Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect?
Hallo,

Na elke ca. 1000 km. moet ik zo'n liter koelvloeistof bijvullen. Ik vrees dat ik aan de beurt ben met een koppakking.
Ik zie verder geen lekkage bij de radiator, waterpomp e.d.
Het lijkt er op dat er kvs lekt in de olie. Onder de olievuldop zit een gele slijmerige smurrie. Zie foto.
[Afbeelding: DSC08258.jpg]

Verder zit er een natte plek tussen de 1e en 2e cylinder ter hoogte van de koppakking aan uitlaatzijde.

Denk ik in de goede richting?

Groet, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
kan ook je kachel zijn..
schijnt ook goed te kunnen..
Antwoord
Een beetje smurrie heb je al snel als je vooral korte stukjes rijdt.
Even je oliepijlstok eruit trekken en een aansteker eronder houden. Gaat het "knetteren", dan zit er koelvloeistof in je olie.
Verder even bij je uitlaat ruiken. Ruikt dat zoetig? Dan verbrandt er koelvloeistof.

Maar met die hoeveelheid koelvloeistof verbruik vrees ik inderdaad dat er wat aan de hand is.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties.

Er worden inderdaad regelmatig kleine stukjes gereden.
Uitlaat gassen ruiken absoluut niet zoetig, de aanstekerproef geeft geen geknetter.
Dus waarschijnlijk toch geen koppakking.

Ik heb het koelsysteem ook eens onder druk gezet met zo'n 1,5 bar met zowel warme als koude motor.
(oude 15l gifspuit met een manometer met een t-stuk tussen het dunne slangetje van radiator naar kvs tank)
Het systeem blijft keurig onder druk. Dus ook de vuldop sluit goed af en ik zie het echt nergens lekken.
Ook het interieur rond de kachel is droog.

Ik weet het nu toch echt even niet meer. :confused:
Antwoord
1 liter op 1000km is ook maar een kleine lekkage natuurlijk. Nergens 'witte aanslag'? Dat duid op verdampte koelvloeistof. Loop je slangklemmen allemaal een keer na. Kijk of je slangen daar omheen niet verdroogd zijn.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Maar echt heel weinig vind ik het ook niet. Wel was mijn eerstvolgende gedachte ook een lekkage bij een slang.
Of gooi je het systeem te vol? Dan kiepert hij het er volgens mij ook vanzelf uit tot het peil weer OK is (althans dat doet mijn Amazon).
Antwoord
oudevolvo schreef:Maar echt heel weinig vind ik het ook niet. Wel was mijn eerstvolgende gedachte ook een lekkage bij een slang.
Of gooi je het systeem te vol? Dan kiepert hij het er volgens mij ook vanzelf uit tot het peil weer OK is (althans dat doet mijn Amazon).

Teveel is het zeker. Normaal moet ie natuurlijk bijna niks verbruiken. Maar met een druktest kan zon lekkage nog lastig te vinden zijn. Hoe lang heb je em op druk laten staan?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Nou, het lek is gevonden. De radiator dus.
Het viel me op dat het klein een beetje nat was onder het luchtfilterhuis.
Daarna de plastic kap rond de radiator weggehaald en de radiator losgemaakt en iets opgetild.
Boel schoongemaakt, onder druk gezet en een stukje karton er onder.
En ja hoor, elke 3 a 4 minuten een druppel kvs.

Nu alles even op een rijtje zetten. Radiator is niet goedkoop, zo'n 180 euro omgerekend en
er zit nog meer aan te komen..... (distributie, bougiekabels, rubbers reactie stangen, zomerbanden)
Antwoord
Mooi dat je het hebt gevonden!
Een gebruikte radiator zou ook nog kunnen als het low budget moet.
Neem er dan wel een die recent gedemonteerd is en niet al jaren op de plank ligt zonder vloeistof.
In dat laatste geval kan hij zomaar van binnenuit doorgeroest zijn.
Je zou er nog een "stop leak" goedje in kunnen stoppen om te kijken of dat tijdelijk helpt.
Is natuurlijk beter dan niet, want het kan in theorie ook andere kleine gaatjes net dichtmaken die je niet dicht wilt hebben.
Rest van je lijstje klinkt toch niet zo ernstig.
Als je auto verder hard is en het motorblok een goede compressie heeft en alles een beetje olielekdicht is, dan is het toch wel de moeite waard?
Antwoord
Bedankt.

Ook al woon ik in Zweden ik blijf toch een gierige Hollander.... Confusedmile: Dus rondgekeken hoe een lekke radiator en met name
het kunstof gedeelte gerepareerd kan worden. Die mogelijkheden zijn er dus.
Maarrrr.... radiator uitgebouwd, onder druk gezet en in een bak water gelegd. Geen bubbels. Morgen nog maar eens goed
kijken en ook aan de andere kant. Ik moet eerst iets zien te verzinnen om de oliekoeler aansluitingen af te stoppen.
De slangen zagen er niet echt geweldig meer uit dus morgen eerst maar even nieuwe halen. Alhoewel ik daar geen lek heb
kunnen ontdekken, ik heb een aantal keren met een lamp en een spiegel gekeken maar je weet maar nooit.
Het hoeft immers niet te lekken op het moment dat ik kijk.

Ik had al een flesje radiatorspul gekocht maar dit wil ik alleen in het uiterste geval gebruiken.

Wordt vervolgd.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.657 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.342 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.161 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.043 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 10.608 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  oliedrukgever defect? koen303114 3 3.077 30 October 2014, 12:04
Laatste bericht: Marc1970
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 13.638 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Stuurbekrachtiging defect op vakantie amuobe 30 23.278 12 May 2013, 15:52
Laatste bericht: amuobe
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.120 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan
  B20 defect? Zoektocht keter 6 5.304 6 June 2012, 21:03
Laatste bericht: keter

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)