Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
8 May 2012, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2012, 16:54 door Stevves.)
mezelf voorstellen hoeft eigenlijk niet , al kan ik mijn oude 'draadje' hier niet meer terugvinden.
Ik ben Stevves, heb al een paar jaar een slapend project staan (witte 245 uit '86 met veeeel roest, wellicht bekend bij de forummers die hier al wat langer rondhobbelen). Na de geboorte van onze tweede jongen en de verbouwing van de badkamer afgelopen jaar begint het langzaamaan weer tijd te worden wat energie in die witte baksteen te stoppen.
De witte (dl) ben ik momenteel aan het peilen om laswerk uit te besteden en de koets verder 'leeg' te maken. De 2.0 gaat er binnenkort uit en een 2.3i ligt al even klaar als de koets in ere is hersteld.
Maar ja, die rijdt voorlopig nog niet. Daarom toch maar mijn oude 205je uit '83 ingeruild voor een Volvo 240 Polar uit '93. Auto heeft kleine 3 ton gedraaid. Eentje met airco, trekhaak op benzine en gekocht in het Noorden des Lands. Deze week hoop ik de 'rijdende boot' te kunnen ophalen. Er is wel wat te hobbyen aan, maar hij rolt en word apk klaargemaakt. Een slechte plek in de dorpel wordt gelast. Aandrijving klonk prima, banden zijn ok, niet geweldig. interieur is heel, maar verdient een goede schoonmaakbeurt.
Ik ben d'r blij mee!
Hij wel wel al even een paar maandjes stilgestaan. Is dit overigens een bekende auto voor het forum?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Welkom! Is lastig om te zien of het een bekende auto is met die handelaren platen ;-)! Ziet er mooi uit in ieder geval, alleen zoveel roest op een 93 er, daar zal die toch wel wat schade hebben gehad aan de onderkant.
Wit verfen en creatief lassen misschien een optie ;-)
Succes met het APK klaar maken! Dat zal wel lukken.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Die foto met de uitlaat op de grond heb ik weleens langs zien komen, maar volgens mij alleen in een van de Kijk-nou-toch-eens-wat-er-op-Marktplaats-staat topics
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Leuke auto hoor! Zou je die radio niet naar onderen kunnen verplaatsen, vind het niet echt passen daar boven als ik eerlijk moet zijn. Kan misschien ook aan de foto liggen maar het kleurt zo raar op deze manier.
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
9 May 2012, 10:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 May 2012, 10:38 door Stevves.)
@Yellow240 Ja, dat is inderdaad een veel mooiere plek voor die radio. Daar bovenin moeten gewoon een batterij metertjes komen (ook is het een 2.3 N/A). maar ach. Laat m zich eerst maar es bewijzen. Eerste volgende stap is het afpersen,vacumeren en vullen van de airco. Da's wel een voordeel van een latere 240, dat er gewoon 134a als koudemiddel doorheen stroomt. Scheelt een retrofit-traject.
Stap erna is de D-riem met spanrollen en waterpomp en ff de kleppen checken. Het is totaal onbekend wanneer dat voor het laatst is gedaan. Alhoewel, er zit een stickertje onder de motorkap dat het in 2000 in gebeurd. Dat zou dan zomaar de laatste keer geweest kunnen zijn. Is er grofstoffelijk iets te roepen over de kosten daarvan als je het zelf doet (materiaal) en als je het uitbesteed aan een gemiddelde (geen dealert!) garage?
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Kost ongeveer
zoveel. Waterpomp zou ik vervangen als hij kapot is.
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Thanx... volgende keer maar eerst de zoekfunctie gebruiken dan ;-)
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Afgelopen zaterdag heb ik mijn belastingvrije 205je naar het noorden des lands gereden om er vervolgens glimlachend afstand van te doen. Tis toch niet mijn ding zo’n klein autootje. De terugreis verliep goed in de ‘nieuwe’ zilvergrijze baksteen. De handelaar heeft er werk aan gehad om hem APK-waardig te krijgen:
2 nieuwe schokbrekers achter, reactiestangrubbers achter, wiellager voor, remleiding voor, grootlichtrelais, rechter-spiegelglas, 2 plekken laswerk (de dorpel en een chassisbalk), beurtje, centrale vergrendeling i.o. maken.
De terugreis (kleine 200 km) verliep goed. Hij reed (mede door de nieuwe schokbrekers en rubbers niet meer als de boot zoals ik met de proefrit had opgemerkt). Met een grote smile en king-for-the-road-gevoel terug naar Brabant. Het stuur trilt wel enorm, iets wat ik bij de proefrit niet had opgemerkt. Dat wordt dus balanceren.
Verdere aandachtspunten: km-teller staat stil, deurvangers zijn lam of werken niet goed (is dit goed zelf te vervangen?), achterklepslot pakt niet altijd de centrale vergrendeling, linkerspeaker ligt eruit, netjes opnieuw monteren en aansluiten, radio-ontvangst is bagger en kijken of dat met de kenwood mp3 die ik nog heb liggen ook het geval is, airco onderhoud, en een visuele check op de d-riem in de hoop dat ik dat tot na de zomer kan uitstellen.
De auto zal de komende tijd niet door mijzelf maar door m’n schoonmoeder gereden gaan worden, die kon wel een extra vervoersmiddel gebruiken.
Eerste probleem: Komt ze vanmorgen ff oppassen op onze kleinste boy, wil de 240 maar heel even aanslaan als ze weg wil rijden en slaat definitief af. Na een paar check’s blijkt ie geen benzine te krijgen. Da’s ff balen. Zelf geen tijd voor controle of vervangen van de brandstofpomp die in nu verdenk, dus naar de garage gesleept voor een check. Morgen hoor ik het wel. Nu kunnen i.i.g. meteen de banden gebalanceerd worden en de airco (zomeraanbieding) afgeperst, gevacuümeerd en afgevuld worden. Ff tegenslagje.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Gefeliciteerd!
Distributieriem zou ik juist als eerste doen. Stel dat ie er idd 12 jr onder zit, dan is het echt de hoogste tijd! Is vrij eenvoudig als je redelijk handig bent.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...