Hallo mensen, ik dacht ik laat me hier weer eens zien
M'n Volvo interesse is vrij zwakjes geweest de laatste jaren maar nu lijkt het weer terug te zijn. Ik heb me voornamelijk met sneeuwscooters, brommers en m'n Chevelle bezig gehouden eigenlijk. En afgelopen zomer heb ik gewoon even helemaal niets gedaan! Letterlijk 2 maanden niet in de garage geweest. Had het echt even helemaal gehad met al dat geknutsel.
Ik ben nu m'n garage een beetje op aan het ruimen en dan kom je dus in mijn garage voornamelijk Volvo onderdelen tegen. Toen kreeg ik er ineens wel weer zin in
De Duett/P210 verkocht zoals hij stond (geen tijd voor) en aan een ander projectje begonnen, om maar eens wat van al die spullen die ik verzameld heb te gebruiken.
Vorige winter (2010-11) kocht ik namelijk en 242DL uit 1975. Het plan was om een goedkope 2e winterauto te hebben, omdat mijn V70 af en toe kuren begon te vertonen. Goedkoop was hij om te beginnen wel, tot ik er achter kwam dat het verbruik ongeveer 1 op 5 was!! Er zit en B20 in met 2 Stromberg carburateurs. Hij reed verder redelijk maar niet zo goed dat het 1 op 5 verantwoord
Ik ben toen overgestapt naar gewoon 1 carb, maar dat wilde ook niet echt. Het verbruik was nog steeds veel te hoog. Toen heb ik de 242 aan de kant gezet want het was gewoon goedkoper om m'n Silverado met 5,7 liter V8 te rijden! De B20 lijkt aan zijn einde toe, en het plan was dus eigenlijk de hele winter al om er een andere motor in te stoppen.
Een paar jaar terug kocht ik een 244GLT -81 voor onderdelen, en die B23E lag nog steeds in de kelder, met bijpassende M46 bak. De vraag was of ik er hem als injectie of carburateur motor wilde, injectie is wat meer werk vw de pompen. Dat was niet het enige probleem, ik wilde er namelijk ook een turbo op zetten...
Voor beide alternatieven heb ik de meeste onderdelen in huis maar carburateur+turbo vond ik wel passend voor een 75-er, beetje oldschool en daar hou ik wel van, dus daar viel de keuze op!
Hier zijn om te beginnen wat foto's van de auto.
Hij ziet er niet uit, maar er valt wel wat van te maken denk ik. Hij is niet zo roestig als hij er uit ziet, het zijn voornamelijk kleine roestplekjes en geen gaten. Een vriend heeft vandaag beloofd hem voor me te lakken. Zelfde kleur natuurlijk!
![[Afbeelding: img_3704.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3704.jpg)
![[Afbeelding: img_3705.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3705.jpg)
De geweldige "strandstoel" bekleding! Een van de redenen waarom ik hem kocht. Beetje vuil maar anders in goede staat.
![[Afbeelding: img_3706.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3706.jpg)
En hier hadden we dan de motor die er in moest. En B23E uit 1981 met 405 kop en K-cam.
![[Afbeelding: img_3669.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3669.jpg)
Ik heb het niet zo op vieze handen dus eerst maar eens goed schoonmaken. 2 Uur later zag hij er zo uit.. Bijna geen verschil dus
En dan had ik evengoed een hogedrukspuit enzo.. Dat was dus niet te doen.
![[Afbeelding: img_3671.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3671.jpg)
![[Afbeelding: img_3672.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3672.jpg)
Toch maar begonnen met uit elkaar halen..
![[Afbeelding: img_3673.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3673.jpg)
Even controleren of er echt een K-cam in zat, en jawel
![[Afbeelding: img_3689.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-23/img_3689.jpg)
Alvast een fatsoenlijk kapje er op
![[Afbeelding: img_3692.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-23/img_3692.jpg)
Een paar dagen later heb ik van een vriend een heet water hogedrukspuit (geen idee hoe zo'n ding eigenlijk heet??) geleend en dat ging wat beter!
![[Afbeelding: img_3710.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3710.jpg)
![[Afbeelding: img_3711.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3711.jpg)
Lekker schoon, nu hoef ik niet bang te zijn voor vieze vingers
Alleen zag het blok er evengoed nog niet uit. Het is al een keer eerder omgelakt zo te zien, en zo te zien was het blok idd zwart onder alle prut, of erg donker rood. Ik ben kleurenblind maar die kleur stond me iig niet aan.
![[Afbeelding: img_3708.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3708.jpg)
Daar moest wat aan gedaan worden, dus de rode verf kwam tevoorschijn.
![[Afbeelding: img_3712.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3712.jpg)
![[Afbeelding: img_3714.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3714.jpg)
Ik wilde er ook een aluminium riemenkapje op, die paste alleen niet, moest het kapje er achter ook vervangen maar die had ik gelukkig ook op voorraad
Er zat wel wat werk aan het kapje..
![[Afbeelding: img_3591.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3591.jpg)
Maar na een uurtje stralen en poetsen zag het er weer redelijk uit.
![[Afbeelding: img_3715.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3715.jpg)
Ook gelijk wat spul teruggezet.
![[Afbeelding: img_3716.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3716.jpg)
![[Afbeelding: img_3718.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3718.jpg)
En daarmee ook de eerste upgrade, een R-Sport brandstofpomp.
![[Afbeelding: img_3717.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3717.jpg)
Het A-spruitstuk matchte niet echt met de kanalen in de 405 kop, daar moest dus ook wat aan gedaan worden.
![[Afbeelding: img_3735.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3735.jpg)
Een klaar, 3 te gaan.
![[Afbeelding: img_3737.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3737.jpg)
Allemaal klaar
![[Afbeelding: img_3738.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3738.jpg)
Het plenum heb ik ook gelijk even wat bijgewerkt. Afgeronde kanten stromen een stuk beter dan rechte kanten! Niet echt goed te zien op de foto's maar de kant voelt mooi rond aan.
![[Afbeelding: img_3739.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3739.jpg)
![[Afbeelding: img_3740.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3740.jpg)
Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier uberhaupt tijd aan besteed, het A-spruitstuk is sowieso echt verschrikkelijk en er valt denk ik weinig aan te doen want je komt er gewoon niet bij. Maargoed, mijn modificaties zullen denk ik geen kwaad kunnen. Misschien levert het een pk of 2 extra op.
Spruitstuk, carb en plenum even op hun plek gehangen om te kijken hoe het er uit ziet
![[Afbeelding: img_3741.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3741.jpg)
Ik ga de pijp op het plenum nog wat korter maken (vw de grotere diameter) maar dat moet voor het mooie op de draaibank gebeuren anders krijg je lekkage. En laat ik nu net een draaibank gekocht hebben
Moet hem alleen nog wel ophalen, ook geen klein project...
![[Afbeelding: img_3742.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3742.jpg)
Dat was het tot nu toe! Maar het project is in volle gang
Ik zit nog te twijfelen wat ik voor turbo ga gebruiken.. Ik zal niet al te veel druk kunnen verwachten vw de hoge compressie die de motor al heeft (10,0:1) maar rond de 0,4-0,5 bar moet volgens mij goed gaan. Met intercooler natuurlijk.
Dit is volgens mij een 740 of 940 turbo, watergekoeld, vaste wastegate en heeft ooit ingebouwde dump gehad. Maar ik denk dat hij wellicht te vroeg zal gaan werken en ik wil het verbruik dus wel een beetje redelijk houden op lagere toerentallen. Een "groep A turbo" werkt misschien beter? Zo eentje, of ja vergelijkbaar dan, heb ik ook nog liggen namelijk. Maar deze turbo lijkt erg veel op de turbo die ik in m’n turbo heb (volgen jullie het nog?
en die laadt niet zo heel vroeg dus misschien valt het mee.
![[Afbeelding: img_3703.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3703.jpg)
Nou ja, wordt vervolgd zeggen ze dan. Ik heb er iig zin in.
En iedereen de groeten uit Zweden!

Ik ben nu m'n garage een beetje op aan het ruimen en dan kom je dus in mijn garage voornamelijk Volvo onderdelen tegen. Toen kreeg ik er ineens wel weer zin in

Vorige winter (2010-11) kocht ik namelijk en 242DL uit 1975. Het plan was om een goedkope 2e winterauto te hebben, omdat mijn V70 af en toe kuren begon te vertonen. Goedkoop was hij om te beginnen wel, tot ik er achter kwam dat het verbruik ongeveer 1 op 5 was!! Er zit en B20 in met 2 Stromberg carburateurs. Hij reed verder redelijk maar niet zo goed dat het 1 op 5 verantwoord

Een paar jaar terug kocht ik een 244GLT -81 voor onderdelen, en die B23E lag nog steeds in de kelder, met bijpassende M46 bak. De vraag was of ik er hem als injectie of carburateur motor wilde, injectie is wat meer werk vw de pompen. Dat was niet het enige probleem, ik wilde er namelijk ook een turbo op zetten...

Hier zijn om te beginnen wat foto's van de auto.
Hij ziet er niet uit, maar er valt wel wat van te maken denk ik. Hij is niet zo roestig als hij er uit ziet, het zijn voornamelijk kleine roestplekjes en geen gaten. Een vriend heeft vandaag beloofd hem voor me te lakken. Zelfde kleur natuurlijk!
![[Afbeelding: img_3704.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3704.jpg)
![[Afbeelding: img_3705.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3705.jpg)
De geweldige "strandstoel" bekleding! Een van de redenen waarom ik hem kocht. Beetje vuil maar anders in goede staat.
![[Afbeelding: img_3706.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3706.jpg)
En hier hadden we dan de motor die er in moest. En B23E uit 1981 met 405 kop en K-cam.
![[Afbeelding: img_3669.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3669.jpg)
Ik heb het niet zo op vieze handen dus eerst maar eens goed schoonmaken. 2 Uur later zag hij er zo uit.. Bijna geen verschil dus

![[Afbeelding: img_3671.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3671.jpg)
![[Afbeelding: img_3672.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3672.jpg)
Toch maar begonnen met uit elkaar halen..
![[Afbeelding: img_3673.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-22/img_3673.jpg)
Even controleren of er echt een K-cam in zat, en jawel

![[Afbeelding: img_3689.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-23/img_3689.jpg)
Alvast een fatsoenlijk kapje er op
![[Afbeelding: img_3692.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-23/img_3692.jpg)
Een paar dagen later heb ik van een vriend een heet water hogedrukspuit (geen idee hoe zo'n ding eigenlijk heet??) geleend en dat ging wat beter!
![[Afbeelding: img_3710.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3710.jpg)
![[Afbeelding: img_3711.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3711.jpg)
Lekker schoon, nu hoef ik niet bang te zijn voor vieze vingers

![[Afbeelding: img_3708.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-26/img_3708.jpg)
Daar moest wat aan gedaan worden, dus de rode verf kwam tevoorschijn.
![[Afbeelding: img_3712.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3712.jpg)
![[Afbeelding: img_3714.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3714.jpg)
Ik wilde er ook een aluminium riemenkapje op, die paste alleen niet, moest het kapje er achter ook vervangen maar die had ik gelukkig ook op voorraad

![[Afbeelding: img_3591.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3591.jpg)
Maar na een uurtje stralen en poetsen zag het er weer redelijk uit.
![[Afbeelding: img_3715.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3715.jpg)
Ook gelijk wat spul teruggezet.
![[Afbeelding: img_3716.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3716.jpg)
![[Afbeelding: img_3718.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3718.jpg)
En daarmee ook de eerste upgrade, een R-Sport brandstofpomp.
![[Afbeelding: img_3717.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-27/img_3717.jpg)
Het A-spruitstuk matchte niet echt met de kanalen in de 405 kop, daar moest dus ook wat aan gedaan worden.
![[Afbeelding: img_3735.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3735.jpg)
Een klaar, 3 te gaan.
![[Afbeelding: img_3737.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3737.jpg)
Allemaal klaar
![[Afbeelding: img_3738.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3738.jpg)
Het plenum heb ik ook gelijk even wat bijgewerkt. Afgeronde kanten stromen een stuk beter dan rechte kanten! Niet echt goed te zien op de foto's maar de kant voelt mooi rond aan.
![[Afbeelding: img_3739.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3739.jpg)
![[Afbeelding: img_3740.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3740.jpg)
Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier uberhaupt tijd aan besteed, het A-spruitstuk is sowieso echt verschrikkelijk en er valt denk ik weinig aan te doen want je komt er gewoon niet bij. Maargoed, mijn modificaties zullen denk ik geen kwaad kunnen. Misschien levert het een pk of 2 extra op.
Spruitstuk, carb en plenum even op hun plek gehangen om te kijken hoe het er uit ziet
![[Afbeelding: img_3741.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3741.jpg)
Ik ga de pijp op het plenum nog wat korter maken (vw de grotere diameter) maar dat moet voor het mooie op de draaibank gebeuren anders krijg je lekkage. En laat ik nu net een draaibank gekocht hebben

![[Afbeelding: img_3742.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-29/img_3742.jpg)
Dat was het tot nu toe! Maar het project is in volle gang

Ik zit nog te twijfelen wat ik voor turbo ga gebruiken.. Ik zal niet al te veel druk kunnen verwachten vw de hoge compressie die de motor al heeft (10,0:1) maar rond de 0,4-0,5 bar moet volgens mij goed gaan. Met intercooler natuurlijk.
Dit is volgens mij een 740 of 940 turbo, watergekoeld, vaste wastegate en heeft ooit ingebouwde dump gehad. Maar ik denk dat hij wellicht te vroeg zal gaan werken en ik wil het verbruik dus wel een beetje redelijk houden op lagere toerentallen. Een "groep A turbo" werkt misschien beter? Zo eentje, of ja vergelijkbaar dan, heb ik ook nog liggen namelijk. Maar deze turbo lijkt erg veel op de turbo die ik in m’n turbo heb (volgen jullie het nog?

![[Afbeelding: img_3703.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/gsy/2012-04-24/img_3703.jpg)
Nou ja, wordt vervolgd zeggen ze dan. Ik heb er iig zin in.
En iedereen de groeten uit Zweden!
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98