Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Gisteren reed hij nog perfect, vandaag na het starten niet vooruit te branden.
Stationair loopt hij wel redelijk, daarboven haperend en inhoudend.
Het is een B21ET. Na wat zaken nalopen (benzinepomp, bougies en -kabels) vermoedde ik dat het wel eens een luchtlek in het inlaatsysteem zou kunnen zijn. Ik meen wat te horen 'zuigen' bij stationair aan de kant van het inlaatspruitstuk, maar kan het met geen mogelijkheid lokaliseren.
Aan de andere kant, bij een testrondje bouwde hij wel turbodruk op (met horten en stoten), dus ook bij lucht erin persen i.p.v. aanzuigen loopt hij beroerd.
Wie heeft er een tip?
Vast bedankt,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Berichten: 98
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2005
Als ik het zo lees zou het een probleem met de injectoren kunnen zijn.
ls vroeger als beter was en morgen alles beter wordt.....HOE MOET DAT DAN MET VANDAAG?
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Gecontroleerd dat de bogies vonken?
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
In het luchtfilter van een turbo zit een materiaal voor demping. Dit wil nog wel eens verkorrelen, zodanig dat de LMM vervuild raakt. Stationeer loopt de motor goed maar bij gasgeven is het gedaan. Ploffen, inhouden, enz.
Timen
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
vacuum ok??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Jan Willem, goede tip! Bij injector 1 was het direct raak, die zoog de vernevelde olie naar binnen en de motor liep eventjes onregelmatig.
En inderdaad, het rubber rond de injectorhouder was helemaal bros en er was een stukje weg.
Morgen maar even nieuwe O-ringen halen en hopen dat dat het was. Tegelijk de injectoren laten testen.
Ik meld me weer,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Het goede nieuws: de injectoren werken goed en er lekt geen lucht meer langs. De Boschdealer (Holl) hier in Nijmegen had de ringen op voorraad en voor een tientje kreeg ik er 2 x 4 mee, inclusief een zakje siliconenvet voor de montage. De injectoren ook nog even laten testen en het sproeibeeld was OK. Erg goede service!
Het minder goede nieuws: de motor loopt nog steeds beroerd. Hij lekt dan wel niet meer langs de injectoren, maar het is dus verder zoeken.
Ik twijfel tussen brandstofaanvoer en een luchtlek, evt. nog ontsteking. We gaan gewoon verder. Ik hoor wel een zuigend/sissend geluid ergens in de buurt van de gasklep, kan dat een lek zijn? Olie vernevelen geeft geen effect.
Arthur
P.S. Het is overigens niet allen maar kommer en kwel: gisteren na lang zoeken een intercooler-aansluitset gevonden in de US.
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Berichten: 86
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Dag Jan-Willem en anderen,
Ik heb het hele systeem maar eens gecheckt door alles te beluisteren met een slang met een trechter er aan.
Bij drie van de vier injectoren sist het nog wat (ik hoop dat het de oorzaak van het slechte lopen is) en ik vind de injectoren ook niet erg vast zitten in hun kunststof houdertjes.
De Bosch dealer maar eens gebeld en die heeft nog een andere maat rubbertjes voor dezelfde injectoren en die zijn groen (de huidige zijn zwart).
Welke kleur rubberringen heb jij gemonteerd?
Vast bedankt,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V