Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Frank uit Zwolle
Voor 1992 is no. 6 de injectie en lamda zekering, die zou je zeker eens moeten bekijken. Hier het US instructieboekje wat in de NL versie ook best nuttig is af en toe:

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992...m#contents
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc,
zekering 6 zat inderdaad niet goed in de houder en ziet er behoorlijk geoxideerd uit. Ik heb hem net rechtgezet en een beetje opgepoetst. Ik heb nog ergens een doosje nieuwe liggen die ik morgen ga opzoeken. Dit zou de oplossing gemakkelijk kunnen zijn. Zekering 4 is volgens het klepje van de zekeringhouder van de lambda, maar die zag er nog goed uit. Da's dan weer jammer. Morgen even proberen hoe het starten gaat. Het diagnosetruukje wat je beschreef ga ik ook morgen proberen. Nu eerst een tukkie doen na een dagje tuffen in een bloedhete 245 met een kapotte kachelkraan.. Hoe langer ik er in rijd, hoe meer uitdagingen ik tegenkom. Kapotte meters, hemel, dagteller, enzenz. Maar het goede nieuws is dat ik er wel lekker in rijd.
Antwoord
Goedemorgen mensen,
Slangen lijken allemaal in orde te zijn. Check gedaan. Ik weet een aantal zaken niet te vinden omdat ze geen geluid geven, maar de injectoren tikken duidelijk hoorbaar en dat kan ik ook voelen met een vinger op de injectorrail. Dan gaat er nog een klep open en dicht 20 cm onder de inlaat (loopt slang naar boven die is aangekoppeld bij gasklep) maar verder kon ik niets waarnemen. Deze klep gaat ook tijdens het starten open of dicht. De benzinepomp achterin hoor ik nu maar 2 seconden na het inschakelen van contact. Daarna stopt hij ermee. Met draaiende motor komt er echter wel benzine in de rail terecht. Dat heb ik getest door het ventiel op de rail te gebruiken. Zonder contact loopt er geen benzine uit, met draaiende motor wel.
Als ik schakel naar benzine tijdens het draaien op gas, slaat de motor af maar kan ik nog net de injectoren een paar keer horen tikken.
Het lijkt wel alsof een deel van de motor dan wordt uitgeschakeld. Zou het gewoon te maken kunnen hebben met de losse stekkertjes of met het knopje van de lpg-installatie? Daarvan zitten er trouwens 2 in. Een vierkante met een 2-kleurenled en een met een g/b tuimelschakelaar met inhoudindicator. Deze laatste is volgens de vorige eigenaar afgekoppeld en vervangen door de eerstgenoemde schakelaar. Ook zitten er 2 startonderbrekers in die het volgens de vorige eigenaar niet meer doen. 1 op het dashbord met 2 contacten, alsof je daar een kastje tegenaan moest drukken. De ander is een knop verborgen bij de handremconsole. Als ik probeer te starten op benzine, schud de motor de hele auto door elkaar terwijl dit op gas heel soepeltjes verloopt. De knop heb ik geprobeerd tijdens het starten,maar dat geeft geen verschil.
Antwoord
De benzinepomp gaat altijd even draaien als je de sleutel verdraait, om het systeem voor het starten op druk te zetten. Als de motor dan daadwerkelijk draait, gaat de pomp ook weer draaien.
Ventiel op de rail, is dat zo'n ventiel als een band? De brandstofdruk is dermate hoog dat ook als de motor uit is er nog plenty druk op blijft staan.

Rechtsboven de voeten vd bijrijder zit de 2 ECU's en een wit relais, dat is het injectie relais. Haal hem eruit en verbind op de andere kant pin 30 en 87/2 met elkaar. Dan gaat de pomp continu lopen zodra je het contact omzet.

En die klep onder inlaat is de stationairregelklep (idle air control valve), ook handig dat-ie het doet.
Antwoord
Het is precies zo'n ventiel. Gezien de bouwwijze van de rail en de aanwezigheid van zo'n ventiel had ik ook wat meer druk verwacht op die rail. Maar de benzine kwam er min of meer gewoon uitgelopen, het leek drukloos. Let wel, geen benzine bij niet draaiende motor.
Net even gekeken onder het vilt van de bijrijder en nog meer home-brew electrawerk met tape en losse snoertjes gevonden. Kom er dit weekend waarschijnlijk niet meer aan toe hier orde in aan te brengen. Wel een wit relais gevonden wat los aan een stekker hing en ook een zwarte. Ik denk ook dat het tijd is om de middelconsole eens uit te bouwen om te zien welke extra snoertjes zijn ooit aangebracht voor de VDO-metertjes die oorsprokelijk uit een ander model komen maar niet allemaal werken. Mogelijk wordt ik dan ook wijzer voor wat het betreft de 'afgekoppelde' startonderbrekers en LPG-meter/schakelaar.
Antwoord
Klinkt als de CX van een vriend van mij. Die hangt van voor naar achter vol met extra relais en draden.

Een rondje loze draad verwijderen kan nooit kwaad.

De benzine zou een meter of drie weg moeten spuiten uit zo'n klein ventieltje. Er moet minimaal 1 bar druk over zijn na 20 min.
Antwoord
Zo heb ik een AX gehad... Ik wilde dat de onderdelen daar in bleven hangen, maar die vielen er gewoon aan alle kanten vanaf.
De benzine druppelt er min of meer gewoon uit, dus van druk of meters is inderdaad geen sprake. Dan zal het oplossen van dit probleem, denk ik, ook de oplossing voor het benzine verhaal zijn. Kunnen er ergens filters verstopt zitten of moet de pomp gewoon worden vervangen in dit soort gevallen?
Antwoord
De pomp en het filter hangen in een rekje onder de auto thv de achterbank. Dan is er nog een opvoerpomp in de tank. Tot ongeveer een halfvolle tank benzine is deze niet nodig.

Eigenlijk gaan die pompen niet vaak stuk, dus er zijn zat tweedehandse in Nieuwleusen, die van de 740 doet het ook alleen moet je dan pomp en filter omwisselen van plaats.
Antwoord
Daar zal ik ook eens naar gaan kijken dan. Ik vond bij de beenruimte van de bestuurder een mooi kastje waarop het schakelknopje van de LPG installatie is aangesloten.

Hing aan een tywrap. Altijd handige dingen. Het lukt me niet om er een foto van te uploaden maar er zitten 4 stekkers aan waarvan er een 'switch' heet, een 'engine' en dus nog 2 andere. Lijkt niet orgineel, staat iig geen Volvo of Bosch op. Wat is er dan in Nieuwleusen?
Antwoord
Daar zitten redelijk wat "bangers". Ze crossen graag met volvo's. Het rijdende chassis is wat ze willen, de rest komt op MP of gaat na een week of wat de container in.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.150 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.259 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.894 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.519 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.990 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)