Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Ik laat binnenkort mijn b27e motor reviseren. Deze komt uit een 265 uit '78. Koppakking was lek, en het hele carter zat vol koelwater. Alleen koppakking vervangen leek me niet verstandig omdat er misschien wel meer mis is.
Twee vragen:
-Wie kan vertellen waar ik de revisiegegevens kan vinden voor het opboren van de oliekanalen naar de nokkenas. Ik heb gelezen dat deze te klein zijn en bij revisie worden opgeboord naar b28 afmetingen. Het revisiebedrijf vraagt hier gegevens van. Tot hoeveel mm moet worden opgeboord en zijn daar vanuit volvo ooit aanwijzingen voor gekomen dat dit moest gebeuren?
-de volvo b27e motoren hebben meer last van kapotte koppakingen dan peugeot en renault met dezelfde motoren. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is en hoe deze verholpen kunnen worden?
Groet, Joost
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 September 2012, 21:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2012, 22:36 door Marc1970.)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat Peugeot, Renault en Volvo elk hun eigen koppakking gebruikten. Aangezien P en R veel meer ervaring hadden met natte cilinderbussen, zullen hun koppakkingen ook wel beter zijn.
De bussen hebben een voetpakking trouwens, kan me voorstellen dat er onderlangs ook water bij de olie kan komen.
Interessante opbouw trouwens, de koppakking hangt over hele stukken gewoon in het koelwater. PRV uit elkaar:
http://rottbott-studios.com/DeLoreanProject/engine.html
http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XM-PRV-V624vRebuild/
Discussies over olieboringen en nokkenassen:
http://www.projectvixen.com/DMCNews-arch...49928.html er is naar men zegt iets veranderd in de kop, maar het is niet duidelijk of dat de olieboringen zijn.
Misschien interessant als je hem kan vinden: Volvo TSB 21112 APR 84 Engine - Excessive Camshaft/Rocker Arm Wear Gaat over de voorgeschreven olie, 10W40 naar 10W30:
http://www.projectvixen.com/dmcforum-arc...25588.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
aangezien ik beter in de renaultwereld zit dan in de volvowereld kan ik je misschien helpen met iemand die zeer bekend is met motorrevisie in de renault wereld. en bij wie ik zonder twijfel een blok achter zou laten
pm maar als ik voor je moet informeren.
gr gerald
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Dank voor reacties.
-Een revisiebedrijf heb ik al. Dank voor het aanbod.
-Andere mensen die weten naar welke specificaties de oliekanalen in de kop moeten worden opgeboord van een b27e bij revisie?
Groet, joost
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Van wat ik zo'n beetje lees over de PRV is dat de olieboringen niet aangepast zijn of moeten worden. De problemen met de smering vd nokkenas en tuimelaars beginnen veel lager in de motor (drukverlies, pompverliezen, sludge etc), en bij oliekwaliteit.
Hier staat een hoop zinnigs over smering, en revisie (o.a. dat de cil. koppen niet gevlakt mogen worden):
http://www.swedishbricks.net/faq/engpvr6.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou, hier de eerste die opboren noemt als mogelijke oplossing:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=261876
Deze 'JohnLane' zegt alleen 'bigger' niet hoeveel bigger, en ik krijg absoluut niet de indruk dat een Volvo procedure was.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Dank voor de reactie. Als de oliekanalen naar de nokkenassen dicht gaan zitten door sludge of andere oorzaken dan helpt het toch als deze kanalen wat worden vergroot, of zie ik dat niet goed?
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
Natuurlijk zal het altijd iets helpen. Aan de andere kant zijn de kanalen niet voor niets zo groot/klein gemaakt. Mocht je ze "veel" groter maken breng je ook je oliedruk omlaag met alle gevolgen van dien. Verder komen deze problemen mij niet heel bekend voor bij deze PRV motoren in de renault's. Maar wat de verschillen zijn? geen idee.
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Misschien weet iemand de specificaties van de oliekanalen naar de nokkenas in de b28. In de b27 is deze 6mm. Als deze in de b28 is vegroot dan weten we dat deze is gewijzigd.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 mm is natuurlijk een joekel van een gat waar een olietanker door kan varen, dat is niet het probleem. Wat een geluk: een hele fijne close-up van de olieboringen in de B280 tuimelaaras:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238339
Ca. halverwege de minimale oliespuit die het raakvlak nok-tuimelaar moet smeren. Dat is niet veel gat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969