Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Redneck achteras 240
#1
In het kader van mijn BMW motorombouwproject (zie: Ik en mijn Volvo) is het nodig een andere achteras onder de '82er 245GL te hangen. Ik heb in ieder geval een electrische km-tellergever nodig, en een zo laag mogelijke eindoverbrenging. Een sper of locker is meegenomen.

Goed, na me behoorlijk verdiept te hebben in de materie (ik ben nog nat achter de oren als het op Volvo's aankomt) heb ik een 1041 achteras gescoord. (Ernaast een 1031 as die ik van de sloop opgevist heb.)

[Afbeelding: 160720122886resize.jpg]


Met locker!

[Afbeelding: 160720122894resize.jpg]


Maar goed, het ging mij met name om de tandwielen met de 3,31:1 verhouding. Perfect voor mijn BMW versnellingsbak, een 5-bak prise-direct.

Ik had besloten de tandwielset om te bouwen in de 1031 achteras, want voor zover mijn informatie reikte moet dat kunnen. Tandwielen en pignons eruit dus!

[Afbeelding: 160720122896resize.jpg]

[Afbeelding: 160720122897resize.jpg]


De kroonwielen naast elkaar. Die uit de 1041 is de grotere van de twee.

[Afbeelding: 160720122901resize.jpg]


En die paste dus niet in de 1031 achteras. WTF? Ik had begrepen dat de grotere tandwielen van de 1041 as in de 1031 as moeten passen. Opnieuw internet afgestruind en toen dit gevonden:

[Afbeelding: housingcutout103130.jpg]

Op deze site: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm

Er zijn dus verschillen in de latere achterassen in de uitsparing voor de grotere tandwielsets. De mijne is uit een '86er 240. En inderdaad:

[Afbeelding: 190720122905resize.jpg]


Ik de schurft in dus. Omdat ik geen zin heb om een later type 1031 achteras na te gaan jagen en heel NL af te rijden, ben ik eerst eens gaan kijken of die 1041 as niet pasgemaakt kon worden. Maar helaas, 111 mm langer dan de as van de 240/245. Dat is echt teveel.

[Afbeelding: 190720122906resize.jpg]


Dus toen waren er nog minder opties. Ik had de post van 240diesel al eens bekeken: http://volvolvo.nl/showthread.php/4344-hybride-achteras.
Maar omdat ik de gereedschappen zoals een grote, zware pers zoals 240diesel die gebruikt heeft niet heb, viel die optie ook af. Ik heb dus twee nutteloze assen en tijd teveel. Dan maar een gokje wagen. Het huis van de ene tussen de assen van de andere. Waarom ook niet?

Eerst een soort van richtbank gemaakt. De 1031 as erin gehangen en stukje bij beetje gefixeerd.

[Afbeelding: 190720122909resize.jpg]

[Afbeelding: 190720122911resize.jpg]


De randen schoongemaakt met een komborstel. Er is een lijntje zichtbaar ongeveer 2 cm vanaf het diffhuis. Hier is de diameter een fractie minder om de assen het diffhuis in te persen. Het is een goed punt de assen op af te zagen. Mooi haaks.

[Afbeelding: 190720122912resize.jpg]

[Afbeelding: 190720122914resize.jpg]


Het diffhuis eruit:

[Afbeelding: 190720122915resize.jpg]


En de "richtbank" met de twee assen wachtend op het 1041 diffhuis:

[Afbeelding: 190720122916resize.jpg]


Het lijnde allemaal zeer netjes uit ondanks de redneck style, dus de assen vastgepunt:

[Afbeelding: 190720122917resize.jpg]


En een rups rondom getrokken:

[Afbeelding: 190720122918resize.jpg]

[Afbeelding: 190720122919resize.jpg]


Toen dat gedaan was, heb ik de as uit de gefixeerde positie bevrijd en het pignon, kroonwiel en steekassen tijdelijk teruggeplaatst:

[Afbeelding: 190720122921resize.jpg]


Vanwege de locker paste de rechter steekas niet. Hier had ik al iets over gelezen en het blijkt dat hij ongeveer 7 mm te lang is.

[Afbeelding: 190720122922resize.jpg]


Dus iets van de spiebaantjes afgeslepen:

[Afbeelding: 190720122923resize.jpg]


En toen paste hij wel. Vervolgens de lasrupsen afgeslepen want hoewel de steekassen goed ronddraaide en ik best tevreden was met het werk, wilde ik de assen nog wel verstevigen op de lasnaden:

[Afbeelding: 190720122926resize.jpg]


Ringen van ongeveer 35mm breed van het reststuk van de 1041 as afgezaagd, in tweeen gedeelt, in model geslagen op het reststuk as, en als versteviging over de verbindingen gelast:

[Afbeelding: 190720122925resize.jpg]

[Afbeelding: 190720122927resize.jpg]

[Afbeelding: 190720122930resize.jpg]


En klaar voor vandaag! Morgen gaat het in de Por15.

[Afbeelding: 190720122929resize.jpg]


Ik weet niet of anderen deze methode ook hebben toegepast en ik weet ook nog niet hoe het gaat uitpakken, maar ik wil het zeker gaan proberen met die ding onder de auto. Mocht het niet (goed) werken om welke reden dan ook kan ik altijd nog een later type achteras zoeken en de tandwielset en locker omzetten.
Antwoord
#2
goed hoor..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Altijd mooi dit soort projecten. Zeker als ze zo netjes gedocumenteerd op het forum gezet worden.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Volgens mij heb je een 240 as en een 940 as te pakken, klopt dat? Ik ben namelijk bijna hetzelfde aan het doen op het moment. Ik heb een achteras van een 93-er 240 en een as van een 940 uit 1995. In de achteras van de 240 ben ik nu een quife diff aan het zetten. Met hierin de overbrenging van de 940 as (ook 3.31). Mijn geluk is dat het wel gewoon past. Pignon en kroonwiel konden redelijk eenvoudig omgezet worden. Daarom dik respect voor deze actie!
Heb wel een probleempje voor de km-teller gever, ik kan namelijk het tandwiel niet overzetten van het gewone diff naar het sper diff, want het sper diff is te dik om nog iets uit het tandwiel te kunnen draaien. Ik ga een strookje laten lasersnijden die ik eromheen 'rol' en dan vast puntlas. Zal wel ff een paar foto's maken in het algemeen belang Smile

Maar goed daar ben ik nog niet, voor nu, succes met de klus.
Antwoord
#5
Het is inderdaad de as van een 9-serie die als donor heeft gediend. De 240 as heeft trouwens een 3,73 tandwielset.
Zo'n quaife is wel mooi hoor. Ik denk dat je daar veel profijt van gaat hebben. Mij nu even iets te ver boven budget om er een aan te schaffen, en waarschijnlijk ook niet noodzakelijk voor een sportieve straat stationwagen. Wink
Ik hoop dat die G80 locker me bevalt. Ik heb nog nooit met zo'n aan/uit sperdiff gereden. Misschien dat ik hem nog ombouw zodat-ie bij alle snelheden kan sperren zoals hier beschreven: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=11
Antwoord
#6
Mooie klus !
Ook ik heb onder de Amazon een soortgelijk project.
Maar dat is uitgevoerd door Flok Boer van Nordrive .
Op mijn verzoek hebben ze daar een 940 diff.(3,31:1) aangepast met andere buizen naar amazon ophanging.
Zelfs met een M46 (overdrive en geen prise direct) is er voldoende acceleratie over.
Bij 120 doet de motor 3200 toeren....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Zijn hier ook nog foto's van??
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 370 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  achteras 2.0 pieter2 5 3.401 3 August 2020, 16:20
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 5.443 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  achteras pieter2 7 5.195 24 December 2018, 18:18
Laatste bericht: pieter2
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.117 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  achteras 240 overbrengingen ruud 178 3 4.201 20 November 2017, 16:33
Laatste bericht: skidje
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 18.467 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra
  wat kan een originele achteras aan? ('93 volvo 240, geen sper, b200f) Quick-T 3 5.181 30 December 2015, 08:46
Laatste bericht: skidje
  Brommende achteras E reinen 10 11.986 6 July 2015, 08:55
Laatste bericht: polestar-volvo
  Dana 30 achteras/ differentieel? 13301 20 21.502 20 November 2014, 23:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)