Berichten: 17
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
26 August 2014, 20:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 August 2014, 20:28 door maartenvg.)
Hoi,
De afgelopen jaren rij ik in een Volvo 240 automaat, nu is het tijd voor iets nieuws aangezien deze aan het einde is...
. We zullen de komende jaren meer kilometers gaan maken en zo'n grote auto is gewoon superhandig. Nu zijn we opzoek naar je raad het al.. een Volvo 940 automaat en het liefst met LPG-G3. G3 zou ik er later ook nog wel in kunnen zetten. Nu heb ik al behoorlijk wat tips gelezen, maar eigenlijk zijn het redelijk goede wagens.
Nu zie ik best wat automaten (want dat willen we weer) te koop (veel bij dealers) en ook heel verschillend in prijs en kilometers, maar wat is belangrijker minder kilometers of minder eigenaren. Ik heb nu bijvoorbeeld Ã
Ã
n op het oog die 7 eigenaren heeft gehad en maar 280.000 heeft gereden. NAP is logisch. Lijkt me erg weinig kilometers voor zoveel gebruikers.
En klopt het dat in bepaalde types geen G3 installatie kan? of geldt dit alleen voor modellen voor 1994?
Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
Berichten: 17
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
Inmiddels maar een rapport opgevraagd en de auto heeft inclusief erkende bedrijven 12 eigenaren gehad. De meeste hebben de auto 1 jaar en sommige wat langer gehad. Ik ga nog even verder kijken. Tips blijven welkom.
Berichten: 47
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2014
Mijn idee erover is dat mensen die voor een kortere tijd een auto hebben minder geld in onderhoud zullen steken. Een auto met 12 eigenaren zou ik laten staan, zeker met hoge KM-stand.
Verder moet/kun je letten op vochtproblemen onder de vloermatten voor. is een bekend 940 probleem. Kan aan airco liggen, troep onder parafan etc. Ik zou gaan voor de laatste bouwjaren met LPT motor, de B230FK. Zijn ook vaak ook beter uitgerust dan de vroegere varianten. Check verder voor zeer bruikbare tips
http://www.volvotips.com/index.php/940-9...ers-guide/
Berichten: 17
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
Dank voor je antwoord en de uitgebreide tips! Die ga ik even goed lezen. Ik ben ook zeker van plan om ÃÃn uit 1997 of 1998 te nemen. En dacht zelf tussen de 2 en 3 ton op de teller.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 940 lijkt mij de perfecte auto, alles uit- en doorontwikkeld, de beste onderdelen klaar voor honderdduizenden km, niks meer aan doen. Ik zou kijken naar de auto, niet naar de cijfertjes. Zit er een goede uitlaat onder, banden van een merk, remslangen, distributieriem als het kan, zit de tank vol, onderstel, remschijven, klepspeling gesteld, de dagelijkse kosten zeg maar.
Met een gasauto is de cilinderkop nog een extra puntje van zorg, de kleppen vreten zich na verloop van tijd opwaarts tot de klepspeling niet meer te stellen is. Beetje afhankelijk van het gasinjectiesysteem maar bij 2-3 ton is dat proces wel afgelopen en zou je een gereviseerde kop moeten aantreffen (of een bijna gare dat zou jammer zijn).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat denk ik ook. Dat laatste is bijna niet te checken. Misschien dat je door de olievuldop naar de plaatjes van de eerste cilinder kan kijken. Het dunste plaatje (3,30mm) komt amper boven het houdertje uit waar hij in ligt. Alles boven meer dan een nageldikte is super.
Als je de oliedop los hebt kun je gelijk kijken of er mayoachtig spul onder zit, wat duid op een lekke koppakking of een heleboel korte ritjes op LPG. Hetzelfde kan je tegenkomen bij de peilstok.
Berichten: 17
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
@marc1970 en @dopski bedankt! Is het beter om later zelf de gastank in te laten bouwen ivm de kleppen? Of moet ik zowieso op de kleppen letten?
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
zelf gas inbouwen zal je tussen de 1500 en 2000 euro kosten. Ik zou zeggen , koop er een met gas er al in. Als je een auto lang houdt zul je toch wel een keer de kop verslijten. Maar 4 A 5 ton halen ze vaak zat met de eerste kop. Mits goed onderhouden. Kopwissel bij een 940 zal opzich ook onder de 1000 euro blijven als je het laat doen. Doe je het zelf ben je voor 200 wel klaar. Maar hou de kleppen gewoon goed bij. Na aantal keer opmeten leer je je auto wel kennen en is het goed in de gaten te houden. Te laat stellen geef hoge slijtage.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 17
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2011
Ik ben alweer wat verder met het uitzoeken van een Volvo, maar nu kom ik ook best wat 940 estate's tegen, die bij de rdw worden aangegeven als Carrosserietype 'sedan'. Is dat normaal of is er dan mee gerommeld?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kan me niet voorstellen dat het de moeite is om een estate om te rommelen naar sedan of vv. Tenzij er net een gewichtsklasse verschil in zit voor de MRB, in dat geval vind ik het wel een creatieve oplossing. Hoedanook, dat zal dan lang geleden bij het op kenteken zetten gebeurd zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969