13 March 2006, 23:54
hock: En dan heb je er een stuk of 100 idd nodig... x 4.. hock:
Cursus kleppen stellen Volvo 244 turbo
|
14 March 2006, 00:09
als je nou eens ouwe cyl.koppen gaat sparen en slopen heb je in een mum van tijd zat stelplaatjes om een houten kissie te vullen 8) 8)
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
14 March 2006, 20:35
heb ik ook gedaan koppen sparen en alles wat weer te gebruiken is er uit halen en op zolder gooien :wink:
maar er zitten meestal dezelfde plaatjes in een beetje dunner plaatje kom je meestal niet tegen. maar ze zijn er wel en je moet er wel een hoop hebben hoor om wat te kunnen stellen.
14 March 2006, 21:34
lj_dekker schreef:Tering, dat noem je nog es mazzel hebben. Hoe moet je er anders aankomen, elk plaatje apart kopen oid? :twisted: Je kunt altijd wel een aantal plaatjes van de ene klep overzetten naar de andere. En de plaatjes die je dan tekort komt, zul je idd bij de dealer moeten halen (5 euro per stuk)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
15 March 2006, 13:43
lj_dekker schreef:Wat ben je eigenlijk wel niet kwijt dan aan kleppen laten stellen bij de dealer? Ik was laatst 70 euro kwijt ongeveer. Dus valt nog redelijk mee. Uur werk en 4 plaatjes.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Vandaag zal ik mijn nieuwe kleppendeksel monteren en dat lijkt mij ook een mooi moment
om de klepspeling te meten. Nu heb ik de foto's in deze beginpost aandachtig bekeken en nu heb ik daar nog een vraag over. Ik begrijp dat de kleppen van de 4e cyl op tuimelen moeten staan (7e foto) als je cyl. 1 wilt stellen. Op dat moment staan de nokken voor de 1e cyl. omhoog en kun je de ruimte tussen de stelplaatjes en nok meten. Maar: hoe nauwkeurig komt dat (het "op tuimelen zetten")? Je meet dus bij de 1e cyl. de ruimte tussen het "ronde" deel van de nok en het plaatje, Je moet er dus eigenlijk voor zorgen dat de nokken van de 1e cyl. omhoog wijzen en niet de klep indrukken. of de nokkenas nou een kwartslag meer of minder gedraaid is, maakt dan voor de tussenruimte niet uit lijkt mij. Zoals in onderstaande pic is weergegeven: hier staat 3 op tuimelen en kun je dus 2 stellen. Maar als je nou de nokkenas draait (volgens de aangegeven gele lijn), dan blijft volgens mij nog steeds de stelruimte gelijk. :-X Ik heb eens over de schouder van een monteur meegekeken die mijn kleppen stelde en die trok de auto wat heen en weer in de versnelling en draaide op die manier de nokkenas rond. Zo nauwkeurig lijkt me dat nou ook weer niet. Ik hoop dat ik mijn vraag wat duidelijk geformuleerd heb, maar m.a.w.: Cyl 4 hoeft volgens mij niet exact op tuimelen te staan, als de nokken van Cyl. 1 maar niet de kleppen raken. dan kun je de tussenruimte meten. Zoiets? ( Wat zijn trouwens de waardes voor een B230F lpg?) is dat 0,35 ~ 0,4 mm? )
24 April 2008, 19:09
Rob schreef:Maar als je nou de nokkenas draait (volgens de aangegeven gele lijn), dan blijft volgens mij nog steeds de stelruimte gelijk. :-X Klopt. Maar waarom zou je dat willen. Zorg dat de nokken mooi symetrisch staan, dan heb je geen risico dat je fout meet.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
24 April 2008, 22:32
Het leek allemaal enger dan het was.
Alles staat op 0,4 mm alleen Nr 6 op 0,45 mm. (dan moet er een dikker plaatje in zeker, da's gek ??? ) Lijkt mij mooie waardes. Dikte vd plaatjes weet ik niet, maar gereviseerde kop zit er pas 200K op.
30 May 2008, 15:45
Houtje touwtje klepstellen:
Speling meten en de bucket zo draaien dat je van beide kanten onder de shim kunt. De auto in de 4e versnelling zetten, stukje opduwen en de nokkenas de klep naar beneden laten duwen. Stuk hoekig gereedschap van ca. 1 cm hoog op de rand van de bucket, auto terugduwen. Ik heb een "om de hoek schroevedraaier" gebruikt. Shim omhoog wippen met de punt van je passer en een grote naald, whatever als er maar een stevige scherpe punt aanzit. De shim zit pas Ãn vastgezogen in de bucket, die gaat er niet zomaar uit. Meten, vervangen als je ze hebt liggen, anders terugstoppen. Auto weer opduwen tot je gereedschap vrijkomt. Waar je met dit gedoehetzelf wel mee op moet passen is dat je de rand van de bucket niet beschadigt, anders krijg je of de shim er niet meer in (binnenrand) of de bucket vreet een extra cirkeltje in je cilinderkop (braam in buitenkant). Speciaal gereedschap: Alles op zijn plek: Rechtsonder het inkepinkje in de bucket waar je passerpunt ingaat. Let vooral ook op de schone motorolie!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|