Ik heb inmiddels mijn derde 240.
http://www.geocities.com/r_schols/own.html
Mijn eerste was, zelfs met amper 100.000km op de klok een werkelijk 'lijk 'van een auto en al helemaal voor een Volvo, maar de prijs was oke, de motorrevisie kwam (budgetair) te snel, maar voor de rest heb ik heel veel plezier van deze brok geweldig Zweeds staal mogen beleven. Het heeft me veel gekost, maar mijn Volvo virus kon zich enkel beter en steviger vastzetten [ BTW, weet je mijn visie? Het enigste wat er aan een Volvo roest? Is het Volvo Virus dat roest alleen maar vast! Gelukkig]
Mijn tweede 240 was al een stuk beter, gekocht met (een aanvullende) garantie en die heb ik netjes gebruikt om mijn 240 op een grandioos niveau te krijgen. Een Volvo die ik nooit had moeten inruilen, waarvan ik elke dag spijt heb en waar ik heel vaak aan terug denk als ik in mijn huidige 240, een Super Polar MY 93 zit te prutsen.
Nu is dat allemaal geen ramp, deze 240 is voor de hobby. Rijdt ie niet, dan pak ik een andere, maar eigenlijk wil ik er gewoon altijd op zijn Volvo's mee kunnen rijden. En wat dat is? Ik moet een echte Volvo op ieder gewenst tijdstip kunnen starten en ermee naar de Gotenborg mee kunnen fakkelen, om vervolgens te horen dat het de gotenborgstraat was in Barcelona en daar dan rustig maar aan een stuk naar toe kunnen bollen.
Toen ik mijn huidige 240 kocht wist ik dat deze Zweedse schone dat misschien zou volhouden, maar dat ik er nooit achter zou komen omdat ik het niet zou proberen want ik vertrouw het niet allemaal.
Bij mijn aankoop ging ik er al vanuit dat ik bepaalde dingen erbij wilde hebben die er niet opzaten, en, eigenlijk veel belangrijker, dat ik het allemaal in tip top conditie wilde krijgen. Met name technisch! Nu wil ik dat best voor een deel zelf doen en een ander deel laat ik doen. Ik kies daarvoor een Volvo DEALER, duurder, origineel en zeker betrouwbaar en goed.
Ik schrijf dit niet om te pochen ofzo, ik heb een diep respect voor de mede Volvolisten die het met aanzienlijk minder budget (ik ben niet rijk, heb alleen veel over voor mijn hobby) hun Volvo met veel eigen inspanning zo voortreffelijk aan het rollen houden. Maar ook zij weten dat het rijden van een Volvo niet goedkoop is.
Kortom als je probleemloos wilt rijden, maar dan ook echt probleemloos, dan kan dat. Het kost alleen nogal wat knikkers.
Al het andere kan ook, maar hoe sterk is je Volvo virus?
Ik kocht mijn 240 bij auto paashuis
http://www.autopaashuis.nl/ Ik kon goed door de bocht met Marco, geweldige vent! Zijn ook mensen hier die op voorhand een andere gedachte hebben hierover.
Als je voor weinig geld een perfekte Volvo wilt hebben, koop dan een Porsche, dan weet je dat je bagger koopt. Ofwel ook een perfekte Volvo kost gewoon veel geld en die koop je het best bij een Volvo dealer of een bezeten specialist (voor de hoofdprijs) En dat is o.a. de reeds eerder genoemde Smidt, maar deze bovengemiddeld sympatieke Volvo liefhebber slaat de plank ook wel eens mis. Of zoek een tussenweg, geef gemiddeld uit en reserveer iets voor de komende gebreken en wat extra onderhoud (en dat ddeed ik) en daar heb ik geen spijt van!
Zwakke punten van de 240?
Neem een van na 1989, hiervoor is veel roest mogelijk. Gevoelige roestplekken zijn de achterklep van de Estate (wat wil je, komt uit Frankrijk! weten niet wat tectyl is!) En de achter wielkasten.
Neem nooit een 240 met olieverbruik.
Stuurhuizen hebben nogal eens wat te verduren, mede dankzij hun korte draaicirkel. Vervangen is niet overdreven duur, maar jammer van je geld.
De voorstoelen houden nooit de totale levensduur, maar een goede stoel spaart in het begin weer geld. Met name de rugleuning staat al eens scheef en de schuimrubberkussens worden al eens flossy (er ligt dan sneeuw op de vloerbedeking, na de kortst mogelijke rit)
Cilinderkop bij een LPG vaartuig is goed als het maar een rivisie kop is, doen het vaak zoals Walter al aangaf meer dan 4 ton. De eerste kop haalt net een tonnetje.
Ga er ook maar vanuit dat de silentblocks en motorsteunen vervangen moeten worden, kost wel wat maar daarna rij je wel weer in een echt Volvo met Rolls aspiraties.
Succes
Ruud[
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)