Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Ik heb een achteraf ingebouwde 5-bak MET telleraansluiting op de bak zelf. Nadeel van deze bak ik dat de 5 niet zo sterk schijnt te zijn. Die hangt er een beetje los achter net als de OD.
Dus met een caravan netjes in de 4 blijven.
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Heb ik nog nooit van gehoord, de versnellingsbakken van Volvo zijn oerdegelijk. Dat de M47 net als de M46 in wezen de M45 betreffen met of een overdrive of een extra versnelling erachter zegt niks over hoe sterk ze zijn. De praktijk leert denk ik wel dat ze sterk genoeg zijn, je hoort er praktisch nooit iets over. En als dat zo is is het de aansturing of de koppeling van de overdrive. Ik zou gewoon die vijfde versnelling gebruiken als je dan nog voldoende trekkracht heb om die caravan te trekken.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Zeker de vroege M47's zijn minder degelijk dan de M46. Staat ook genoeg over hier op het forum. Wist Volvo ook, want ze zijn door Volvo niet voor niks niet achter Turbo's gehangen...
Gerald schreef:En die wijziging van snelheidopnemer in de bak naar in de achteras is te vinden vanaf de modelwisseling in 86 begrijp ik. En geldt dan ook voor alle andere versnellingsbakken vanaf 86? Dus ook de 4 bakken enz?
hoe zit dat dan met bakken van voor 81? Of zijn die wel gelijk? Dit om het zoeken voor mij wat makkelijker te maken.
Yep, klopt. Na '86 zijn er ws niet zoveel 4-bakken meer geleverd, vooral M47 en AW71.
Hier vind je per modeljaar een overzicht van welke bakken in NL en SE geleverd zijn.
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Arjan. schreef:Zeker de vroege M47's zijn minder degelijk dan de M46. Staat ook genoeg over hier op het forum. Wist Volvo ook, want ze zijn door Volvo niet voor niks niet achter Turbo's gehangen...
Ik heb het hele forum voor je afgestruind, maar verder als wat meer geluid, problemen met de juiste bak te vinden voor de juiste km-telleraansluiting en de juiste lengte van de cardanas kom ik niet.
De eerste met nog geen 22 spiebanen zijn wellicht zwakker. Bovendien hebben we het hier over een DL uit 1979, geen turbo of diesel.
Maar laten we het anders stellen:
Wie heeft er problemen of problemen gehad met zijn M47 versnellingsbak?
http://volvolvo.nl/showthread.php/5827-W...rive/page3
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Klik
Marvin89 schreef:heb een analoog M47 gevonden voor 50 euro alleen er is iets mis met de 3de versnelling.
wat precies weet de verkoper niet maar ik koop hem toch maar voor 50 euro kan ik die niet laten liggen.
Klik
Nicolaas H schreef:Bak heeft inderdaad een rateltje. Heeft 'ie al sinds ik hem kocht. Volgens mij hadden de M47's dat al in de brochure. Had ik even moeten vermelden. Nooit de intentie gehad dat te verbergen. Ik bied hem ook werkend aan.
Overigens schakelt e.e.a. wel zonder problemen.
Ik zoek een liefhebber/vakman die er interesse in heeft en hem ook zelf reviseren kan.
Klik
Marc1970 schreef:Ik zou niet staan te springen om een eerste versie M47 achter een B30 te hangen. De 1e vier versnellingen zijn prima maar de vijf kan niet veel hebben, zelfs de nieuwere versies (beter gesmeerd) hoor je na een paar ton achter een B230F duidelijk ruisen in 3 en 5. Ik heb er ÃÃn weggegooid na 3 ton, hij reed en schakelde nog goed (tandwielen en synchromesh) maar het gruizige geloei (lager uitgaande as) was niet comfortabel meer. De vervanger ruist ook al, maar ik heb me aangewend de 5 pas bij constant 110+ te gebruiken, en terug te schakelen als ik ergens vaart wil maken. Het Oude Rijden.
In de vijfde versnelling geef je behoorlijk gas en maak je echt wel een hoop koppel als je 120 gaat en een kleine inhaalmanoevre doet bijvoorbeeld.
De originele M400 (van Getrag) vierbak achter de B30 houdt niet over, deze was speciaal gemaakt voor de B30 maar geen succes. De M46 is de way to go als je 5 duurzame versnellingen achter een B30 wilt.
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
Kort of lang,
ik heb idd een DL, maar met een B230, dus geen diesel, v6 of turbo. Is het wel of niet aan te raden?
Als ik het zo lees moet het kunnen, maar de kans is er dat de bak geluid gaat maken. Stuklopen (zoals regelmatig gebeurd met bv een clio 1 (waar ik ook alle ervaring mee heb/had) gebeurd niet snel.
Dus ja of nee?
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Houd er iig rekening mee dat de M47 met telleraandrijving slechts kort (~MY84-86) geleverd en dus zeldzaam en duur is. De M46 is veel langer geleverd en minder zeldzaam.
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
31 August 2012, 16:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2012, 16:32 door ruuds70.)
Arjan. schreef:Klik
Klik
Klik
Ik denk ook wel dat je nog meer posts over gebrekkige M47 kunt vinden of op het forum staan, maar dat wil niet zeggen dat de M47 een foute bak is. Het zegt natuurlijk niks maar ik schakel al drie volvo's lang zonder probleem met een M47 ( 740 GL 2.3, 240 DL 2.3 en nu mijn 240 SP) en heb ook ervaring met een Volvo 240 GL D6 met een M46, alle zonder probleem.
Vind het jammer dat niemand reageert op mijn vraag of iemand problemen heeft of heeft gehad met zijn of haar M47 bak.
Ik heb er dus geen problemen mee.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
ruuds70 schreef:Vind het jammer dat niemand reageert op mijn vraag of iemand problemen heeft of heeft gehad met zijn of haar M47 bak.
Mijn M47 met mechanische telleraandrijving staat nog te wachten om ingebouwd te worden. Mijn enige probleem is dat hij ruimte inneemt in de schuur

Zeker ook omdat er nog een naast staat met 'staat onbekend' en nog een die defect zou zijn (wat er dan stuk is weet ik niet).
Wel is het zo dat een M47 een aluminium behuizing heeft. Ik kan me voorstellen dat dat minder sterk is dan staal.
Op Turbobricks is ook een hele
discussie over M47 of M46 te vinden. Gaat ook alle kanten uit. Als ik het zo lees gaat een M47 tot 200 PK sowieso prima en is het meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wil je echt door kunnen schakelen naar z'n 5 (zoals ik) of vind je een knopje leuk. Het zal meer te maken hebben met hoeveel kilometer een bak al achter de kiezen heeft en je persoonlijke rijstijl hoe lang een bak het houdt, zeker als je hem in een gewone DL legt.
Wel kan ik me voorstellen dat een M46 makkelijker te fixen is. Een losse overdrive unit vervangen is denk ik eenvoudiger dan een M47 reviseren.
Ook al heeft Landloper dat gedaan met hulp van een Greenbook (zie topic
knarsend geluid bij schakelen naar 5e versnelling).
Dat een M46 het boven 200PK vaak langer houdt en dat Volvo de M47 niet (nauwelijks) bij turbo's toepaste, zegt natuurlijk wel wat.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja, ik heb dus een M47 (tweede type) weggegooid wegens loeiende 5e versnelling en schandalig lekkende achterste keerring. Deze had 300.000 km achter een B230F gehangen.
Ik merk dat de vervanger ook al iets hoorbaarder wordt, mijn vrouw had een tijdlang de gewoonte met 90-100 in de 5e versnelling volgas een tunnel uit te brommen (4 tunnels per dag), dat zou je misbruik kunnen noemen. Na intensieve begeleiding en veel coaching wil ze nu wel eens terugschakelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969