Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245GL 1983 net uit Zweden
Bijna 2 maanden verder inmiddels en nog weer eens een update:
Vorige week donderdag nacht van Klagenfurt naar Groningen, 1200 km, probleem loos gereden. Het benzineverbruik van 1: 6.5 werd opnieuw bevestigd helaas.

Het weekend in Groningen kwamen de bekende startproblemen weer terug, maar ik had toch een afspraak bij de garage voor het benzine verbruik en kleppen stellen.

Maandag bij de garage bleek na 20000 km op gas dat de kleppen nog steeds prima te staan, er hoefde niets gewijzigd te worden, dus dat was iig goed nieuws. De carburateur voor het benzine verbruik was een ander verhaal. Reviseren is een dure grap en ook nauwelijks de moeite waard omdat we nog maar 3 maanden in Oostenrijk zitten. Inmiddels is de naald wel vervangen, maar fatsoenlijk afstellen bleek niet mogelijk zonder de carb. volledig te verwijderen en een grote beurt te geven. Het was wel overdelijk dat de carb een te rijk mengsel geeft.

Dinsdag bleek dat de startproblemen alleen maar erger zijn geworden na het bezoek aan de garage (daar met warme motor gestart). Thuis met koude motor.

Vrijdag starte die zo slecht dat er zelfs 2 ANWB autos aan te pas gekomen om te constateren dat de Bobine is overleden, het doormeten lijkt goed, maar bij een hoge spanning "slaat ie door". Beetje jammer, want die heb ik er zelf 15000km geleden ingezet... Wat blijkt, de voorschakelweerstand is belangrijker dan gedacht. Die werdt namelijk niet gebruikt. Waardoor de Bobine tijdens het rijden continue 14volt te verwerken kreeg. Gelukkig heeft de ANWB me geholpen de voorschakelweerstand en een nieuwe bobine in het circuit te monteren.

Zaterdagnacht terug naar Oostenrijk: de motor starte en liep als een zonnetje. Maar helaas na 900km, ging het accu lampje branden.... Binnen 5 minuten had ik de spannings regelaar in mijn handen en ja hoor, het draadje van 1 van de koolborstels was los. Niet tof, als dit om 02.30 snachts in Zuid Duitsland gebeurt met je hele gezin (slapend) in de auto. Volgens de ADAC centrale konden we alleen weggesleept worden, repareren doen ze niet aan in het weekend. Gelukkig dacht de afsleepdienst er anders over, die had nog een regelaar liggen. Maar gaf me wel het advies om de "Lichtmaschine/Dynamo te vervangen omdat de collectors ruw zijn. Rond een uur of 05.00 konden we weer verder, de accu werd weer netjes bijgeladen. Ik zal binnenkort zo'n regelaar in het voorraaddoosje stoppen, ik wil dit niet nog een keer meemaken zo.

Na de nodige sneeuw buien en zoutwagens onderweg, vanmorgen rond 07.30 aangekomen in Klagenfurt. Vanmiddag meteen alle zout van de auto afgespoelt, hij roest zonder zout ook al hard genoeg...

Tot zover de avonturen in Oostenrijk, nu 281600km op de teller.

1 vraagje nog: Kan het koolborstel kabeltje echt losraken omdat de collector in de dynamo ruw is? Of was het gewoon een maandagmorgen regelaar? Complete dynamo vervangen is niet echt iets waar ik op zit te wachten...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Gisteren een nieuwe spanningsregelaar gekocht, zodat ik er altijd 1 op voorraad heb. De man van de garage adviseerde mij met de vinger de collectors te voelen, mocht het oppervlak RUW(?) zijn, dan is de dynamo aan vervanging toe.

Ik weet niet zeker of hij dit bedoelde, mijn Duits is not niet zo best... Klinkt het verhaal bekend?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Macht nichts aus. De koolborstels slijten mee met de sleepring, als ze lang genoeg zijn maken ze voldoende contact.

Kan zijn dat dit bedoelde ruwe oppervlak het gevolg is van vonken, dat zou wel betekenen dat de koolborstels te weinig contact maken (dan springen er vonken over). Tegen die tijd krijg je ook wel een knipperend AMP lampje en rare uitvalsverschijnselen. Dan zet je de nieuwe koolborstels in je Lichtmachine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Macht nichts aus. De koolborstels slijten mee met de sleepring, als ze lang genoeg zijn maken ze voldoende contact.

Kan zijn dat dit bedoelde ruwe oppervlak het gevolg is van vonken, dat zou wel betekenen dat de koolborstels te weinig contact maken (dan springen er vonken over). Tegen die tijd krijg je ook wel een knipperend AMP lampje en rare uitvalsverschijnselen. Dan zet je de nieuwe koolborstels in je Lichtmachine.

Dat is interessant, de nieuwe koolborstels zaten er nu ongeveer 15000km in, toch is het draadje van een koolborstel naar de regelaar los geraakt. Volgens de ADAC zou dit komen door de collector (sleep ringen?). Er zit in ieder geval nu een nieuwe in, die nu 300km gedraaid heeft. Daarnaast heb ik nog 1 op voorraad, mocht het weer mis gaan.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
15000 km is wel erg weinig. Zo'n los draadje moet wel een produktiefout zijn, nog niet gehoord dat een koolborstel z'n draadje kwijtraakt.

De collector is de sleepring inderdaad. Kan ook behoorlijk versleten raken natuurlijk waardoor de koolborstels eerder contact verliezen. De ene borstel slijt sowieso sneller dan de andere.
Ziet er zo uit: http://www.volvo700vereniging.nl/node/37303
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Snel slijtende koolborstels klinken me bekend in de oren.
Bij mij deed het laadstroomlampje het helaas niet, dus ik stond bij de supermarkt onderin Frankrijk toen de motor niet meer startte. Accu leeg en werd niet bijgeladen. Ik heb ter plekke een nieuwe accu gekocht (en wonder boven wonder heeft die het 1200 km uitgehouden!) en heb thuis de koolborstels vervangen. Een paar duizend km later was het weer zo ver; koolborstels versleten. Toen bleek dat de sleepringen (collector) verruwd waren door het lange stilstaan (jaartje of 10) en zodoende de koolborstels extra snel afsleten. Opgelost door de dynamo maar te laten reviseren. Dat kon ik met korting doen, wellicht is het goedkoper om een 2ehands/pas gereviseerde te kopen. Let er dan wel op dat de revisie kort geleden is gedaan/een 2ehandse pas geleden uit een draaiende auto is gekomen, anders heb je weer hetzelfde probleem.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Zoals Marc ook al aangaf, wellicht is het een productiefout geweest, met name omdat de koolborstels zelf in principe niet eens zo ver op waren. Het draadje lag los en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het draadje los gaat zitten als de koolborstels ruw zijn. Nu de nieuwe er in zit, ben ik benieuwd hoe lang die het vol houd. Mocht die het toch (snel) begeven, dan heb ik een regelaar op voorraad en kan ik altijd nog de revisie/2de hands overwegen. Gelukkig doet mijn controlelampje het wel.
Een vriend van mij stond precies het weekend ervoor stil met zijn MB W123, ook een kapotte spanningsregelaar en het controle lampje functioneerde ook niet. De ANWB is zo vriendelijk geweest er een gebruike kapotte regelaar in te zetten voor 10 euro, dus na 30km stonden ze weer stil in het pikkedonker. Wij hadden nog de mazzel bij een tankstation te staan, maar ja met 2 kids onder de 3jaar tussen 03.00 en 05.00 sochtends is dat ook geen lolletje.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Dit weekend had ik mijn broertjes op bezoek en samen met hun heel toeristisch: kasteeltje kijken. Ze hadden een mooi plaatje geschoten, onderweg naar: Hochhosterwitz.
[Afbeelding: dscf2277v.jpg]

Aan het begin van de toegangsweg naar het kasteel kregen we een helling van 16%. Daarvoor moest ik toch eventjes terugschakelen naar de 1e versnelling... Maar goed, mn broertje in zn Polo 1.9 SDI moest ook terug naar de 1e versnelling en die is toch weer 15 jaar jonger als onze rode boot. Na deze helling nog een andere trekpleister opgezocht (Magdaleneberg, aanrader!). Daar begon zijn auto zelfs stevig te roken en te stinken, maar opnieuw gaf de Volvo geen kik.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Wow mooie foto leuk verhaal! Ik vraag me bij die kastelen bovenop bergen altijd af, als je ziet hoe zwaar moderne auto's
het er al mee hebben om naar boven te komen, hoe ze het destijds toch voor elkaar kregen om al die gigantische stenen
daar de krijgen. In ons uniek platte landje hebben we het bouwkundig maar makkelijk. Smile
Antwoord
Tsja, dat vraag ik me ook wel eens af, hoe zouden ze al die stenen boven krijgen?
Onder de achteras zie je een stang lopen, is dit een stabilisator stang? Is die standaard geleverd op stations van 1983?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.520 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.268 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: