Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245GL 1983 net uit Zweden
Ik heb de motor gezien en weet zeker dat het om een OM616 gaat (in ieder geval was dat het nummer dat in het blok geslagen was). Dat blok (2.4 liter) zou 72pk moeten leveren. De bus heeft inderdaad geen stuurbekrachtiging waarschijnlijk een mechanische koppeling en wel een rembekrachtiger. Met mijn vrouw heb ik afgesproken dat zij er niet in hoeft te rijden. Ik weet wel zeker dat ze het toch niet ziet zitten (wellicht afgezien van snelweg kilometers). Om eerlijk te zijn wordt ik ook wel een beetje aangetrokken door het avontuur ervan. Inderdaad moet de bus naar NL en op kenteken, de rit er naar toe (1200km) zal minstens 140 liter diesel kosten, tijdelijke platen (150 euro) daarna de RDW keuring (100 euro), APK (wellicht 400 euro). Mocht ik het dan helemaal beu zijn, tsja dan kan ik em nog verkopen en met en beetje mazzel maak ik dan geen verlies. Het starten viel me heel erg mee, 15 seconden voorgloeien, een tikje tegen de sleutel en de motor liep, zelfs na 3 maanden stilstand! Volgens de kentekenpapieren en alle onderhouds historie komt de bus uit 1973. Het jaar 1967 slaat waarschijnlijk op het startjaar van de Oostenrijkse APK.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Een OM616, dat is prettig dat scheelt alweer in vergelijking met de OM615.
Het avontuur lokt inderdaad. Ik had destijds een camper een ex-brandweerbus Saviem SG-2 (= ooit het vrachtwagen merk en bedrijfswagen merk van Renault) met MANN 3,3 liter dieselblok type 712 (76 pk) uit 1968, dat liep super. Bij 95km/u draaide dat blok zo'n 2200 rpm en dat deed ie als het moest non-stop uren achtereen met het handgas op 95 km/u van tankbeurt naar tankbeurt (handgas als primitieve cruise control). In een ruk van Nederland naar Denemarken om van daar uit de boot naar Noorwegen te nemen was geen probleem, op de snelweg rijd je mooi mee op de rechterbaan tussen de vrachtwagens. Heerlijk dat vertrouwenswekkende dieselgedreun kilometer na kilometer, de Saviem heeft ons al die jaren nooit laten staan (wel twee keer een klapband). Er zat ook wel wat roest aan, maar niet op kritieke plaatsen, kwestie van een beetje bijhouden en zorgen dat de techniek feilloos blijft en er jaren mee rijden daarna weer doorverkocht met winst (de prijs die ik er ,destijds nog, in guldens voor had betaald kreeg ik er later in euro's voor terug). We hebben vele jaren genoten van de tripjes met de Saviem totdat onze tweede zoon geboren werd en de camper te klein werd. We zijn er Noorwegen, Engeland, Schotland, Duitsland, Frankrijk en Ierland mee doorgetrokken stijgingen tot 20% (Schotse Highlands) geen probleem (rustig in z'n 1 of 2 naar boven tokkelen). Zo lang je maar geen haast hebt en als je de snelwegen een beetje vermijdt zie je ook nog meer van het landschap. Ik vond het heerlijk die vrijheid, lekker wildkamperen om mooie verlaten plekjes. Ik kampeer tegenwoordig met mijn Volvo met daktent erop, overal waar je met de auto kunt komen kun je dan overnachten. Twee man slapen in de daktent en de twee kids in de laadruimte, tunneltent vast aan de dakrails en de mobiele Volvo kampeerunit is klaar.
Wel zorgen die diesels voor lawaaioverlast in het interieur zodanig dat een gesprek voeren soms lastig wordt omdat je bovenop het motorblok zit, kwestie van de radio wat harder zetten en niet te veel praten tijdens het rijden. Ik denk inderdaad dat als de camper inderdaad goed is en je hem eventueel weer verkoopt in Nederland je zeker geen verlies hoeft te draaien en in fases opknappen
kan altijd. Mocht je willen gaan kopen, check dan vooraf ook even de staat van de banden (leeftijd; DOT code) op droogtescheurtjes en profiel om een eventuele klapband te verkomen (ik spreek uit ervaring).
Ik denk dat mede door die ervaringen ik me later aangetrokken voel tot de Volvo 200 serie, ook robuust en betrouwbaar en ze blijven maar lopen.......
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Erg populaire bussen in de krakers-scene.
Moet zon ding helemaal uit het buitenland komen, in de grote steden zie je ze in de slechte wijken erg veel?
Antwoord
Gaaf dat er op dit forum meer verstand is van de oude Mercedes en Hanomag busjes als op het dubbellucht forum. Ik krijg daar niet zo bijzonder veel reacties. Het is trouwens wel een hanomag maar er is een andere gril en koplampen in gezet. Gezien het geringe risico en hoge avontuur gehalte denk ik toch dat de koop maar door moet gaan. Bedankt voor alle adviezen!
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
job245 schreef:Gaaf dat er op dit forum meer verstand is van de oude Mercedes en Hanomag busjes als op het dubbellucht forum. Ik krijg daar niet zo bijzonder veel reacties. Het is trouwens wel een hanomag maar er is een andere gril en koplampen in gezet. Gezien het geringe risico en hoge avontuur gehalte denk ik toch dat de koop maar door moet gaan. Bedankt voor alle adviezen!

That's the spirit! Veel succes en plezier met de aankoop.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
De Hanomag wordt waarschijnlijk volgend weekend opgehaald. Dit weekend hebben we bezoek en daarmee zijn we vandaag naar Slovenie geweest (Ljubljana). Om daar te komen moet je over de Karawanken heen. Hiervoor hebben we de Loibl pas gebruikt. Dat is flink klimwerk voor de Volvo! Lange stukken langzaam in de 2e versnelling naar boven tuffen... Op de weg naar beneden (remmen op de motor in derde versnelling) kregen we een benzine lucht in de auto (terwijl ik op gas reed). We rolden naar beneden met ongeveer 80km per uur in de derde versnelling zonder gas te geven. Volgens de vrienden die achter ons reden zagen ze ook een aantal minuten blauwe rook uit de uitlaat.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Op de terugweg roken we opnieuw een benzine lucht...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Ljubljana is Tsjechisch voor ijs.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Daar heb je wat aan zo'n antwoord ;-)
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Ik denk dat de carterventilatie dan aardig werkt, met hoge toeren en gesloten gasklep naar beneden karrend heb je enorm vacuum in de inlaat. Dat zuigt ook flink aan de klepstelrubbers. Bij elkaar opgeteld zal je wel wat olie verbranden.

Benzinelucht kan ik zo gauw niks op bedenken. Ik geef altijd auto's voor me de schuld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Black Moose schreef:Daar heb je wat aan zo'n antwoord ;-)

Altijd een waardevolle toevoeging toch Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.520 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.268 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)