Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sproeiers Solex sicac
Bij het schoonmaken van de Solex Sisac ook even de sproeiers verwijderd.
Alles lekker ingespoten en doorgeblazen, en monteren maar weer.
Blijken dus niet dezelfde te zijn, maar waar zat welke nog maar weer :roodhoofd:
Op de ene staat ZV130 op de andere ZX160.
Iemand die het weet of zo'n carburateur heeft liggen en even voor mij wil kijken welke waar hoort?

[ATTACH=CONFIG]1512[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
In TP11740-2 staat een plaatje met alle sproeiers, met hun diameter. Die komen niet precies overeen met die jij opgeeft maar, de grootste sproeier zit aan de kant vd gasklephevel of hoe heet zo'n ding. Ik zou zeggen dat je ze nu verkeerd om hebt zitten.

Dat handboek is best handig om te hebben voor alle carb motoren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je antwoord.
Volgens mij zit die grote (160) juist aan de gasklephevelzijde.
Die zijde waar dat zwarte rubberen ringetje naast zit toch?
Dan zouden ze juist wel goed zitten, of begrijp ik je verhaal niet goed?
Ik wil het graag zeker weten voor ik hem weer in elkaar schroef :biggrin:
Antwoord
Laat ik dat koperen rondje met een ingeslagen A of V erop en de buis eraan als vast punt nemen, dan hoort de 130 sproeier aan die kant.

Tussen koperen rondje A of V en sproeier 130 hoort nog een sproeiertje trouwens, een 35 volgens het boekje. De Cisac heeft maar liefst 7 sproeiers, wat een weelde.
Antwoord
O.K. nu is het helemaal duidelijk.
Het zijn inderdaad allemaal slangetjes en sproeiertjes, maar het zal toch weer goed moeten werken als de gasinstallatie er straks afgaat.
Antwoord
Heb er ook zo'n carb opzitten. De eenvoudige versie die zonder de vacuumslangetjes.
Werkt op zich wel goed, maar er zit een soort hik in, bij vol intrappen houdt hij eerst even in daarna pakt hij goed op en gaat hij er vandoor.

Zitter er behalve de gasklepasjes nog slijtende onderdelen aan? Heb je een revisiesetje gebruikt of alleen schoongemaakt.

Mocht je er niet uitkomen kan ik nog even in mijn carburateur kijken.

(misschien kunnen we dit semi-offtopic straks verplaatsen naar een solex-sisac topic, en blijft dit beperkt tot je spoeiers)
Antwoord
Nu kom ik op internet een exploded view tegen waar dus de grote (160) wel zit zoals in mijn foto.
Ik kan hem gelukkig met de huidige omwisselen en dan kan ik daarna kijken hoe het bij de huidige zit.
Ik heb hem alleen schoongemaakt, hij ziet er verder nog heel goed uit en vertoont nog geen slijtage op het oog.
Of het voldoende is zal straks pas blijken, maar ik vermoed van wel gezien hij hier vroeger ook erg goed op gelopen heeft.
Antwoord
Zo de carburateurs zijn omgewisseld en de sproeiers zijn inderdaad zoals in mijn foto. Dit heb ik gecheckt bij de carburateur die eruit kwam. Helaas loopt hij niet helemaal geweldig op benzine, en zal er nog wat afgesteld moeten worden. Ik vermoed gezien het gedrag van de motor dat hij teveel benzine krijgt.
Weet iemand hoe je bij de sisac dit af kunt regelen?
Antwoord
In TP11740 staan maar 7 pagina's over de Cisac en die eindigen meest met don't adjust dit en do not remove dat. Vlotterhoogte, choke, CO, en er zijn nog 2 schroeven die 5 en 8 slagen uitgedraaid worden. Lastig uit te leggen, zoek het boek op http://www.scribd.

Typisch toch dat de sproeiers verkeerd in het boek staan. De motor in het boek is de B19K, die later de B200K heet. De plaatsing voor de B230K staat er niet in.
Antwoord
Na een speurtocht op het web heb ik toch een uitgebreide beschrijving gevonden:
http://dinsen.net/murena/carburettor/
Lijkt mij een goede handleiding om ergens op dit forum constant beschikbaar te hebben.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiting Solex Carburateur B200K Stephan_244 2 5.169 23 April 2016, 22:21
Laatste bericht: Marc1970
  [B200K] Reviseren carburateur Solex-sicac Dopski 7 8.068 12 September 2014, 22:20
Laatste bericht: Dopski
  Solex Cisac Carburateur Rob van der Donk 0 1.494 15 December 2012, 12:51
Laatste bericht: Rob van der Donk
  oplossing gezocht voor vervangen van solex carburateur door stromberg frans5 8 6.247 13 July 2012, 14:19
Laatste bericht: frans5
  Gasmengstuk voor een solex - cisac carburateur. RM 3 3.087 5 June 2012, 00:04
Laatste bericht: Frihet
  B230K Solex Cisac svenbrouwer 18 12.249 27 June 2011, 14:59
Laatste bericht: svenbrouwer
  LPG mengstuk Solex? Amazonturbo 3 3.132 28 December 2010, 09:35
Laatste bericht: Amazonturbo
  solex carb vervangen voor een stromberg olav240 13 8.238 11 December 2010, 09:49
Laatste bericht: Jeroen V
  Afstelling B200K solex cisac korre 6 3.923 13 June 2010, 20:50
Laatste bericht: Jeroen V
  Solex of Pierburg Volvolex 5 3.817 6 August 2008, 16:28
Laatste bericht: volvo200liefhebber

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)