11 March 2006, 20:25
Kleppen stellen Volvo 244 turbo:
Wij nemen een knutselhok met als inhoud een Volvo 244 turbo:
Daarnaast hebben we klepstelgereedschap nodig (zie foto):
De maten van de plaatjes staan in elke hokje geschreven:
Om het kleppen deksel te verwijderen moet je ff het een en ander weghalen om er wat makkelijker bij te komen:
Dan het kleppen deksel er af (let er op dat als je geen reserve klepdeksel pakking hebt, je de oude niet beschadigd om olie lekkage te voorkomen):
Dan pak ik meestal ff een ratel met dop om de krukas + nokkenas rond te kunnen draaien om de kleppen op tuimelen te kunnen zetten:
Het kleppen stellen gaat als volgt. Je zorgt dat de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan (dus de nokken wijzen naar beneden en drukken de kleppen in zoals op deze foto): ).
Nu staan de nokken voor de kleppen van de 1e cilinder omhoog en zijn dus te stellen zoals te zien is op deze foto:
Dit doe je dus ook met de andere kleppen: 4e cilinder op tuimelen 1e stellen. 3e cilinder op tuimelen 2e stellen. 2e cilinder op tuimelen 3 stellen. 1e cilinder op tuimelen 4e stellen.
Als eerst meet je dus de klepspeling met een voelermaat van een cilinder waarbij de nokken van de nokkenas omhoog staan. Is de speling te groot, zet je er een dikker plaatje tussen dan er nu in zit, is de speling te klein, zet je er een dunner plaatje tussen. Om een plaatje er uit te halen, zet je de klem, zoals te zien is op de foto, tussen de nokken as en de klepstelplaat houdertjes (die ronde dingen waar de klepstelplaatjes inliggen):
Hiermee druk je de kleppen iets van hun zitting af waardoor je ruimte hebt om de plaatjes er tussen uit te halen. Een plaatje er tussen uit halen doe je met de tang met de blauwe handvatten op de volgende foto rechtsboven in:
De houders waar de klepplaatjes in liggen onder de nokken as hebben aan 2 kanten een kleine inkeping waardoor je ze met de tang uit de houder kunt trekken. Nu moet je ff een beetje pielen om die plaatjes er verder uit te krijgen (met een punttang oid) (geen foto van want dan had ik mn camera kunnen weggooien ivm de olie )
Heb je het plaatje er uit, dan zoek je een ander plaatje uit de bak. Je meet het oude plaatje op met een micrometer. Nu weet je de dikte van het plaatje en je weet wat de speling nu moet zijn om binnen de limieten te vallen. Dit tel je dus op, of trek je dus af van het oude plaatje om dus een plaatje te krijgen om een juiste klepspeling te krijgen. Het monteren van het plaatje gaat op omgekeerde manier. Je hebt de klem er als het goed is nog tussen zitten, zodat je het plaatje er nu zo weer tussen kunt leggen. Zorg dat het plaatje juist in de houder ligt!! Dit gaat nog wel eens lastig nl. Zit het plaatje er in, draai dan de klem er tussenuit en meet de speling opnieuw om het even te checken. Is het goed, ga je bezig met de volgende klep.
Dit doe je dus bij elke klep.
Ben je hiermee klaar dan bouw je het geheel weer terug. Ik loop voor mezelf na de tijd altijd alles even na wat ik los heb gehad, zodat ik niets vergeet. Na de tijd misschien nog even wat olie druppels wegpoetsen en olie peilen.
Dan ben je klaar, en zou ie er weer een paar duizend km tegen moeten kunnen. Ik begreep van Kaasie dat je het ongeveer rond de 20dkm kunt doen.
Veel plezier ermee!!
Wij nemen een knutselhok met als inhoud een Volvo 244 turbo:
Daarnaast hebben we klepstelgereedschap nodig (zie foto):
De maten van de plaatjes staan in elke hokje geschreven:
Om het kleppen deksel te verwijderen moet je ff het een en ander weghalen om er wat makkelijker bij te komen:
Dan het kleppen deksel er af (let er op dat als je geen reserve klepdeksel pakking hebt, je de oude niet beschadigd om olie lekkage te voorkomen):
Dan pak ik meestal ff een ratel met dop om de krukas + nokkenas rond te kunnen draaien om de kleppen op tuimelen te kunnen zetten:
Het kleppen stellen gaat als volgt. Je zorgt dat de kleppen van de 4e cilinder op tuimelen staan (dus de nokken wijzen naar beneden en drukken de kleppen in zoals op deze foto): ).
Nu staan de nokken voor de kleppen van de 1e cilinder omhoog en zijn dus te stellen zoals te zien is op deze foto:
Dit doe je dus ook met de andere kleppen: 4e cilinder op tuimelen 1e stellen. 3e cilinder op tuimelen 2e stellen. 2e cilinder op tuimelen 3 stellen. 1e cilinder op tuimelen 4e stellen.
Als eerst meet je dus de klepspeling met een voelermaat van een cilinder waarbij de nokken van de nokkenas omhoog staan. Is de speling te groot, zet je er een dikker plaatje tussen dan er nu in zit, is de speling te klein, zet je er een dunner plaatje tussen. Om een plaatje er uit te halen, zet je de klem, zoals te zien is op de foto, tussen de nokken as en de klepstelplaat houdertjes (die ronde dingen waar de klepstelplaatjes inliggen):
Hiermee druk je de kleppen iets van hun zitting af waardoor je ruimte hebt om de plaatjes er tussen uit te halen. Een plaatje er tussen uit halen doe je met de tang met de blauwe handvatten op de volgende foto rechtsboven in:
De houders waar de klepplaatjes in liggen onder de nokken as hebben aan 2 kanten een kleine inkeping waardoor je ze met de tang uit de houder kunt trekken. Nu moet je ff een beetje pielen om die plaatjes er verder uit te krijgen (met een punttang oid) (geen foto van want dan had ik mn camera kunnen weggooien ivm de olie )
Heb je het plaatje er uit, dan zoek je een ander plaatje uit de bak. Je meet het oude plaatje op met een micrometer. Nu weet je de dikte van het plaatje en je weet wat de speling nu moet zijn om binnen de limieten te vallen. Dit tel je dus op, of trek je dus af van het oude plaatje om dus een plaatje te krijgen om een juiste klepspeling te krijgen. Het monteren van het plaatje gaat op omgekeerde manier. Je hebt de klem er als het goed is nog tussen zitten, zodat je het plaatje er nu zo weer tussen kunt leggen. Zorg dat het plaatje juist in de houder ligt!! Dit gaat nog wel eens lastig nl. Zit het plaatje er in, draai dan de klem er tussenuit en meet de speling opnieuw om het even te checken. Is het goed, ga je bezig met de volgende klep.
Dit doe je dus bij elke klep.
Ben je hiermee klaar dan bouw je het geheel weer terug. Ik loop voor mezelf na de tijd altijd alles even na wat ik los heb gehad, zodat ik niets vergeet. Na de tijd misschien nog even wat olie druppels wegpoetsen en olie peilen.
Dan ben je klaar, en zou ie er weer een paar duizend km tegen moeten kunnen. Ik begreep van Kaasie dat je het ongeveer rond de 20dkm kunt doen.
Veel plezier ermee!!