Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Volvo 745 TIC
#1
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik me even voorstellen als nieuw lid op dit forum.
Mijn naam is Paul Deijkers, 38jaar en werkzaam als (inter-)nationaal chauffeur op een autotransporter.
Getrouw met Natasja en trotse vader van 4 kinderen: Xander, Maeike, Jesper en Nyncke.

Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een Volvo 745 Turbo Intercooler uit 1989 met inmiddels 441.000km op de klok.
Ik kon destijds een Espace overnemen van een collega, maar die vond ik niet betrouwbaar genoeg. Zafira's en Picnic waren nogal aan de prijs. Een SpaceWagon viel wel binnen het budget, maar is niet overdreven ruim. Daarbij: als ie kapot gaat, waar haal je onderdelen vandaan?
Daarom ben ik, mede op aanraden van een goede collega, gaan kijken naar een Volvo estate. Navraag bij een dealer leerde me dat je ook achteraf het extra bankje in kunt bouwen. Waardoor de keuze een stuk ruimer werd. Na het nodige zoekwerk op diverse sites, vond ik deze 745. Dinsdagmorgen een half uur eerder van huis vertrokken, om een klein stukje om te rijden om alvast een eerste blik op deze estate te werpen. Zaterdag terug geweest met m'n collega en na een uitgebreide proefrit en inspectie heb ik de auto gekocht.
Mijn vrouw was in eerste instantie geen voorstander van zo'n 'ouwe***lenbak', maar na zelf een rondje te hebben gereden, was ze toch om.

[Afbeelding: Trucks003-1.jpg]

[Afbeelding: Trucks005-1.jpg]

[Afbeelding: Trucks004.jpg]
Antwoord
#2
Nou nou dat ziet er fantastisch uit! Geen import, mooie kleur, veel opties? En je hebt hem al 2 jaar
en je komt 'nu pas' op het forum? Kan. Wat heb je allemaal al meegemaakt met deze mooie auto?
Kosten? Onderhoud, Apk? De vrouw nogsteeds happy?
Antwoord
#3
Goeiemorgen Jan,
Dat nou uitgerekend jij reageerd, haha. Je kent de 745 (en mij) als het goed is al van een ander forum ;-) Op de site van Volvo700vereniging kom ik ook. Maar die goede collega waar ik over schreef zit hier ook (hij heeft tenminste een kentekenplaathouder van hier), dus vandaar dat ik me hier ook aangemeld heb. Altijd makkelijk in geval van problemen :-)

De auto ziet er voor zijn leeftijd inderdaad nog goed uit. Natuurlijk wel een krasje links en rechts. Het enige 'probleem' is de motorkap, daar is de blanke lak voor de helft weggevreten lijkt. Dus die moet opnieuw gespoten worden.
Verder zit er een electrisch schuif- /kanteldak in. Wat met de schakelaar wel open wil, maar niet dicht. (rechtstreeks op de accu werkt ie wel)
Halflederen bekleding, stoelverwarming, 4 electrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling, Monroe RideLevelers (pompje werkt alleen niet) en het extra bankje, waar het eigenlijk om ging dus. 'Dikke' B230FT onder de kap, waardoor ie ondanks z'n gewicht (1373kg) toch vlot uit de startblokken komt. En daar heeft menigeen zich al in vergist, niet dat ik een strepentrekker ben, helemaal niet zelfs (banden zijn duur zat).

En ja, mijn vrouw is nog steeds happy. Zeker als ze voor school moet rijden en vol trots op kan geven, dat ze 6 kinderen kan vervoeren. :-)

Hier is het motorkapprobleem duidelijk zichtbaar:
[Afbeelding: IMG_1832.jpg]
Antwoord
#4
Qua kosten is het de afgelopen maanden pas behoorlijk opgelopen.
Bij aanschaf (419.000km) kon ik nergens terugvinden wanneer de distributieriem was vervangen. Dus dat heb maar gelijk bij de dealer laten doen, tezamen met de V-snaren. Tevens de kleppen laten stellen.
Mijn collega heeft de achterasolie ververst:
[Afbeelding: Volvo740.jpg]

Een week later samen een beurt uitgevoerd, dus:
Motorolie + filter, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter, nieuwe koplampwissres en een nieuwe achterruitruitenwisser. Tevens de handrem gesteld.

Omdat ie op winterbanden stond, heb ik via MP 4 Michelin primacy-HP's gekocht. APK was geen probleem, ondanks het verkleurde achterlicht.
Het jaar erop weer olie + filter vervangen en wederom geen probleem met de APK (achterlicht ondertussen vervangen)

Dit jaar een grote beurt: olie + filter, bougies, remolie, luchtfilter, achterasolie en koelvloeistof. We wilden de versnellingsbakolie ook doen, maar er zat geen beweging in de aftapplug. Dus eerst een andere op de kop zien te tikken, voor het geval deze verrot gedraaid wordt. Ondertussen de armpjes van de koplampwissers en de grille zwart gespoten (de rand had ik al zilver gemaakt). APK wederom geen probleem.

Het probleem / kostenpost was een paar maanden geleden: de auto startte niet (vrouw :frownSmile. De startmotor gooide de motor wel rond, maar die sloeg niet aan... "Kapotte dynamo", zei de dealer. Frapante alleen was, dat de accu niet leeg was. Bij VOMD een andere dynamo besteld (goedkoper en sneller dan de dealer), alleen was het het verkeerde model. In die zin, dat de steun verkeerd om zat.
Bobine, verdeelkap en bougies kregen stroom, brandstofpomp werkte ook. Als we de benzine rechtstreeks in het blok goten sloeg de motor wÃl aan.
Uiteindelijk de auto naar Huijsmans in Steenbergen gebracht. Die kwam erachter, dat de stekker van de injectoren (bij de computer?) vuil was en derhalve de injectoren dichthield. Stekker schoon en lopen weer (vrouw ConfusedmileSmile.
De week erop viel ie weer stil en was ie weer niet aan de praat te krijgen (vrouw :frown::frownSmile. Spanningsregelaar van de dynamo laten vervangen (vrouw :frownSmile.
De week erop viel ie wÃÃr stil en was ie wÃÃr niet aan de praat te krijgen (vrouw :madSmile. Nieuwe accu erin, want ja de spanningsregelaar was vervangen en de accu laadde bij. Toch nog maar een keer testen; ja de dynamo laadde bij, maar wel te weinig. Dan maar de dynamo compleet reviseren (vrouw ConfusedmileSmile.
Nu alleen de startmotor vervangen, want die heeft af en toe kuren (blijft hangen). Schoonmaken en smeren met de laatste beurt hielp maar tijdelijk.

Verder wil ik nog graag de motorkap opnieuw spuiten, de hemel opnieuw bekleden (was al gedaan, maar niet echt netjes) en het schuifdakprobleem oplossen. Maar door het gebrek aan tijd en soms ook geld, kan dat nog wel even duren.
Zolang ie technisch maar in orde is en ie zonder problemen mijn vrouw en de kids vervoert doordeweeks vind ik het best.

Kids op het achterste bankje:
[Afbeelding: Afbeelding001.jpg]

Vorig jaar vakantie in de Eifel:
[Afbeelding: VolvoOlmscheid.jpg]
Dit jaar zijn we naar de Harz geweest en ook dan geeft de 'oude' Volvo geen krimp tijdens het klimwerk. Sterker nog er zijn genoeg jongere auto's, die hun meerdere moeten erkennen in de 745 :tongue:
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.428 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 588 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.071 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.148 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.256 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.860 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.504 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.140 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)