Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B234f ipv b230fb
#1
Hallo,
Iemand al een keer bij een 940 de 8 Klepper gewisseld voor een 16 Klepper?

Mijn 940 heeft nu een b230fb maar komt een b234f in.

Ik begreep dat ik het subframe moet wisselen ivm andere motor steunen?


Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#2
wat vaak gebeurt is dat de kop word verwisseld met de het 8 klepper onderblok
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Ja maar dan mis je wel de balans assen


Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
der moet haast wel een oplossing voor zijn er zijn een paar nederlanders die het gedaan hebben en zweden zullen er ook wel genoeg zijn Wink
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
Balansassen worden vaak weg gelaten. Zal de motor wat feller worden verwacht ik. Geen idee wat het doet kwa trillingen ed. Verwacht dat een 8v van zichzelf wel gebalanceerd is, andere kop zal geen wereld van verschil maken.
Maar een 8v ombouwen naar 16v loopt ook aardig in de papieren dus te overwegen het juiste onderblok te gebruiken.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Balansassen altijd weglaten, scheelt vermogen. Je kunt niet zomaar een 16v kop zetten op een 8v onderblok. Dan moet je de zuigers van de 8v laten frezen om de 16v kop te laten werken. In de 16v-zuigers zitten uitsparingen voor de kleppen aangezien een 8v een vrijloper is en een 16v niet. Doe je dit niet, rats rats rats alle kleppen krom. Je kunt natuurlijk wel de zuigers uitwisselen. Ook moet je iets maken voor de distributieriem (spanner en riem), want dat past ook niet standaard met 8v onderblok en 16v kop.

Qua motorsteunen kun je gewoon een 16v compleet blok pakken en 240 steunen erop.
Antwoord
#7
Het komt in een 940 en volgens plan is het een compleet motorblok. Volvo heeft die balans assen niet voor niks bedacht. Ik rijd 30 A 40000 per jaar. Dus duurzaamheid en comfort is wel een issue Smile


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940 B230FB jankend/zeurend geluid Volvo1994 2 1.963 25 January 2021, 20:05
Laatste bericht: Volvo1994
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.833 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 9.010 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem ZNIV 9 9.287 15 February 2016, 22:58
Laatste bericht: ZNIV
  B234f in Amazon modificaties ernest 34 28.672 3 December 2014, 21:30
Laatste bericht: oudevolvo
  uitvallen na starten b234f jitseterpstra 9 5.354 4 April 2011, 22:01
Laatste bericht: jitseterpstra
  B21A + kop B230FB jero 1 1.582 10 February 2011, 20:51
Laatste bericht: Zuurstar
  Toerenbegrenzer B234F 2.3 16v Eugene 3 2.514 14 October 2007, 23:06
Laatste bericht: Jelmar
  LPG installatie B234F in B230F Koot 0 2.053 12 July 2005, 10:09
Laatste bericht: Koot

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)