Berichten: 33
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2011
Hoi allen,
Mijn 245 blijft af en toe hangen in het 'versneld stationair toerental'. Zet je hem dan af en start je hem opnieuw, draait hij weer netjes 600 TPM. Iemand een tip waar ik het eerst moet kijken?
Luchtmassameter? Is er een aparte sproeier voor koudestart? Waar zit die?
Alvast dank
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
600 toeren! Dat lijkt me vrij weinig. Zou eerder denken dat ie dan te weinig draait. Is een b200f uitgerust met een elektronische stationair klep? Misschien die even schoonmaken met ontvetten.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die klep (uit de auto halen en beetje schudden met wasbenzine, alle zwart residu wegpoesten), en de gasklep (inlaatslang eraf en de gasklep open zetten en de hele binnenkant poetsen) schoonmaken. Gasrol, kabels, stangen en kogels smeren, en dan controleren of de gasklepsensor klikt zodra je de gasklep opent.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 33
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2011
@Marc, met 'die klep' bedoel je de luchtmassameter? If not, welke dan?
600 is idd misschien een beetje laag: het blok schudt ook, ik monteer volgende week gereviseerde injectors. 1.000 lijkt me echter wat veel..
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
De stationaire regelklep vind je onder het inlaatspruitstuk; daar lopen een 2 tal grote vacuümslangen heen. Die klep goed reinigen zoals Marc aangeeft.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
17 October 2012, 23:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 October 2012, 23:13 door Jw240.)
doen wat Marc1970 zegt. alles in die buurt goed schoonmaken (gasklep, stelmotor etc) en goed smeren van de mechaniek. Kijk ook of de gasklepschakelaar nog betrouwbaar is, eens met de multimeter testen of ie wat doet. heb al eens gehad dat ie wel nog klikte maar toch niet duidelijk meer doorgaf dat de klep open of dicht was. kijk ook ff naar de inlaatpakking en de slangen rondom de gasklep, die spullen hebben geen eeuwig leven. De slang tussen luchtmassameter en gasklep wil helemaal onderop waar deze over de kabels naar de accu schuurt doorslijten.
als je er nog nooit naar gekeken is kun je bij voorbaat al wat pakkingen enzo bestellen. gasklep is dan zeker behoorlijk dichtgeslibd etc. de auto zal dan een heel stuk lekkerder lopen met dat spul schoon en lekvrij.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 33
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2011
Berichten: 33
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2011
Opgelost! De gasklepschakelaar deed het gelukkig nog. Duur ding. De slang tussen de luchtmassameter en gasklephuis bleek te zijn doorgesleten door de kabels. Nieuwe slang erop en de boel schoongemaakt. Meteen ook gereviseerde injectoren geplaatst en hij loopt een stuk mooier nu. Dank voor de tips!