Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Hallo,
ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 1973 Volvo 145.
De bijrijdersstoel vertoonde enige vochtplekken, en toen ik het voorraam eens goed nakeek leek er hier en daar wat lekkage te zijn.
Na verwijderen van de voorruit bleek er ook enigszins roest te zitten :*( Om dit goed aan te pakken moet ik eigenlijk ook het dashboard verwijderen. Nu heb ik wel een haynes manual van deze auto, maar hierin word dit helemaal niet uitgelegd ?
Kan iemand mij vertellen hoe ik het dashboard moet verwijderen ?
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ik heb mijne ook eens los gehad maar ik weet het niet allemaal meer.
De Meeste schroeven zitten in de stalen strip onder het dashboard en twee grote bouten tussen de deuren
Eigenlijk moet je gewoon elk schroefje en boutje wat je ziet losmaken. Het is wel een flinke klus...
Ik weet zeker niet of het stuur los moet om het dashboard eruit te halen. Volgens mij kan je ook de onderste twee delen van het dashboard los van elkaar maken dan hoeft het niet. Maar als het stuur er alsnog uit moet dan kan je het beste die grote moer een stuk losdraaien, dus niet helemaal eraf! En dan het stuur lossen door er met je hele gewicht aan te trekken en te hangen. Dan schiet ie los, tegen die moer die er dan nog half opzit, anders tegen je tanden :biggrin:
Die moer zit achter het kussentje van de toeter, die zit aan de boven en onderkant achter haakjes klem. Gewoon inknijpen boven en onder en dan is ie al los.
Dat zijn altijd van die kleine dingen waar je lang naar kan zoeken om los te krijgen :wink:
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
maak wat foto's zodat je later kunt terugzoeken..!
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Goede tips allemaal, dankjewel
Frox, eigenlijk hoef ik alleen maar het bovenste metalen deel van het dashboard te demonteren om er goed bij te kunnen om te lassen, jij zegt dat deze 2 helften dus los kunnen ?
Zal eens met een lampje kijken wat ik allemaal zie aan schroeven en bouten
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ja het bestaal uit 3 delen, ik heb toenderrijd het middelste vervangen. Daar zat een scheur in, gebarsten door de zon.
Of het lukt om alleen dat metalen deel bij t raam los te halen, weet ik niet... Maar als je alles eruit hebt heb je wel weer een hoop werkruimte. Het dashboard heeft allemaal vervelende scherpe randjes.
succes in ieder geval
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Ik heb al twee keer een gescheurd 1973er dashboardbovenblad vervangen (maar zal dit waarschijnlijk niet nog een keer doen). Het beklede deel en de metalen plaat aan de ruitkant (met de luidspreker in het midden) heb ik er tegelijk eruit gehaald (stuurdemontage niet nodig), of het je lukt alleen deze plaat te demonteren weet ik niet, maar was bij mij ook niet het doel (de plaat laten zitten zou bij mij meer moeite geweest zijn). Wat wel nodig is: een goede zaklamp en soms lang gereedschap om aan de boutjes te komen (nogal een gezoek naar de boutjes). En eigenlijk zijn ook anders dan door de natuur gevormde vingers en handen vereist. Enkele boutjes van het beklede deel ziten boven de kilometertellerunit, dus die moet er dan ook uit (ook nog een probleem bij het dasboardkastje). Ook de beluchting zit lekker in de weg. Het is mij trouwens beide keren niet gelukt alle boutjes weer terug te plaatsen, maar als je gezien hebt hoeveel Volvo er gebruikt heeft zal het je niet verwonderen dat ook dan nog het dashboard goed vast zit en niet rammelt. Maar mischien lukt het je dus alleen de plaat te verwijderen en heb je dan plek genoeg om te lassen. Succes!
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
frox schreef:Ja het bestaal uit 3 delen, ik heb toenderrijd het middelste vervangen. Daar zat een scheur in, gebarsten door de zon.
Of het lukt om alleen dat metalen deel bij t raam los te halen, weet ik niet... Maar als je alles eruit hebt heb je wel weer een hoop werkruimte. Het dashboard heeft allemaal vervelende scherpe randjes.
succes in ieder geval
kan je het niet behandelen zodat het niet meer scheurt?
mijn is ook gescheurd en ik heb een compleet dashboard ergens gereserveerd...
wil niet dat het nog eens gebeurt...
e, nee, stuur zit er nog steeds niet op, heb al weken niet gereden in de 142, ben nog aan het revalideren van mijn kniescopie..
en is "zwaar *****" ....
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
het is "plastic", de weekmakers zijn na al die jaren onder invloed van de zon al lang verdwenen, dan blijft scheuren de enige optie.. in de US zie je nog wel eens van die
dashboarddekjes omdat scheurende dashboards daar standaard zijn.. voor de 140 waren ze er ook ooit..
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
Jambon schreef:het is "plastic", de weekmakers zijn na al die jaren onder invloed van de zon al lang verdwenen, dan blijft scheuren de enige optie.. in de US zie je nog wel eens van die dashboarddekjes omdat scheurende dashboards daar standaard zijn.. voor de 140 waren ze er ook ooit..
wat al die bejaarde yanks hebben...
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
uiteindelijk niet eruit gehaald, maar er zit nu wel een mooi nieuw raampje in de 145