Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Hallo,
Iemand al een keer bij een 940 de 8 Klepper gewisseld voor een 16 Klepper?
Mijn 940 heeft nu een b230fb maar komt een b234f in.
Ik begreep dat ik het subframe moet wisselen ivm andere motor steunen?
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
wat vaak gebeurt is dat de kop word verwisseld met de het 8 klepper onderblok
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ja maar dan mis je wel de balans assen
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
der moet haast wel een oplossing voor zijn er zijn een paar nederlanders die het gedaan hebben en zweden zullen er ook wel genoeg zijn
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Balansassen worden vaak weg gelaten. Zal de motor wat feller worden verwacht ik. Geen idee wat het doet kwa trillingen ed. Verwacht dat een 8v van zichzelf wel gebalanceerd is, andere kop zal geen wereld van verschil maken.
Maar een 8v ombouwen naar 16v loopt ook aardig in de papieren dus te overwegen het juiste onderblok te gebruiken.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Balansassen altijd weglaten, scheelt vermogen. Je kunt niet zomaar een 16v kop zetten op een 8v onderblok. Dan moet je de zuigers van de 8v laten frezen om de 16v kop te laten werken. In de 16v-zuigers zitten uitsparingen voor de kleppen aangezien een 8v een vrijloper is en een 16v niet. Doe je dit niet, rats rats rats alle kleppen krom. Je kunt natuurlijk wel de zuigers uitwisselen. Ook moet je iets maken voor de distributieriem (spanner en riem), want dat past ook niet standaard met 8v onderblok en 16v kop.
Qua motorsteunen kun je gewoon een 16v compleet blok pakken en 240 steunen erop.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Het komt in een 940 en volgens plan is het een compleet motorblok. Volvo heeft die balans assen niet voor niks bedacht. Ik rijd 30 A 40000 per jaar. Dus duurzaamheid en comfort is wel een issue
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km