Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
27 June 2012, 21:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 June 2012, 21:52 door Volvo 142 B23.)
Inderdaad je koppelpiek net boven 3000rpm en topvermogen rond 5500. Moet wel zeggen dat het een mooie kromme. Van 2500 tot 5500 loopt ie mooi door. Zal wel lekker rijden denk ik.
Was de luchtdruk echt precies 1013,2mbar en temperatuur 20,0 gr C? Dat lijkt wel heel erg op de nulpunten uit mijn natuurkundeboeken ;-).
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Het rijdt erg soepel in het dagelijks verkeer, zonder echt toeren te maken veel trekkracht. Het koppel is met name te wijten aan het vroege spoelen van de turbo. Tevens veel meer bereik in toeren met een goed koppel.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
klopt die mengselmeting bij de eerste scan? dat is wel heeel rijk voor dampgas. Bij zulk rijke mengsels gaat de verbrandingssnelheid erg omlaag en verlies je veel power. Wil niet te veel zeuren maar als die meting klopt zit er nog wel wat verstopte pk's en beter brandstofverbuik in.
In ieder geval mooie resultaten en goed dat je het gemeten hebt, wil zelf ook nog eens naar een vermogenstestbank... komt er maar niet van.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
28 June 2012, 07:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 June 2012, 07:45 door edwin.)
citaat:
" Koppel is ook slechts interessant met de juiste overbrengingsverhouding. Een toyota aygo komt slechts vooruit door een relatief korte bak icm genoeg pk's. "
Daarom heb ik die 4,1 : 1 diff eruit gesodemieterd en vervangen voor de 3,31 diff.
Met de pk's in 9 sec. naar de 100 en daarna op het koppel naar de 190....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Volvo 142 B23 schreef:Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?
Ga ik even opzoeken, ik laat het je weten. Het is in ieder geval een later type Garrett dan het origineel.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Graag! Als ik de mijne zo vroeg kan laten spoelen en ie dat zo netjes volhoud dan zou ik erg content zijn :-).
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
28 June 2012, 15:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 June 2012, 15:42 door Coenraad.)
Volvo 142 B23 schreef:Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?
Ik had een paar verschillende turbo's op de kop getikt en proefondervindelijk gemonteerd. Het is een Garrett met olie- en water aansluiting welke nog vast zat aan een Volvo spruitstuk. Het spruitstuk had (detail) geen draad om het hittescherm voor de bougies te monteren, de originelemede wel, mede hierom neem ik aan dat het een later type is.
Op het compressorhuis staat; BCC , A/R 42, 09115-95
Het typeplaatje zit goed verborgen, zowel van boven als van onderaf is het niet te lezen. Ik heb met het met een telescoopspiegeltje geprobeert te lezen, de letters zijn echter zo klein dat dit niet is gelukt...
Ik hoop dat je genoeg hebt aan de informatie, anders moeten we een truc bedenken om het typeplaatje goed te lezen, suggesties?
Nog een paar plaatjes van "onder de kap";
https://picasaweb.google.com/11275313200...directlink
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Het was wel een vier cilinder spruitstuk voor een red block? Dan zal het denk ik een td04-13c zijn? Heeft deze een interne recirculatieklep?
Edit: garret zei je. Dan is het geen td04. Dat zijn Mitsubishi turbo's als ik me niet vergis. Iemand een hint?!
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Volvo 142 B23 schreef:Het was wel een vier cilinder spruitstuk voor een red block? Dan zal het denk ik een td04-13c zijn? Heeft deze een interne recirculatieklep?
Edit: garret zei je. Dan is het geen td04. Dat zijn Mitsubishi turbo's als ik me niet vergis. Iemand een hint?!
ziet er uit als een T3 van een 740 t/m 1989. Dan zou het zijn een .48 a/r turbine en een 50 trim .42 A/R compressor (60 mm).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni