Berichten: 7
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2007
Onze trouwe 240 Gl (model 1987, B230KH met automaat, 240.000 km) laat ons een beetje in de steek. Stationair een onregelmatig toerental, afslaan en tijdens het rijden voel je af en toe of er een probleem is met de aanvoer van de brandstof. Nu heb ik het vermoeden dat de carburateur het probleem is, kom er echter niet uit wat voor type ik nu heb: een Pierburg 2b7 of een Solex Cisac.
Kan iemand mij uitsluitsel geven? en... is het sleutelen (lees revisie setje) makkelijk zelf te doen?
Een andere optie is een vervangend exemplaar inclusief een ander inlaatspruitstuk..., maar hoe gaat dat dan met de EGR. puls-air? Of gewoon afdoppen?
Kortom wie heeft er meer info?
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Weinig over bekend heb ik het idee, bij mij in elk geval. Schijnt een ingewikkelde carb te zijn, met allerlei eigenaardige storingen. In Engeland meer gebruikt, kijk eens op
http://www.volvoforums.org.uk.
Vervanging door de oudere en veel eenvoudigere Stromberg/Zenith 175 CD of Pierburg CDUS van de B23A lijkt me goed mogelijk. EGR en Pulsair kan je vast wel missen, kurk erin als ze al niet vanzelf verstopt zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Kun je een foto van je carburateur maken, dan herkent iemand hem waarschijnlijk wel.
Maak een foto, plaats hem op een open toegankelijke plaats, imageshack, mijnalbum, picasa oid, zet een link met tussen vierkante haakjes img en erachter /img in je volgende verhaal en wie weet, herkent een mede-eigenaar hem direct. ;D
Wel jammer dat het grootste gedeelte Forumgenoten computerloos ergens bruin ligt te bakken :'( :'(
Je moet dus even geduld hebben :

:

:
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Een B230KH heeft een Solex Cisac in combinatie met een Heron cilinderkop.
Nu is het bekend dat een Solex complex en storingsgevoelig is.
Veel geziene ombouw is een Pierburg/Stromberg carb erop te bouwen ipv de Solex. Let wel op,bij deze ombouw heb je ook het inlaatspruitstuk nodig.
Berichten: 7
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2007
Dank voor de reactie's.
Nu ziet het er naar uit dat de solex cisac vervangen moet worden. Ik heb contact gehad met BCCP in Gramsbergen en volgens hun is er geen weber direct repacement beschikbaar. De optie die zij nog hebben is het reviseren van de solex cisac. Kosten â¬500 - â¬600 en "dan maar hopen dat het goed gaat" volgens de zeer vriendelijke dame van BCCP. Tja.......
Zijn er nog andere optie's of betekent dit het einde van onze - tot nu toe trouwe- 240?
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
â¬600,= voor een revisie van alleen de carb lijkt mij vrij duur.
Ik zou gaan voor ombouw naar een Stromberg/pierburg dat is veel goedkoper en eenvoudiger.
Het hoeft zeker niet het einde van je trouwe 240 te betekenen,oplossingen genoeg hoor :