Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Net nog even direct remmenreiniger in de carburateur gespoten...kreeg em niet gestart.
Dat zou dus inhouden dat de auto een ontstekingsprobleem heeft? Hoe kan ik dat eventueel meten? Verbinding/draad op de rotor naar de boschmodule?
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
In mijn beleving stuurt het veiligheidsrelais de kleppen een paar seconden open om te kunnen starten. Hierna wil hij echt een ontsteking 'zien' om de gaskleppen nog langer open te houden.
Als de motor met startgas ook helemaal geen teken van leven geeft, is opnieuw de ontsteking de verdachte schakel.
Als je een bougie losdraait, moet je een duidelijke vonk zien. Bougie los, bougiekabel er op, buitenkant bougie tegen het motorblok/massa houden en iemand anders laten starten. Je moet de vonk nu zien en horen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Volvo start en rijdt weer. Gisteren nog een paar keer geprobeerd te starten en er bleef gas ontsnappen waar de ANWB man de verdamper had opengedraaid. Schroef eruit gedraaid en rubbertje vervangen, zat een scheurtje in.
Snap er eigenlijk geen pepernoot van aangezien voordat de ANWB man er aan was gekomen die schroef nooit los was geweest.
Lijkt bijna te makkelijk dat een vervangen van een rubbertje het probleem oplost.
Vanochtend startte ie ook weer en voorlopig rijdt ie dus weer. Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
Wordt hopelijk niet vervolgd ;-).......
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Werd helaas toch vervolgd....carburateur is er weer af geweest en gemaakt. Nu hopelijk voorlopig geen problemen meer ;-)!
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
wat is er aan de carb gemaakt want als hij op gas rijd dan is het enigste nut van een carb lucht doorlaten dmv een gasklep.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
boedr schreef:wat is er aan de carb gemaakt want als hij op gas rijd dan is het enigste nut van een carb lucht doorlaten dmv een gasklep.
Hij is uit elkaar gehaald...probleem was dat de zuiger te diep ging en niet goed meer terug ging...(is mij verteld..;-))...en er is een rubberen ring vervangen.
Ben geen technicus maar heb na zoveel jaren volvo rijden op LPG wel door dat de afstelling of het haperen van de carburateur voor veel ellende kan zorgen.
Als ik de ANWB had mogen geloven had ik er een nieuwe verdamper in moeten gooien.
Ach het beestje van bijna 38 rijdt weer ;-)!
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dat je dat ding ook niet op vacuum aansluit, slijt ie ook niet en is de response beter..
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Jambon schreef:dat je dat ding ook niet op vacuum aansluit, slijt ie ook niet en is de response beter..
Ehmmm...u lost me here.....hoe doe ik dat??
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
heb het zelf nog niet hoeven doen, misschien binnenkort op een B20, maarruh, recent is het verhaal (weer) langsgekomen voor een Stromberg op een ter ziele gegane 145, ik neem aan dat het bij de nieuwere carbs ook mogelijk is. Komt er iig op neer dat tijdens gasgebruik de zuiger omhoog gezogen wordt middels een electromagnetisch klepje en zo oa de sproeiernaald niet slijt, tevens mis je de massatraagheid van de zuiger bij LPG, want hij doet dan immers niets anders dan in de weg zitten. Zo fungeert de carb als throttlebody ..
Daar zou eigenlijk een fatsoenlijk ombouwsetje voor moeten zijn..