Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245GL 1983 net uit Zweden
Dat is een stabilisatorstang, een hele poos standaard geleverd onder de 245, tot wanneer weet ik niet maar de mijne heeft er geen meer. Zat altijd onder de sedans.
ALs het goed is, is-ie iets van 15 mm dun.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Had al eens een keer eerder van een andere 245 rijder gehoord dat ik wel zo'n stang heb en hij niet met zijn 92er. Toch vreemd dat ze die later niet meer geleverd hebben.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Meer nieuws uit Oostenrijk! De camper kriebels zijn teruggekomen en de Volkswagen T3 is inmiddels al weer 3 kwart jaar de deur uit. Ik heb een hele intressante Hanomag Henschel F40 zien staan voor een schappelijke prijs zie: http://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwag...d=38096813 allemaal erg boeiend, maar het heeft weinig met Volvo te maken. Alhoewel, als ik dit hok erbij koop kan ik zomerbanden kopen voor de Volvo en de winterbanden + velgen naar Nederland rijden.
Helaas is Volvo hier minder populair als in NL, dus het aanbod velgen/banden is schaars, ik heb 2 advertenties gevonden:

1) Alleen zwarte velgen (die zouden moeten passen toch? Wat kosten de bijbehorende bandjes, nieuw, ongeveer?)
http://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-v...d=38451341
2) ALU velgen met banden (die moeten ook passen dacht ik, maar het zijn geen Volvo velgen, ik geef niet veel om uiterlijk, maar zou het heel dom lijken?)
http://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-v...d=37988758
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
1e is ET 43, van 850 etc, heb je niks aan. 2e passen maar zijn idd. meer dan lelijk.

Waarom zou je een Hanomag kopen om je winterbanden naar NL te brengen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De 1e valt dus af, de 2e zouden passen, maar ik rij dan een beetje voor ***. Wellicht zijn de banden het geld wel waard en kan ik de velgen later als slanghaspel gebruiken (weet nog niet goed wat ik met 4 haspels moet....). Ik zal nog eens verder zoeken naar een intressante combi van velgen en banden.

Heb je de Hanomag gezien? Hij is erg groot, praktisch, technisch goed, goedkoop maar lelijk, er moet veel aan de carroserie gebeuren. Eigenlijk was het plan een camper te kopen en naar NL te brengen er al voordacht ik over de band/velg wissel voor de Volvo nadacht...
Momenteel rijd ik op mijn Vredesteijn Snowtracs die ik nieuw gekocht heb in november. Het zou jammer zijn ze hier op te rijden maar A, ik heb (nog) geen andere velgen/banden. B, de Volvo zat al stampvol toen we hier kwamen, wordt nu al zenuwachtig als ik bedenk wat we mee terug moeten nemen. 4 extra banden/velgen gaat zeker niet passen in de Volvo.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
M.b.t. Hanomag: vaak is carrosserie werk duurder dan technisch onderhoud, de F40 is vergelijkbaar met de L508 "Dusseldorfer" van Mercedes Benz met de onverwoestbare OM314 industriediesel. Als je geen haast hebt (top 90 km/u) kun je er makkelijk meerdere rondjes rond de aardbol mee (ze schijnen destijds gemaakt te zijn om een miljoen te kunnen draaien bij goed onderhoud). De bodem van deze zit goed in de tectiel dus wat daar onder zit kun je helaas niets van zien, roest is vaak de grote plaag en kostenpost. Bij deze types goed kijken naar het subframe waarop de carrosserie rust, de verbinding tussen carrosserie en de twee grote chassisbalken. Op de laatste foto staat trouwens een km-stand van dik 250.000 km, de letters zijn erg klein dus dit zou van het eerste blok of een ander voertuig kunnen zijn, al hoeft zo'n km-stand voor deze diesles geen enkel probleem te zijn. De prijs was eerst 3500,- zag ik op de laatste tekening en is dus al gezakt. Maar kijk uit met old-timer campers (ik heb er twee gehad: een Saviem SG2 zelfbouw uit 1968 en een Mercedes 308 Hebocar uit 1979) vaak zit er nog wel wat werk aan, als je dat zelf kunt is dat geen probleem zo niet dan kan dat aardig in de papieren gaan lopen.
M.b.t. de Snowtracks: ik zou ze er gewoon onder laten, scheelt een boel geregel en het rijdt ook prima in de zomer. Zeker onder een 245 waar je toch al meer rijgeluiden hoort dan bij een moderne auto. De wegenwacht hier in Nederland rijdt het hele jaar door op winterbanden. Je kunt er zo nog jaren mee voort, de extra slijtage (het smeren van de banden) in de zomer valt erg mee en ook het remmen op droog/nat wegdek is met Snowtracks onder onze Volvo's gewoon goed (we rijden meestal toch geen 170+ km/u). En als het profiel onder de 4 mm zakt gewoon weer een nieuwe set winterbanden kopen, of tegen die tijd een setje zomerbanden op de kop tikken als je een keer hier bent.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Bedankt voor je reactie! In deze Hanomag ligt nu een OM616 (ik heb de bus al bekeken en heb het motornummer op de foto staan). Ook die motor moet behoorlijk sterk zijn en schijnt 72PK te leveren. Snel zal het inderdaad niet gaan. De bus is de afgelopen 39 jaar van 2 eigenaren geweest die behoorlijk wat geld in de bus hebben gestoken en deze hebben laten onderhouden bij de Mercedes dealer. De laatste 2 jaar is ie 2 keer van eigenaar gewisseld, omdat de men het project te groot vondt. Ik ben de derde dus, die gaat kijken of ie er iets mee kan. Onderkant, subframe, motor etc maakt een hele goede indruk. Alles lijkt keihard. De motor staat op 3 ton maar is brandschoon, sprong meteen aan en rookte niet (bus is de afgelopen 3 maanden niet gestart). Uit de documentatie blijkt dat de motor of vervangen of gereviseerd is 40000km terug. Hij is nu een half jaar te koop en de minimum prijs is 1500 euro. Meeste tijd verwacht ik kwijt te zijn aan de carroserie, mocht de bus bevallen dan zouden we dat nog een keer groots kunnen aanpakken, maar lijkt in eerste instantie niet nodig. Het intrerieur van de camper heeft ook wat werk nodig, maar daar verwacht ik geen grote problemen mee. Vindt het ook leuk om dit zelf te doen.

Nu weer on topic:
Bedankt voor je tip met de snowtracks, zat ook wel wat te twijfelen, maar ja als het makkelijk kan, waarom dan niet he...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Het lijkt er trouwens op dat het een Mercedes betreft i.p.v. Hanomag Henschel. De laatste heeft vierkante koplampen en de Mercedes rechthoekige. De OM616 (2,4 liter) is inderdaad ook duurzaam, zat o.a. in de w123 240D personenauto's en MB100 busjes, maar is qua koppel en kracht net iets lichter dan de 3,9 liter OM314, dus zul je nog iets meer geduld moeten hebben op de snelweg en bergopwaarts.
Maar als de camper technisch goed is kun en de gaten er nog niet inzittenkun je je voor 1500,- euro geen buil vallen. Let wel even op (dak)lekkages en dan er zeker ook in rijden om te kijken of de camper niet te traag is voor je. Succes ermee!
En nu weer terug naar de Volvo's.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
OM615 staat op de rekening, 2,2 liter. 60 pk in een bus die leeg al ruim 2000 kg zal wegen, met dubbel lucht. Klopt het dat zo'n beest geen stuurbekrachtiging en/of rembekrachtiging heeft? Hele onderneming.

Wel een leichter Mangel in de Betriebsbremse!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Inderdaad als de rekening klopt is dat de tamste diesel (uit de MB W123 200 en 220 (Taxi)personenwagens) die zal er een hele kluif aan hebben om het beestje boven de 80 km/u te krijgen. Ook zie ik 1967 staan op een document terwijl de camper van 1973 zou zijn?
Ik zou alle documentatie nog eens goed controleren op juistheid en misschien de vorige eigenaren proberen te benaderen.
Is het al (snel)voorgloei of nog trekstart?
Blijf je in Oostenrijk of moet de camper eventueel op Ned. kenteken komen? (extra kosten)
Goed dat er al aangegeven wordt wat er aan "Mangels" nog verholpen dient te worden.
Sturen gaat onbekrachtigd, maar valt wel mee vanwege het grote stuur zo lang je maar rolt (wel kijken of de vrouw deze fitness work-out ook kan waarderen) en qua remmen geldt: hoe harder je het pedaal intrapt hoe harder er geremd wordt. Ook dit is met de trommelremmen goed te doen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.206 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)