Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
31 October 2012, 17:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 October 2012, 18:18 door Kwekkel.)
Hallo,
Na elke ca. 1000 km. moet ik zo'n liter koelvloeistof bijvullen. Ik vrees dat ik aan de beurt ben met een koppakking.
Ik zie verder geen lekkage bij de radiator, waterpomp e.d.
Het lijkt er op dat er kvs lekt in de olie. Onder de olievuldop zit een gele slijmerige smurrie. Zie foto.
Verder zit er een natte plek tussen de 1e en 2e cylinder ter hoogte van de koppakking aan uitlaatzijde.
Denk ik in de goede richting?
Groet, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
kan ook je kachel zijn..
schijnt ook goed te kunnen..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Een beetje smurrie heb je al snel als je vooral korte stukjes rijdt.
Even je oliepijlstok eruit trekken en een aansteker eronder houden. Gaat het "knetteren", dan zit er koelvloeistof in je olie.
Verder even bij je uitlaat ruiken. Ruikt dat zoetig? Dan verbrandt er koelvloeistof.
Maar met die hoeveelheid koelvloeistof verbruik vrees ik inderdaad dat er wat aan de hand is.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Bedankt voor jullie reacties.
Er worden inderdaad regelmatig kleine stukjes gereden.
Uitlaat gassen ruiken absoluut niet zoetig, de aanstekerproef geeft geen geknetter.
Dus waarschijnlijk toch geen koppakking.
Ik heb het koelsysteem ook eens onder druk gezet met zo'n 1,5 bar met zowel warme als koude motor.
(oude 15l gifspuit met een manometer met een t-stuk tussen het dunne slangetje van radiator naar kvs tank)
Het systeem blijft keurig onder druk. Dus ook de vuldop sluit goed af en ik zie het echt nergens lekken.
Ook het interieur rond de kachel is droog.
Ik weet het nu toch echt even niet meer. :confused:
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
1 liter op 1000km is ook maar een kleine lekkage natuurlijk. Nergens 'witte aanslag'? Dat duid op verdampte koelvloeistof. Loop je slangklemmen allemaal een keer na. Kijk of je slangen daar omheen niet verdroogd zijn.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Maar echt heel weinig vind ik het ook niet. Wel was mijn eerstvolgende gedachte ook een lekkage bij een slang.
Of gooi je het systeem te vol? Dan kiepert hij het er volgens mij ook vanzelf uit tot het peil weer OK is (althans dat doet mijn Amazon).
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
oudevolvo schreef:Maar echt heel weinig vind ik het ook niet. Wel was mijn eerstvolgende gedachte ook een lekkage bij een slang.
Of gooi je het systeem te vol? Dan kiepert hij het er volgens mij ook vanzelf uit tot het peil weer OK is (althans dat doet mijn Amazon).
Teveel is het zeker. Normaal moet ie natuurlijk bijna niks verbruiken. Maar met een druktest kan zon lekkage nog lastig te vinden zijn. Hoe lang heb je em op druk laten staan?
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Nou, het lek is gevonden. De radiator dus.
Het viel me op dat het klein een beetje nat was onder het luchtfilterhuis.
Daarna de plastic kap rond de radiator weggehaald en de radiator losgemaakt en iets opgetild.
Boel schoongemaakt, onder druk gezet en een stukje karton er onder.
En ja hoor, elke 3 a 4 minuten een druppel kvs.
Nu alles even op een rijtje zetten. Radiator is niet goedkoop, zo'n 180 euro omgerekend en
er zit nog meer aan te komen..... (distributie, bougiekabels, rubbers reactie stangen, zomerbanden)
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Mooi dat je het hebt gevonden!
Een gebruikte radiator zou ook nog kunnen als het low budget moet.
Neem er dan wel een die recent gedemonteerd is en niet al jaren op de plank ligt zonder vloeistof.
In dat laatste geval kan hij zomaar van binnenuit doorgeroest zijn.
Je zou er nog een "stop leak" goedje in kunnen stoppen om te kijken of dat tijdelijk helpt.
Is natuurlijk beter dan niet, want het kan in theorie ook andere kleine gaatjes net dichtmaken die je niet dicht wilt hebben.
Rest van je lijstje klinkt toch niet zo ernstig.
Als je auto verder hard is en het motorblok een goede compressie heeft en alles een beetje olielekdicht is, dan is het toch wel de moeite waard?
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Bedankt.
Ook al woon ik in Zweden ik blijf toch een gierige Hollander....

mile: Dus rondgekeken hoe een lekke radiator en met name
het kunstof gedeelte gerepareerd kan worden. Die mogelijkheden zijn er dus.
Maarrrr.... radiator uitgebouwd, onder druk gezet en in een bak water gelegd. Geen bubbels. Morgen nog maar eens goed
kijken en ook aan de andere kant. Ik moet eerst iets zien te verzinnen om de oliekoeler aansluitingen af te stoppen.
De slangen zagen er niet echt geweldig meer uit dus morgen eerst maar even nieuwe halen. Alhoewel ik daar geen lek heb
kunnen ontdekken, ik heb een aantal keren met een lamp en een spiegel gekeken maar je weet maar nooit.
Het hoeft immers niet te lekken op het moment dat ik kijk.
Ik had al een flesje radiatorspul gekocht maar dit wil ik alleen in het uiterste geval gebruiken.
Wordt vervolgd.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden