Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
50 euro per persoon zullen veel mensen in de huidige crisistijd inderdaad wat veel vinden.
Misschien een beter idee als de verschillende oldtimer fora met de pet rondgaan onder hun leden en om een donatie van een tientje vragen.
Dan zullen meer mensen geneigd zijn om mee te doen en wordt ook een aardig bedrag bij elkaar gesprokkeld.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
50 euro is wel een flink bedrag maar ik doe toch mee. Niet geschoten is altijd mis. Als er te weinig donaties zijn gaat het proces niet door en hoef ik ook niets te betalen, behalve 120 euro belasting per maand.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
jos245 schreef:50 euro per persoon zullen veel mensen in de huidige crisistijd inderdaad wat veel vinden.
Misschien een beter idee als de verschillende oldtimer fora met de pet rondgaan onder hun leden en om een donatie van een tientje vragen.
Dan zullen meer mensen geneigd zijn om mee te doen en wordt ook een aardig bedrag bij elkaar gesprokkeld.
Inderdaad, en sowieso bij de Fehac aankloppen. Die hadden eerder aangegeven een juridisch traject van Autobelangen te willen ondersteunen, en laat de Fehac nou net een jaarlijkse bijdrage krijgen van alle clubs. Dus die mogen best wat geld inzetten hiervoor vind ik.
Berichten: 19
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2012
Wat ik wel vreemd vind is dat ze het volgende als 'speerpunt' voor hun juridische procedure hebben staan:
Citaat:Terwijl u als oldtimerbezitter toch een brief van de Belasting ontving dat u voortaan geen wegenbelasting behoefde te betalen? En nu weer een nieuwe brief waarin staat dat u toch weer langdurig moet gaan betalen? Laten we dit nu maar eens aan de rechter voorleggen!
Dat houdt geen stand, want wetgeving kan veranderen. Daar zit het probleem toch eigenlijk ook niet? Het probleem zit hem primair in het zwabberbeleid van de overheid (beginsel van betrouwbare overheid wordt geschonden) en secundair in oneerlijke discriminatie (geen overgangsregeling voor lpg en -vooral- diesel). Een aantal eerste kamerleden gaf dat immers ook toe, maar blijkbaar is partij- en achterkamertjespolitiek tegenwoordig belangrijker dan rechtvaardige en betrouwbare wetgeving.
Just my 2 cts.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Lijkt me ook kansloos. "Dit betekent dat u voor dat voertuig geen mrb meer hoeft te betalen". Er stond geen 'voortaan', nooit of een ander soort termijn in die brief, alleen dat vanaf een bepaalde datum er vrijstelling was. Geen woord over tot hoe lang.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
18 December 2013, 17:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2013, 17:20 door Dopski.)
Aangezien het
voorgaande topic enorm lang is geworden, de wetswijziging is goedgekeurd door de 1e kamer, is het nu een mooi natuurlijk moment voor een nieuw topic.
Zodra ik tijd heb zal ik een korte samenvatting maken voor in de startpost. Mocht iemand zich geroepen voelen, een aanzetje is mooi meegenomen.
In dit topic kunnen we verder discussiëren over vervolgstappen, eerlijk, niet-eerlijk etc. (de reeds lopende discussie hierover is hierheen gekopieerd)
Wil je het hebben over wat je nu van plan bent met je eigen auto kan dat in:
Nieuwe belastingregels wat ga jij doen
Dat topic is ook voorzien van diverse rekenmodellen in excel
Mocht je de totstandkoming van de afschaffing; de motie van Vliet, de partijprogramma's ten tijde van de 2e kamerverkiezingen, de totstandkoming van het wetsvoorstel t/m de goedkeuring ervan willen nalezen kan dat hier:
Regeerakkoord: Wegenbelasting voor oldtimers (het oude grote sticky topic)
Meer over de regelgeving ten aanzien van schorsen:
Schorsen hoe en wat
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
18 December 2013, 17:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2013, 17:22 door Dopski.)
kiezel schreef:Wat ik wel vreemd vind is dat ze het volgende als 'speerpunt' voor hun juridische procedure hebben staan:
Dat houdt geen stand, want wetgeving kan veranderen. Daar zit het probleem toch eigenlijk ook niet? Het probleem zit hem primair in het zwabberbeleid van de overheid (beginsel van betrouwbare overheid wordt geschonden) en secundair in oneerlijke discriminatie (geen overgangsregeling voor lpg en -vooral- diesel). Een aantal eerste kamerleden gaf dat immers ook toe, maar blijkbaar is partij- en achterkamertjespolitiek tegenwoordig belangrijker dan rechtvaardige en betrouwbare wetgeving.
Just my 2 cts.
Van discriminatie is geen sprake, omdat bij de overige MRB ook onderscheid wordt gemaakt tussen de brandstofsoorten.
Ik had eigenlijk verwacht dat Autobelangen vooral zou inzetten op hoe de regeling tot stand is gekomen, met name op de volgens hen niet-kloppende cijfers en het feit dat er geen gehoor werd gegeven op een verzoek van hen om inzicht te geven in die cijfers (een reactie bleef uit, terwijl dat volgens de wet wel zou moeten). Met alleen het voorleggen van de brief gaan ze er niet komen, want regelgeving kan nu eenmaal veranderen.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik ben vooral benieuwd naar de uiteindelijke praktische uitwerkingen; hoe wordt er omgegaan met terugbouwen naar benzine, schorsen of verkopen/overschrijven, en het parkeren/stallen in de wintermaanden.
Wellicht dat de stichting daarin nog wat kan betekenen.
Berichten: 116
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
BartWillem schreef:Inderdaad, en sowieso bij de Fehac aankloppen. Die hadden eerder aangegeven een juridisch traject van Autobelangen te willen ondersteunen, en laat de Fehac nou net een jaarlijkse bijdrage krijgen van alle clubs. Dus die mogen best wat geld inzetten hiervoor vind ik.
FEHAC???
Als het aan minister Weekers ligt, gaat het overgrote deel van klassieke voertuigen op 1 januari 2014 wegenbelasting betalen tot grote woede van menig bezitter. Dit voorjaar stemde ook de FEHAC 'onder protest in' met het MRB-akkoord. De hoofdlijnen van het akkoord staan nog steeds recht overeind, maar er is wel ‘groot onderhoud’, aldus woordvoerder Bert Pronk voorzitter van het FEHAC.
Dit is vreemd.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
De Fehac is dan ook vreemd: eerst akkoord gaan met dat voorstel, om vervolgens zich daarna aan willen sluiten bij Autobelangen en zich voordoen als redder van het (autorijdend) vaderland.