Topics: 7
Onderhoud en reparaties aan een 850 zijn gewoon wat duurder dan bij een 240: een 240 heeft aanzienlijk minder electronica, door de voorwielaandrijving slijt e.e.a. aan de voorzijde van de 850 wat sneller en je kan bij een 240 overal beter bij.

Onderhoudsinterval van een 850 is welliswaar gunstiger, maar de onderdelen zijn vaak wat duurder, meer electronica en lang niet alles is zelf te doen voor een hobbyist bij een 850.
Topics: 6
ik ben eruit,
ik verkoop mijn volvo aan mijn werkgever en betaal straks bijtelling over de dag/boek waarde.
zal zo'n 17,- p/maand zijn.
mijn werkgever kwam zelf met het idee!
wel heb ik inmiddels een v70 2.5 10v estate gekocht voor't vrouwtje.
gaat straks haar golf 1 Rabbit diesel weg. zonde!!
p.s. rijdt merakel, zo'n 5cilinder op gas! de v70 heeft 484xxx op de teller.
'85 volvo 740 gl diesel, '82 vw golf 1 diesel, '78 landrover 109 2.25 benzine, '75 rangerover classic 3.9 v8, '72 vw kever 1300, '68 landrover 88 homemade 3.5 v8, automatic, toyo axles, 9.00x16 tyres, roll cage... kortom tijdrovers!!!
Topics: 20
Lukie5704 schreef:Ik heb al binnen het 240-260 register geopperd om een van de sleuteldagen te gaan reserveren voor gas uitbouw.
Lpg of benzine scheelt toch een â¬100 per maand.
Goed idee! Daar zal ik dan misschien ook gebruik van maken.
Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe LPG-installatie laten inbouwen. Ik denk er nu over om hem eruit te laten halen, want ik haal qua kilometers het financiële omslagpunt niet ten opzichte van benzine en/of winterstalling. Mijn auto is van '84, dus nog lang geen 40 jaar oud. Achteraf was die installatie geen goede investering denk ik.
Bij mij blijft ook het milieuargument wringen. Van LPG (restproduct) naar benzine overschakelen is zover ik weet al slechter voor het milieu, laat staan de aanschaf van een vervangende of extra auto voor de wintermaanden. Zeg dan gewoon eerlijk dat het om de centjes gaat. Over de Mercedes diesels heb ik het niet; om die uit te bannen had naar ik aanneem ook een specifiekere regeling kunnen worden bedacht.
Ik ben benieuwd wat de Raad van State en de Eerste Kamer nog van het voorstel vinden. Vooralsnog sterkte allemaal.
Vrgr. Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Topics: 5
zo'n jaar geleden is er vanuit de Volvokv vereniging een technische avond georganiseerd bij Moritz Tuning in Amsterdam.
Dit bedrijf heeft toen ook laten zien dat zij een conventionele LPG installatie kunnen ombouwen naar een inspuit-installatie.
Omdat ik op het zelfde bedrijventerrein werk ben ik er vandaag even langs geweest.
Mijn vraag was: is na ombouwen je LPG installatie een G3 installatie geworden?
Zijn antwoord daarop was "ja" en je auto wordt door het RDW (na keuring) op je kenteken op G3 gezet.
Dat houdt dan weer in dat je op de MRB de G3 een korting hebt.
Rekenvoorbeeld van mijn 245 uit 1977 (1436kg incl gas):
Vanaf 1/1/2014 nog 3 jaar volle MRB is 3x 1496,- euro = 4488,-
Dezelfde berekening maar dan voor het G3 tarief is 3x 1052,- euro = 3156,-
Wanneer het ombouwen minder is dan het verschil (=1332,-) wordt het rendabel.
Wat dan ook inhoud dat auto's die nog meer jaren de MRB moeten betalen deze ombouw interessanter wordt. En mogelijk niet hoeven uit te bouwen.
Bijkomend (klein) voordeel is dat je wagen er zuiniger van gaat lopen.
1:10 ipv 1:8 of 1:9
Volgende week krijg ik een prijsopgaaf voor het ombouwen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Sent from my Volvo 245
Topics: 69
9 August 2013, 15:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 August 2013, 15:32 door oudevolvo.)
Helaas klopt zijn antwoord niet / is het niet volledig en speelt ook het bouwjaar van de auto mee.
Citaat:Personenauto's en lichte bedrijfsauto's die voldoen aan EG Richtlijn 94/12 kunnen worden uitgerust met eenG3 gassysteem, herkenbaar aan de letter ‘D’ op de vierde positie van het RDW goedkeuringsnummer.
Bron:
RDW LPG inbouweisen
Deze EG Richtlijn 94/12 is globaal vanaf 1994 doorgevoerd.
Het gaat dus niet alleen om het type LPG installatie en de uitstoot, maar ook om het type auto.
Ofwel:
Citaat:De G3-korting op de houderschapsbelasting wordt alleen verstrekt aan auto's dieniet alleen zijn voorzien van een G3-gasinstallatie, maar die ook voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12.
Deze richtlijn stelt bepaalde strenge eisen aan de emissie van auto's op benzine.
De auto-industrie heeft vanaf het bouwjaar 1994 deze techniek in de motoren doorgevoerd.
Sommige auto's van het bouwjaar 1994 voldoen hier dus aan. Naarmate uw auto
jonger is, neemt de kans toe dat hij aan 94/12 voldoet.
Zekerheid hierover kan uw dealer of de importeur van uw merk geven. Vanaf het bouwjaar 1997 voldoen vrijwel alle auto's aan deze eis.
Een tweede eis om in aanmerking te komen voor G3-korting is vanzelfsprekend dat uw auto is voorzien van een deskundig ingebouwde, goedgekeurde G3-autogasinstallatie.
Bron
http://www.autogas-hesse.nl/hesse-nl-g3.htm
Beide bedankt voor jullie reacties.
Ik zal komende week verder onderzoek hiernaar doen bij het RDW.
Maar ik vermoed nu al dat het niet kan....
Sent from my Volvo 245
Topics: 78
(Start mening werpen) Lekkere kromme wetgeving ( want logisch = Nederland). Meten is weten. Al zou je een T-Ford uit 1913 op lpg G3 willen laten rijden, de uitstoot zou bepalend moeten zijn en niet bouwjaar, type motor etc. Dus METEN! En niet maar vasthouden aan de befaamde kentallen. Net zo als het energielabel.... Ook bepaald naar het type auto en niet naar de individuele emissie... (Einde mening werpen).
Immers een 740 of 940 met hetzelfde blokkie wel een G3 toewijzen blijft vaag. ...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Ik denk dat ik gewoon doorrijd , 245 diesel 1390kg een verglijkbare jongere auto bijv 850 of v70 weegt ongeveer evenveel , wat het financiele plaatje niet echt veranderd
Topics: 0
Nu is er een zonne-auto in het onderzoek en ontwikkeling, hopen we dat er in de nabije toekomst, kunnen we minder investeren op meer comfort.
Tommy Mitrani Groeten