Berichten: 324
Topics: 64
Lid sinds: Aug 2011
Neen, heb die jammer genoeg niet ingescant staan, geen scanner namelijk, maar als je iets moeten weten wil ik het wel opzoeken hoor. Het zat namelijk bij mijn R-sport kit die ik kocht. Ik had niet verwacht dat het erbij ging zitten, alle homologatiedocumenten zater ook bij.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
nico_v schreef:Bij gebrek aan iets beters in de buurt een oude CD stuk geknipt iets groter dan de verbrandingskamer, goed vasttapen rondom zodat het niet kan gaan lekken. Bougie dr in en kleppen dicht, en vervolgens met een spuitje door het gat in de CD olie er in spuiten totdat ie op het punt van overlopen staat. En dan maar bijhouden hoeveel je er in spuit dus
Beetje een B-manier met een CD maar je moet wat. Het zal geen cc schelen met het ware volume iig, zo nauwkeurig is het dan weer wel.
Dat was dus 46 cc voor mijn kop.
Daar komt nog bij 1,5 mm pakking, een 96 mm pakking geeft pi*(96/2)²/1000 = 7,2 cc per mm dus 1,5*7,2 = 10,9 cc pakking.
Bij elkaar dus zeg maar 57 cc.
Een B23 heeft 579 cc per cilinder, de compressieverhouding wordt dan dus (579+57)/57 = 11,16:1
In de cilinder zelf heb ik eigenlijk niet gemeten maar volgens mij komen de zuigers helemaal tot aan de kant dus daar zou geen volume meer moeten zitten.
Heldere uitleg, tnx.
Die cilinderinhoud kun je dat als volgt bepalen; je motorinhoud (1986cc voor B200 bijvoorbeeld) gedeeld door 4? Of is die inhoud nog inclusief de inhoud van je kop?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
nico_v schreef:![[Afbeelding: img_0168.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/jaw/2008-05-19/img_0168.jpg)
..zeldzame kleur ook, mooi hoor..