm lager hangen). Van buiten zien ze vaak slechter uit dan ze zijn. Al die bussen zijn niet te vervangen zonder heftige persen jammergenoeg.

De accu zal nog wel goed zijn, kijk eens in de bedrading en vooral de massadraden (blok-accu, dynamo-blok). En de koolborstels in de dynamo, en V snaar spanning. De Opel Frontera is wellicht een diesel, die hebben veel krachtiger accu's dan benzinemotoren (kijk naar de hoeveelheid CCA beter dan de Ah). Twee seconde om te starten zou ik niet erg vinden, de LPG moet ook nog ergens vandaan komen etc.

Bedankt Marc voor je uitgebreide antwoord!
Wat betreft die M46, die had ik al op mijn 240 D6 en later op mijn 245 D6. Telkens uiteindelijk problemen met de overdrive, zodat ik liever een pure vijfbak erin heb.

Het betreft inderdaad twee bussen waar de achteras op hangt en twee van vermoedelijk de reactiestang, ze zijn identiek. Een specialist in oude Volvo's heeft ze voor me besteld intussen, wordt zo'n 70 euro + uurloon. Hopelijk komt hij daardoor terug wat hoger te liggen en verbetert het comfort, hoewel ik denk dat er steviger veren nodig zijn ook ivm de LPG tank, iemand ervaring hiermee?
Vooraan maakt de linker schokdemper wat lawaai, vooral zodra het warmer wordt, en wiebelt de wagen ook wat. Achter is alles strak.

De batterij Varta is inderdaad zo goed als nieuw, dus daar ligt het niet aan. Ik zal de koolborstels van de alternator erop nazien dus.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Antwoord
#12
Nicolaas H schreef:Ik heb een 240 uit het zelfde jaar, dezelfde motor en dezelfde ratelende M47. Omdat een gereviseerde M47 met mechanische telleraandrijving niet te vinden was [of anders ver buiten mijn budget] heb ik besloten om er een zonder mechanische aandrijving onder te zetten [paar tientjes misschien?]. Wat een genot! Rijd er alweer een paar jaar zonder problemen en zonder geratel mee.
Je kunt je tellerklok aandrijven met setje van Tinus Techniek of je snelheid van je navigatie aflezen.

Succes met je Volvo in ieder geval!

Bedankt voor je reactie Nicolaas!
Dit is de wagen:
[Afbeelding: meqa7utu.jpg]

Ik dacht ook al richting M47 zonder telleraandrijving. Nam kontakt met Broerzeparts in Ankeveen. Die heeft voor 200 euro een goede bak liggen, inbouw aan 40 euro per uur, doch ondanks vermelding dat hij praktisch alle mogelijke onderdelen voor de 240 op voorraad heeft, kon hij mij toch niet helpen vanwege mijne "mechanische" M47.
Ten eerste vind ik het vrij duur voor een gewone M47, ten tweede lijkt me dat als een Volvo specialist met onderdelen in voorraad dit niet kan, er niet zo direct iemand is die het dan wel kan...
Hoe heb jij het opgelost? Welke aanpassingen, waar en door wie verbod, hoeveel kostte het uiteindelijk?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Antwoord
#13
skidje schreef:Heb net de site bekeken maar niks gevonden. Heb je een link?

Marc1970 zal wel n M45 bedoelen waar nu M40 staat.

Ik heb nog wel n M47 zonder km aandrijving liggen. Heeft nog geen 2 ton op de teller....

Bedankt skidje!
Heb je ook iemand die de bak zou kunnen inbouwen, met aanpassingen waar nodig?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Antwoord
#14
Kijk ook even zoab z'n tip hierboven na vwb je startprobleempje.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#15
ZOAB schreef:Puntje 4:
Voordat je de alternator vervangt, meet eerst de laadspanning vd huidige door. Die zou op 14,4V moeten zitten. Meet het op alternator, op de accu, op de startmotor: dan zie je ook of het probleem evt in corrossie vd contacten zit, of draadbreuk.

Andere optie: contact aan, trap 1x (2x, 3x) volledig gas in & uit, en start m daarna pas. 's Winters is dat bij mij dà oplossing. Zeker nu ik overstapte naar 20w50, merk ik dat de startmotor wat lpg in de cilinder nodig heeft om snel aan te slaan.

Succes!
Gr Boaz

(en collega-forummers: hij twijfelt nog wat de oorzaak is. Geen persoonlijke aanval, maar ik vind het netter om eerst controletips te geven, voordat je gelijk je schuuraanbiedingen doet).

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk

Bedankt ZOAB, die tip probeer is vandaag ook uit!
Er was mij echter steeds verteld dat als ik dit in de winter zou doen, het gas de verdamper zou doen dichtvriezen, klopt dat?
Ik rijd met 10W40 halfsynthetische professionele olie voor trucks.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Antwoord
#16
Afhankelijk van de gasinstallatie kan je LPG laten stromen zonder dat de motor draait, soms met een knopje, soms door de motor op contact te zetten, en inderdaad als je dat te lang doet bevriest de verdamper (zelfs in de zomer). Elke LPG rijder heeft zo zijn eigen 'recept' om te starten, ik heb voor mijn 144's elk een ander recept, beetje uitzoeken. LPG is wel veel kieskeuriger qua ontsteking, hou die op orde.

In 1984 had je ws. nog een voorschakelweerstand voor de bobine, die tijdens het starten omzeilt wordt. De bobine (een 9V variant) krijgt met dit systeem 9V tijdens normaal rijden en 12V tijdens het starten, waardoor je sterkere 'startvonken' krijgt. We nemen aan dat Van Orsouw dit geheel een beetje met respect behandeld heeft, maar het is beter om het te controleren.

Mijn 240 estate heeft een gastank achterin, standaard veren, met de ophoogblokken rijdt-ie weer keurig recht en soepel verend als bedoeld. Goede ervaring mee dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Marc1970 schreef:Afhankelijk van de gasinstallatie kan je LPG laten stromen zonder dat de motor draait, soms met een knopje, soms door de motor op contact te zetten, en inderdaad als je dat te lang doet bevriest de verdamper (zelfs in de zomer). Elke LPG rijder heeft zo zijn eigen 'recept' om te starten, ik heb voor mijn 144's elk een ander recept, beetje uitzoeken. LPG is wel veel kieskeuriger qua ontsteking, hou die op orde.

In 1984 had je ws. nog een voorschakelweerstand voor de bobine, die tijdens het starten omzeilt wordt. De bobine (een 9V variant) krijgt met dit systeem 9V tijdens normaal rijden en 12V tijdens het starten, waardoor je sterkere 'startvonken' krijgt. We nemen aan dat Van Orsouw dit geheel een beetje met respect behandeld heeft, maar het is beter om het te controleren.

Mijn 240 estate heeft een gastank achterin, standaard veren, met de ophoogblokken rijdt-ie weer keurig recht en soepel verend als bedoeld. Goede ervaring mee dus.

Marc, dank je voor deze info!

Het betreft hier een G2 installatie met ruim bemeten verdamper.
De kleppen zijn pas geregeld, nieuwe Bosch bougies met Yttrium kern erin, nieuwe rotor, kapje, goede kabels, onsteking geregeld, riemspanning korrekt gezet. Duurt soms tot 5 sec om te starten, en ik start maar nadat de lpg tot bij de verdamper gestuwd is!

Ik denk dat het nuttig kan zijn om de voorschakelweerstand ertussenuit te halen en een nieuwe 12v bobine te installeren. Een moderne batterij moet toch in staat zijn om 12v te leveren tijdens het starten?

Goed tip die ophoogblokken en ook de goedkoopste en minst arbeidsintensieve oplossing!


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Antwoord
#18
Ophoogbokken? Versterkte veer kost 47 euro inclusief btw. Zijn blokken dan veel goedkoper?


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#19
Ik heb 5 schijven plaatstaal uit de restbak op elkaar, met een langere bout erdoor.

Het voorschakelweerstand systeem werkt best goed, het garandeert dat de bobine goed spanning krijgt als het echt nodig is. Misschien kan je nameten of er ook echt alle leverbare spanning bij de bobine komt (afkomstig vanaf de startmotor) tijdens het starten. Elke accu (die begint bij 12,7 volt, 12V is de nominale spanning) laat de spanning wat zakken tijdens het starten omdat de startmotor een hoop weerstand geeft, makkelijk tot 10 volt.
ANders moet je er maar eens een plaatje bij googelen, wordt een ingewikkeld verhaal.

Hier iets over lading en accuspanning: http://preppers.nl/forum/threads/6135-Ac...n-uitlezen
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#20
Ik heb de snelheidsmeter toch bij Tinus Techniek vandaan.
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen...jving.html
Ik weet niet of hij bij Bakkenes goedkoper is want ik kan hem daar juist niet vinden.
€ 232,50: best een prijskaartje, dat geef ik toe maar wel een oplossing.

Hukebasart inderdaad; precies hetzelfde apparaat, alleen ietsje duurder.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  gezocht m47 mechanische teller aansluiting koert4 4 2.568 1 December 2020, 22:54
Laatste bericht: koert4
  Dringend! Stuurpomp Volvo 240 B230F Chris B 2 2.100 1 December 2015, 23:53
Laatste bericht: Chris B
  m47 met telleraansluiting boedr 2 1.993 20 September 2015, 16:32
Laatste bericht: boedr
  Dringend gezocht: Spinnekop B21E Ohrtmann 6 4.310 11 May 2015, 22:40
Laatste bericht: HansDAF

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)