Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
29 January 2012, 22:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2012, 22:51 door Kwekkel.)
Als ik het electrische schema goed begrijp zijn alle injectors parallel aangesloten op de ECU. (pen 18 oranje draad). M.a.w. ze werken altijd allemaal tegelijk. Nu begrijp ik best dat als een zuiger met de inlaat slag bezig is, de inlaat klep geopend is en er brandstof wordt ingespoten. Maar de brandstof wordt onder druk ook tegelijk aan alle injectors toegevoerd. Wat gebeurd en dan bij de andere cylinders? Een zuiger is b.v. met de compressie slag bezig, beide kleppen zijn gesloten maar toch krijgt de injector spanning.
Ongetwijfelt zie ik iets over het hoofd maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe het een an ander in zijn werk gaat.
Alvast bedankt.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alle injectoren openen tegelijk en zelfs twee maal per omwenteling. Dit is makkelijker te regelen en goed voor de koeling van de inlaatklep.
Er is een zekere mate van verplaatsing van het mengsel in de inlaat, zodat de injectors elkaar ook nog eens uitmiddelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja, alle injectoren gaan tegelijk open. beter is het om getimed per klep de injector te openen, helaas doet ons systeem dat niet. dat zou nl ook weer paar % brandstof schelen en de motor wat mooier laten lopen, dat is wat moderne auto's hebben.
echt een ramp is het niet want de brandstof die klep raakt verdampt snel op de hete klep, daar is de injector ook op uitgericht. wat Marc zegt!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 104
Topics: 17
Lid sinds: Feb 2009
bijkomend verhaal is dat bij een beetje vermogensvraag de injectoren beina continu openstaan. de inlaat klep staat maar eventjes open. injecteren op een open inlaat klep wordt dan al moelijk. je zou dan dusdanig grote benzine injectoren moeten hebben dat ze in zulke korte tijd voldoende brandstof kunnen inspuiten dat stationair lopen heel lastig wordt. stationair is er weinig lucht dus ook weinig benzine nodig. al raak je zoon injector maar even aan donderd er een emmer benzine naar binnen.