Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Zijn daar doppen voor Jambon? Bij m'n 242 zitten er gewoon geen gaten in op die plek namelijk.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ja ik zeg "originele" doppen, maar niet des Volvo's , ik heb nog ergens exemplaren van bv een 205, maar een universeelset levert ook doppen mee om igv retrofit de gaten te kunnen dichten. Dan zie je wel een platte "knoop" op je paneel, maar beter dan niets en handiger dan panelen zonder gat zoeken of bekleden etc... Bij sommige auto's zit het zo om bij defect een handgreep te kunnen plaatsen en zo het raam te kunnen bedienen.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik heb gewoon plastic dopjes uit het assortiment van rdae.nl gedaan toen ik mijn slingers vervangen heb door elektrische ramen rondom.
Slinger eruit:
Dopje erin:
Zie je bijna niks meer van.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 350
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Omdat ik uiteindelijk toch wel wat meer vermogen in de Volvo wil en ook wat beter wil weten hoe de techniek van zo'n auto nou werkt wil ik in de toekomst toch wat dingen aanpassen en uiteindelijk wil ik er toch wel een turbomotor in.
Omdat de auto toch wel regelmatig gebruikt wordt wil ik eerst zoveel mogelijk aanpassen voordat het draaiende gedeelte vervangen gaat worden.
Als eerste heb ik daarom de injectoren vervangen door oranje injectoren van een Volvo 850 T5 (Bosch nummer 0 280 150 785). Wat van belang is dat de injectoren hoge impedantie zijn. Groene injectoren van een Volvo 940 turbo zijn lage impedantie dus hier moet een weerstand tussen. Ik heb daarom gekozen voor de 850 T5 injectoren. De orginele injectoren (Bosch nummer 0 280 150 762) zijn 214 cm3/min en de 850 injectoren zijn 310 cm3/min. Dit zou voldoende moeten zijn voor vermogens tot 230 pk. Voor mij ruim voldoende.
Het vervangen is een makkelijk klusje wat in ongeveer 20 minuten te doen is. Drie schroefjes van de injectorrail los en omhoog trekken. vervolgens de injectoren vervangen en weer terugduwen en vastschroeven. Daarna de auto starten en liep vrijwel meteen. In het begin een beetje schommelen bij stationair maar dat was vrij snel voorbij. Daarna liep de auto weer netjes en reed de auto ook weer als voorheen. Eerlijk gezegd merk ik van deze "upgrade" nog niet veel.
Het volgende wat ik van plan ben te doen is een sterkere dynamo te monteren en een electrische koelfan.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Van grotere injectoren krijgt een motor ook niet meer vermogen je lh-jetronic systeem regelt het zo bij dat hij weer het beste loopt.
Andere injectoren hebben enkel nut als je ook meer lucht je motor in gaat krijgen. je moet beiden de juiste hoeveelheid in de motor krijgen benzine en lucht in de ideale verhouding, doe je enkel meer benzine krijg je een onjuiste verhouding en het lh-jetronic systeem past de openingsduur van je injectoren weer aan.
Berichten: 350
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Ik had ook niet verwacht dat ik nu al meer vermogen zou hebben. Het is meer de bedoeling om nu al wat dingen aan te passen en uit te zoeken zodat ik niet zometeen alles tegelijk moet uitzoeken en uitvinden.
Berichten: 350
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Eindelijk zijn de temperaturen weer hoog genoeg om weer wat aan de auto te doen. Vandaag een 100 ampere Nippon Denso dynamo gemonteerd en de stuurbekrachtingspomp vervangen. Tevens beide verplaatst van kant. Dynamo zit nu aan de inlaatkant en stuurpomp aan de uitlaatkant. Bij het vervangen heb ik ook meteen de bekabeling vervangen. Van de accu naar de startmotor en van de startmotor naar de dynamo heb ik nu 16mm2 kabels. Voor de aarde heb ik ook vanaf de dynamo en de accu 16mm2 kabels. Als laatste natuurlijk de v-snaren (6375MC van Gates) vervangen en de rubber bussen van de dynamosteun vervangen door PU bussen (3X). Alles bij elkaar ben ik ongeveer een ochtend bezig geweest. Dynamo is vervangen omdat ik een elektrische koelfan wil plaatsen.
Beugel met stuurbekrachtingsreservoir:
Benodigdheden dynamo:
Stuurbekrachtigingspomp:
Volgende project wordt dus de elektrische koelfan monteren.
Berichten: 350
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Dit topic mag op slot. Auto is verkocht en ik heb een andere 240 teruggekocht.
http://volvolvo.nl/threads/15619-Mijn-tweede-Volvo-240