Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)
Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).
Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter
Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dat zou em 120pk opleveren bij 3000 toeren. Wat niet zo gek is omdat de motor origineel zijn piekvermogen bij 5500 toeren had liggen. Als de nokkenas hetzelfde is gebleven en je turbo houd inderdaad z'n druk tot voorbij de 5500 toeren, dan zou je je vermogenspiek nog steeds daar verwachten toch? Of zeg ik nu iets geks.
Even daarvan uitgaande:
280nm X 5500 / 7000 = 220pk. Misschien wat veel, maar een stukkie dichter bij die 200pk's?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Interessant verhaaltje op autoblog, samenvattend:
Koppel is een kracht, als je kracht over een bepaalde afstand aflegt heb je arbeid.
Ofwel, koppel is de kracht waarmee je motor ronddraait, de hoeveelheid rondjes die je motor aflegt is arbeid. De hoeveelheid arbeid die geleverd word per seconde is je vermogen.
Hiermee is dan het toerental (rondjes per seconde) inderdaad icm koppel (kracht) direct terug te herleiden naar vermogen (arbeid).
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Jw240 schreef:vermogen = koppel x toerental. om pk's te hebben heb je dus beide nodig. Lukt het om op een hoog toerental het koppel hoog te houden dan is er automatisch dan ook veel pk. De goede duw in de rug van een flink koppel bij 2500-3000 rpm zal geen recordnummers aan pk's geven nee maar is wel zeer fijn en zorgt er voor dat je idd ofwel op snelheid kunt blijven of kunt accelereren.
vermogen (kw) = koppel (nm) x toerental (omw/min) / 9550
vermogen (pk) = koppel (nm) x toerental (omw/min) / 7000
lange versus korte slag is moeilijk. zo geeft een langere slag een betere arm voor de kracht van de zuiger, een grotere boring betekend meer zuigeroppervlak dus per bar verbrandingsdruk ook weer meer kracht op de zuiger, die dan weer met een minder gunstige arm in koppel omgezet wordt. Komt veel bij kijken, ook verhoudeing slag en drijfstanglengte, vanalles.
aanrader: http://books.google.nl/books/about/Verbr...edir_esc=y
Kijk dat is begrijpelijke taal, dank voor de uitleg. Ik zal me nog eens in het diagram verdiepen.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
27 June 2012, 16:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 June 2012, 16:32 door Coenraad.)
Marc1970 schreef:Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)
Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).
Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter
Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Het diagram laat toch echt zien dat eerst de PK's stijgen en naar in hogere toeren weer afnemen maar dan worden "ingehaald"door het koppel". Even op plaatjes gegoogled. De curve van PK en Koppel is niet zo vreemd, veel meer motoren laten dit beeld zien.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dan heb je (denk ik) precies de waardes in de grafiek omgekeerd, hier een hele rits grafiekjes van allerlei motoren die eerst max koppel hebben en later pas max pk:
http://www.fordscorpio.co.uk/flatspot.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Kun je de grafiek niet uploaden? Ben nu wel benieuwd. De setup die je draait heb ik ook ongeveer in gedachten :-).
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Volvo 142 B23 schreef:Kun je de grafiek niet uploaden? Ben nu wel benieuwd. De setup die je draait heb ik ook ongeveer in gedachten :-).
Met alle liefde en plezier wil ik de grafiek uploaden. Echter.... hoe werkt dat?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Inscannen of een foto maken (of heb je een digitale versie?). Die op imageshack oid zetten en de forumcode hier plakken. Of je mailt em even door. Dan plak ik em hier neer.
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
27 June 2012, 20:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 June 2012, 20:56 door Coenraad.)
Volvo 142 B23 schreef:Inscannen of een foto maken (of heb je een digitale versie?). Die op imageshack oid zetten en de forumcode hier plakken. Of je mailt em even door. Dan plak ik em hier neer.
Even in de materie gedoken, moet zo lukken;
https://picasaweb.google.com/11275313200...directlink
p.s. Het rommelige beeld bij de start van de meting komt doordat het Necam systeem smoort als je direct vloert. vanuit 1500 rmp is dit probleempje weg.
Begin nu ook te begrijpen dat ik het diagram verkeerd heb gelezen..... (shame on me)
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio