Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2013
In mijn Volvo 240 GLT uit '88 werkt de Km teller sinds kort niet meer. De snelheidsaanwijzer werkt nog wel. Maar de km's worden niet meer opgeteld. Zit dit probleem in het dashboard omdat er iets aan de klok kapot is? Of zit het bij de versnellingsbak? Ik weet zelf op moment niet zo goed waar ik moet gaan beginnen met zoeken. Misschien heeft een van jullie mogelijk ervaring hiermee.:frown: Groet,, Matti
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dan is er een wieltje in de tellerbak kapot. Dat kan je vervangen, maar je kan ook een andere tellerbak zoeken (met dezelfde K=....... waarde). Of je kan het zo laten als het is, waarvoor zou je de km stand willen weten, die is gewoon megaveel km's. BTW, deze tellers zijn elektronisch, signaal komt vanaf de achteras.
Zie:
http://www.davebarton.com/240-odometer-r...986-93_240
http://m.odometergears.com/howto/Volvo_2...cement.pdf
Oftewel een bekend euvel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 15
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2013
Oke kijk bedankt! Ik vind het bijhouden van de km stand wel handig voor onderhoudsinterval zeker bij de distributie. Maar ook om te kunnen zien hoeveel km ik heb gereden voordat ik moet tanken. Want de benzinemeter is volgens mij ook niet helemaal betrouwbaar. Maar het idee dat het niet in de achteras zit ben ik wel heel blij mee haha!
Berichten: 447
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2010
Vorig jaar heeft Smeekens bij mij het wieltje vervangen, kosten ca. 40 euro dus daar hoef je het niet voor te laten.
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Ik heb vorig jaar met hetzelfde probleem te maken gehad. Ik heb het wieltje besteld en zelf vervangen. Er is een mooie beschrijving met foto's te vinden op internet over deze reparatie. Er stond aan het eind van de beschrijving dat je soms wel een aantal km moest rijden voordat de teller weer ging lopen. Bij mij liep de teller niet meteen. Bij nadere inspectie bij het monteren bleek dat er aan de achterkant van printplaat die in de kilometerteller zit soldeerpunten zitten die in mijn geval net wat langer waren dan nodig, deze hielden vervolgens de teller tegen. Nadat ik ze korter gevijld heb was het probleem verholpen en liep de teller meteen.
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
24 August 2013, 11:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 August 2013, 12:14 door skidje.)
Marc1970 schreef:Dan is er een wieltje in de tellerbak kapot. Dat kan je vervangen, maar je kan ook een andere tellerbak zoeken (met dezelfde K=....... waarde). Of je kan het zo laten als het is, waarvoor zou je de km stand willen weten, die is gewoon megaveel km's. BTW, deze tellers zijn elektronisch, signaal komt vanaf de achteras.
Zie: http://www.davebarton.com/240-odometer-r...986-93_240
http://m.odometergears.com/howto/Volvo_2...cement.pdf
Oftewel een bekend euvel.
Heb vandaag voor de 3e x een tellerbak van de 245 GLE vervangen. Heb een tijdje geleden in BE een tellerbak gescoord die 000011 km op de ODO had staan!! Deze werkt wel weer zoals het hoort dus ook dagteller en km-teller.
Maar even 2 vragen:
- Waarom zwaait de wijzer tussen 20-40 op en neer als ik langzaam rij? Vanaf 50 lijkt de wijzer netjes stil te staan.
- De tellerbak die ik eruit heb gehaald heeft een 11tands wieltje voor de km-teller(s). Dit wieltje drijft de odo meter aan maar indirekt toch ook de dagteller? Is dit wieltje hetzelfde als de latere units hebben? Want de genoemde links van Marc verwijzen alleen naar de latere modellen.
Ik hoor graag...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
heeft een beetje te maken met de kabel, als die niet lekker meer in z'n vel (kabelmantel) zit wil ie opwinden en aflaten, en dat zie je, naar mate de snelheid toeneemt krijgt ie daarvoor de kans niet meer..
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
24 August 2013, 12:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 August 2013, 12:42 door skidje.)
Jambon schreef:heeft een beetje te maken met de kabel, als die niet lekker meer in z'n vel (kabelmantel) zit wil ie opwinden en aflaten, en dat zie je, naar mate de snelheid toeneemt krijgt ie daarvoor de kans niet meer..
En als ik de kabel dan eens losneem en van bovenaf eens goed volspuit met olie of ptfe sprays of zoiets?
Edit: zojuist gedaan met PTFE. Ben nu 2 weken op reis dus daarna wordt de volvo weer gebruikt en zal er een bericht volgen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..