Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zilvergrijze Polar '93
Na een draadbreukje doet de Volvo het weer. Gelukkig. Ook de balonbanden laten balanceren, dat rijdt toch weer wat beter. @Ticcie, je hebt gelijk hoor, eigenlijk moet je geen risico lopen. Ik zou het wel zelf willen doen maar heb nog wat projectjes rondom huis af te ronden, tja belofte maakt schuld. Binnenkort daarom maar een date maken in dordrecht met de vomd, kunnen de kleppen ook meegenomen worden. Deze zilveren baksteen moet vooral rijden. De andere 240, in erbarmelijke staat momenteel, is vervolgens aan de beurt om al het kroepoek te vervangen vor vers blik. Da's nog wel wat werk.

vandaag belde de garagehouder om te vertellen dat ie de airco afgelopen week toch geen beurtje heeft kunnen geven. Het is namelijk niet, waar ik wel vanuit was gegaan, een originele Volvofabrieksairco, maar een (weliswaar erg netjes ingebouwde) aftermarket-airco. Op zich is dat niet het vervelendste maar die aftermarketairco is nog op basis van R12 en geen R134a waar ik vanuit was gegaan...

Hij moet dus geretrofit gaan worden... Da's even een tegenvaller. maar es gaan informeren wat zo'n grapje moet gaan kosten.

Iemand bekend met een aircobediening als deze?

[Afbeelding: 210520121147.jpg]
Antwoord
Nou, voordat ik me ga drukmaken over de airco is de 'stage 0 tuning' een belangrijker punt. Vandaag heeft de VOMD de D-riem gewisseld en de kleppen gesteld. Hij rijdt zeker weer een stuk lekkerder! Dat was een retourtje Dordrecht zeker waard. De auto kreeg alleen wel de beoordeling van 'verkeert in zwaar achterstallig onderhoud', iets wat ik al vermoede en deels had aangepakt. Nu is het dus zaak om heel snel een beurtje te doen. Na de vakantie (niet met de volvo) maar es aan beginnen dus!

Is het trouwens goed te doen om de deurvangers zelf te vervangen?

gr,
Stevves.
Antwoord
We zijn weer een stapje verder met het onderhoud van de Polar. Afgelopen maand heb ik de motor 'geflushed' met Fortà Motorflush en er zit nu nieuwe Mobil olie in met een frisse oliefilter. Daarnaast heb ik de bougies, bougiekabels, verdeelkap, brandstoffilter en luchtfilter vervangen. Ik wilde nog de bakolie doen.. maar bleek niet eenvoudig zo op straat... nog ff kijken of ik dat binnenkort nog kan doen.

De (850) radio deed vreemd en ik had nog een erg fijne (maar afschuwelijke moderne) Kenwood radio liggen die het stokje heeft overgenomen van de 850 radio. Voor voorlopig een prima oplossing.

Qua rijgedrag is e.e.a. verbeterd aangezien ik 15" lichtmetaaltjes heb gescoord. Origineel zijn ze (volgens mij) niet, maar met 4 goede michelin energysaver banden rijdt ie weer een stuk stabieler dan de ballonbanden op de 14" staaltjes.

[Afbeelding: IMG-20120805-WA0007_resized.jpg]
[Afbeelding: IMG-20120805-WA0012_resized.jpg]
[Afbeelding: 20120809_170853.jpg]

Ik heb het gevoel wel dat motor een stuk soepeler loopt nu. Hij heeft nog wel een klein hikje als ie stationair loopt. Ik had gehoopt dat dat weg zou zijn met de nieuwe elektronicadelen.. wellicht dat ik de gasklep etc nog es moet schoonmaken. Andere ideeën?

Owya, ook nog een toerentellertje gescoord op MP. De KMteller doet t niet, ik verdenk de kabel daarvan. Is het veel werk om die te vervangen? Als ik het toerentellertje erin zet wil die die kabel meteen vervangen. Daarnaast is ook het contactslot een beetje kaduuk 9hij gaat nu alleen nog uit met een aparte (beun)schakelaar dus die moet ook vervangen worden.

Tot zover!

gr,
Stevves,
Antwoord
Stevves schreef:De KMteller doet t niet, ik verdenk de kabel daarvan. Is het veel werk om die te vervangen? Als ik het toerentellertje erin zet wil die die kabel meteen vervangen.

Doet je snelheidsmeter het nog wel? Dan is het hoogstwaarschijnlijk het beruchte tandwieltje. Nooit meer je dagteller resetten tijdens het rijden. Een km-tellerkabel zal er wel niet meer in zitten in een '93-er.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Hoi Arjan,

Ja... ik was inderdaad net wat draadjes aan het lezen waarin dat tandwieltje vaak als boosdoener aangewezen wordt. Als ik het klokkenspel uit elkaar haal dan zal ik daar eerst eens naar gaan kijken.

thanx.
Antwoord
De zilvergrijze Polar is inmiddels weer een paar 'upgrades' rijker. Inmiddels twee originele achterlichten in ÃÃn kleur (niet oranjeverkleurd) weten te bemachtigen. Ziet er 10x beter uit. Helaas nog niet aan het beruchte tandwieltje toegekomen om de dagteller te fixen, maar die gaat nog wel lukken. Er ligt inmiddels een toerentellertje klaar, dus als we de tellerbak loshebben kunnen we die meteen upgraden.

Het schommelen van de auto begon me zwaar de keel uit te hangen. Het is immers een auto en geen boot. Gisteren weer wat aan de klus geweest. De Polar is nu voorzien van Lesjofors veren (4cm dichterbij moeder Aarde) en twee nieuwe biltstein B4 schokbrekers voor. Een kapot wiellagertje LV ook meteen vervangen. Scheelt een berg gegons. Ik weet dat de baksteen een wasbeurtje kan gebruiken (al gaat ie daar niet beter van rijden) dus hierbij het bewijs:

Vooraf:
[Afbeelding: 20121201_091853_resized.jpg]

Subtiel verschil:
[Afbeelding: 20121201_162015_resized.jpg]
[Afbeelding: 20121201_162025_resized.jpg]

Wat een verschil qua rijgedrag. Helemaal top zo! Je kunt ook nog fatsoenlijk over een drempel zonder dat er vanalles de grond raakt. Het is nu weer een auto en geen boot.
Antwoord
Mooie klusjes zijn dat. Meteen resultaat, zowel voor het oog als de wegligging.
Antwoord
Ik ben op zoek naar een Volvo polar 240 zilvergrijs die ik kan lenen voor 1 weekend. Mijn moeder wordt 50 en is nog altijd verliefd op deze auto. Maar helaas is haar auto een aantal jaar geleden op verklaard. Is er iemand die, tegen een kleine vergoeding, een polar 240, zilvergrijs te leen heeft??
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen! Bram met zijn 93'er grijze polar BramvanBlokland 7 6.516 2 August 2016, 20:33
Laatste bericht: A_A
  240 polar 2.0i uit 1992 -wj- 16 14.867 11 May 2016, 22:15
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Super Polar 'air' lopezdijkstra 18 17.264 23 January 2016, 23:49
Laatste bericht: lopezdijkstra
  Norbert's 940 Polar 2.3I Norbert704 7 7.058 18 August 2015, 01:05
Laatste bericht: A_A
  Volvo 245 polar estate klooster 5 5.216 9 February 2014, 18:46
Laatste bericht: klooster
  Rode 240 polar 93 KAB 12 10.575 9 January 2014, 00:05
Laatste bericht: KAB
  van '92 240 naar '92 240 Super Polar Erikvolvolvo 3 3.100 9 July 2013, 21:10
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Onze rode 240 polar uit 93 dannyswart 7 7.615 21 August 2012, 11:33
Laatste bericht: BartWillem
  Van 240 DL 1986 naar 240 Polar 1993 dens245polar 4 3.133 19 June 2012, 16:43
Laatste bericht: dens245polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)